XI Bieszczadzka Rajza
V Zlot Starych Ciągników i Samochodów w Krakowie
XI Bieszczadzka Rajza V Zlot Starych Ciągników i Samochodów w Krakowie
XI Bieszczadzka Rajza
VII Zlot Ciągników Zabytkowych Old Rol
VII Zlot Ciągników Zabytkowych Old Rol
VII Zlot Ciągników Zabytkowych Old Rol
VII Zlot Ciągników Zabytkowych Old Rol
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój
XVII Zlot i Wystawa Starych Ciągników i Maszyn Rolniczych
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój XVII Zlot i Wystawa Starych Ciągników i Maszyn Rolniczych
XVII Zlot i Wystawa Starych Ciągników i Maszyn Rolniczych
XVII Zlot i Wystawa Starych Ciągników i Maszyn Rolniczych
Traktorem nad Bałtyk Festiwal Moto Rock
Traktorem nad Bałtyk Festiwal Moto Rock
Traktorem nad Bałtyk Festiwal Moto Rock
Zlot Starych Traktorów na Mazowszu
Traktorem nad Bałtyk Festiwal Moto Rock Hażlach Traktor Power 45. Dni Otwartych Drzwi ŚODR Zlot Starych Traktorów na Mazowszu
Traktorem nad Bałtyk Festiwal Moto Rock
Zlot Starych Traktorów na Mazowszu
Traktorem nad Bałtyk Festiwal Moto Rock Hażlach Traktor Power 45. Dni Otwartych Drzwi ŚODR Zlot Starych Traktorów na Mazowszu
Dodano dnia: 20/03/2019
Konstrukcję małego uniwersalnego ciągnika rolniczego, o nazwie Rola 25, opracowano w latach 1956/1957 w Centralnym Biurze Konstrukcyjnym Ciągników i Silników Wysokoprężnych w Warszawie. Prototyp został wykonany w 1957 roku.
Na uwagę zasługuje oryginalny silnik tego ciągnika – dwucylindrowa, czterosuwowa, jednostka o zapłonie samoczynnym chłodzona powietrzem. Był to pierwsza tego typu polska konstrukcja i mogła znaleźć zastosowanie do napędu wielu innych pojazdów i maszyn. Podjęciem produkcji tego silnika były zainteresowane następujące gałęzie gospodarki: żegluga, rybołówstwo, przemysł maszyn budowlanych oraz drogowych.
Jednak szansa na wprowadzenie tego ciągnika do produkcji zmalała praktycznie do zera, gdy uruchomiono produkcję podobnego ciągnika opracowanego w tym samym czasie w Zakładach Mechanicznych Ursus.
Silnik – typ S222, z zapłonem samoczynnym, czterosuwowy, rzędowy, pionowy, dwucylindrowy
-średnica cylindra 105mm, skok tłoka 125mm, objętość skokowa 2,164 dm3
-moc maksymalna 19,8 kW (27KM) przy 1850 obr./min.
-układ rozrządu górnozaworowy, popychaczowy
-smarowanie obiegowe, pod ciśnieniem, pompa oleju zębata
-chłodzenie powietrzne o obiegu wymuszonym przez dmuchawę osiową napędzaną paskiem klinowym od wału korbowego
-zasilanie: wtrysk bezpośredni, pompa wtryskowa tłoczkowa
Instalacja elektryczna – napięcie znamionowe 12V
-prądnica prądu stałego o mocy 110 W
-2 akumulatory ołowiowe 12 V o poj. 54 Ah każdy
-2 reflektory o średnicy układu optycznego 130mm oraz tylny roboczy
Układ napędowy – sprzęgło cierne, suche, dwustopniowe, dwutarczowe, sterowane mechanicznie
-skrzynia przekładniowa trzybiegowa, nie synchronizowana
-dwustopniowy reduktor
-wał odbioru mocy (WOM)
-przekładnia główna stożkowa o zębach łukowo-kołowych (Gleason)
-mechanizm różnicowy stożkowy z mechaniczną blokadą
-zwolnice walcowe, z kołami o zębach prostych
Układ nośny – konstrukcja bezramowa
-zawieszenie przednie zależne, wahliwe
-zawieszenie kół tylnych sztywne
-ogumienie: koła przednie: 5.25-16″ koła tylne: 10.00-28″
Układ kierowniczy – przekładnia kierownicza zębata, stożkowa
Układ hamulcowy – hamulce bębnowe
-hamulec zasadniczy uruchamiany mechanicznie, działający na koła tylne
-hamulce koła prawego i lewego uruchamiane oddzielnymi pedałami z możliwością sprzęgnięcia
-hamulec pomocniczy na koła tylne
Podnośnik hydrauliczny z trzypunktowym układem zawieszania narzędzi
Przystawka pasowa zamocowana do tylnej ściany obudowy przekładni głównej
Wymiary – długość całkowita: 3000 mm
-szerokość: 1680 mm
-wysokość: 1500 mm
-rozstaw osi: 1840 mm
-rozstaw kół przednich: 1250 mm
-rozstaw kół tylnych 1250 mm
Masy – masa własna ciągnika 1450 kg
Dane eksploatacyjne – prędkość maksymalna 20 km/h
-najmniejsza średnica zawracania ok. 6,5 m (bez użycia hamulców niezależnych)
-maksymalna siła uciągu 11 000 N
Przekrój ciągnika Rola 25
Artykuł opracowany przez Pawła Rychtera na podstawie książki „Polskie konstrukcje motoryzacyjne 1947-1960” A. Zieliński oraz czasopiśmie Młody Technik nr 11/57