XI Bieszczadzka Rajza
V Zlot Starych Ciągników i Samochodów w Krakowie
XI Bieszczadzka Rajza V Zlot Starych Ciągników i Samochodów w Krakowie
XI Bieszczadzka Rajza
VII Zlot Ciągników Zabytkowych Old Rol
VII Zlot Ciągników Zabytkowych Old Rol
VII Zlot Ciągników Zabytkowych Old Rol
VII Zlot Ciągników Zabytkowych Old Rol
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój
XVII Zlot i Wystawa Starych Ciągników i Maszyn Rolniczych
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój XVII Zlot i Wystawa Starych Ciągników i Maszyn Rolniczych
XVII Zlot i Wystawa Starych Ciągników i Maszyn Rolniczych
XVII Zlot i Wystawa Starych Ciągników i Maszyn Rolniczych
Traktorem nad Bałtyk Festiwal Moto Rock
Traktorem nad Bałtyk Festiwal Moto Rock
Traktorem nad Bałtyk Festiwal Moto Rock
Zlot Starych Traktorów na Mazowszu
Traktorem nad Bałtyk Festiwal Moto Rock Hażlach Traktor Power 45. Dni Otwartych Drzwi ŚODR Zlot Starych Traktorów na Mazowszu
Traktorem nad Bałtyk Festiwal Moto Rock
Zlot Starych Traktorów na Mazowszu
Traktorem nad Bałtyk Festiwal Moto Rock Hażlach Traktor Power 45. Dni Otwartych Drzwi ŚODR Zlot Starych Traktorów na Mazowszu
Dodano dnia: 16/02/2011
W latach pięćdziesiątych w ZSRR przeprowadzono szereg prac badawczych i konstrukcyjnych nad samojezdnymi podwoziami do celów rolniczych. Pierwszym radzieckim nośnikiem narzędzi był opracowany w Charkowie DSSz-14.
Charkowski nośnik narzędzi DSSz-14.
Produkcja seryjna została uruchomiona równolegle z ciągnikiem DT-14 w 1956 roku, z którym DSSz-14 dzielił część podzespołów. Wspólny był między innymi wysokoprężny, jednocylindrowy silnik o mocy 14KM. Zespół napędowy zblokowany ze skrzynią biegów został umieszczony z tyłu, zaś przednią część nośnika stanowiła rama przeznaczona do zawieszania maszyn. Niniejsza rama składała się z rozstawionych względem siebie dwóch rur. To rozwiązanie przypominało konstrukcje niemieckich nośników Eicher Kombi lub Lanz Alldog.
Po modernizacji , nośnik otrzymał oznaczenie DWSSz-16.
Nośnik DSSz-14 wyposażony został w niezależny wałek odbioru mocy o liczbie 533 obrotów na minutę, oraz trzy wałki o zależnej liczbie obrotów, rozlokowane z przodu i z tyłu skrzyni biegów. Dodatkowo radziecki nośnik wyposażono w rozdzielacz hydrauliczny i dwa zewnętrzne cylindry.
Rozstaw kół mógł być regulowany skokowo co 7,5cm, w zakresie od 120 do 180cm. Jak podawali radzieccy inżynierowie, regulacji rozstawu mógł dokonać samodzielnie kierowca w warunkach polowych.
Dwustronny pług, spełniał te same zadanie co pług obracalny.
W 1959 roku, na liniach montażowych pojawił się ulepszony nośnik DWSSz-16. Przed wszystkim w stosunku do poprzedniego modelu, udało się obniżyć o 300kg jego masę i uprościć niektóre elementy nośne. Pod maską znalazł się 16 konny, 2 cylindrowy wysokoprężny silnik, chłodzony cieczą. Dodatkowo zastosowano nowego typu koła z ogumieniem o podwyższonej nośności, co umożliwiało rozszerzenie asortymentu maszyn zawieszanych na tym nośniku.
Nośnik DWSSz-16 widok z lewej strony.
1- rurowa rama do podwieszania narzędzi
2 – listwy otworowe służące do ustalania położenia narzędzia
3 – zespół napędowy
System kilkudziesięciu maszyn umożliwiał na wykonywanie grupy sześciu podstawowych prac, takich jak:
1. orka, kultywatorowanie i uprawy rzędowe
2. siew z ewentualnym podkarmianiem
3. opryskiwanie i opylanie
4. cięcie trwa i zielonek
5. sprzęt okopowych
6. prace transportowe i załadunkowe
W 1961 roku, rozpoczęto montaż skrzyni biegów wyposażonej w rewers. Od tego momentu nośnik otrzymał oznaczenie T-16.
Nośnik narzędzi T-16
Rafał Mazur