XI Bieszczadzka Rajza
V Zlot Starych Ciągników i Samochodów w Krakowie
XI Bieszczadzka Rajza V Zlot Starych Ciągników i Samochodów w Krakowie
XI Bieszczadzka Rajza
VII Zlot Ciągników Zabytkowych Old Rol
VII Zlot Ciągników Zabytkowych Old Rol
VII Zlot Ciągników Zabytkowych Old Rol
VII Zlot Ciągników Zabytkowych Old Rol
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój
XVII Zlot i Wystawa Starych Ciągników i Maszyn Rolniczych
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój XVII Zlot i Wystawa Starych Ciągników i Maszyn Rolniczych
XVII Zlot i Wystawa Starych Ciągników i Maszyn Rolniczych
XVII Zlot i Wystawa Starych Ciągników i Maszyn Rolniczych
Traktorem nad Bałtyk Festiwal Moto Rock
Traktorem nad Bałtyk Festiwal Moto Rock
Traktorem nad Bałtyk Festiwal Moto Rock
Zlot Starych Traktorów na Mazowszu
Traktorem nad Bałtyk Festiwal Moto Rock Hażlach Traktor Power 45. Dni Otwartych Drzwi ŚODR Zlot Starych Traktorów na Mazowszu
Traktorem nad Bałtyk Festiwal Moto Rock
Zlot Starych Traktorów na Mazowszu
Traktorem nad Bałtyk Festiwal Moto Rock Hażlach Traktor Power 45. Dni Otwartych Drzwi ŚODR Zlot Starych Traktorów na Mazowszu
Dodano dnia: 26/06/2019
Parowanie ziemniaków zwiększa wartość odżywczą paszy, a ilość użytej wody jest minimalna. Cała zaleta użycia parnika, polega na tym, że woda nie styka się z ziemniakami, które gotują się jedynie pod działaniem wydzielającej się gorącej pary.
Parnik służący do zmiękczania i zaparzania pasz objętościowych, wszedł w użycie już około 1808 roku w Anglii. W naszym kraju, w okresie międzywojennym, produkcją parników zajmowały się zakłady Cegielskiego oraz Zjednoczenie Fabryk Ventzki. Wkrótce Ventzki stał się jedynym dostawcą parników w kraju. W większych gospodarstwach o dużym zapotrzebowaniu na parowanie ziemniaków, instalowano stałe kolumny parnikowe, zaś później przewoźne.
Stała kolumna, składała się z paleniska, na którym osadzony był kocioł z armaturą. Para wytworzona w kotle dopływała rurociągiem do pojedynczych parników. Ogrzewa ona ziemniaki a skropliwszy się, spływała na ich dno, oczyszczając je z ziemi. Po zakończeniu procesu parowania wodę wypuszczano z kotła. Dzięki temu uparowane ziemniaki stawały się czyste i suche.
Ze względu na dużą ilość potrzebnej pary, parowanie przeprowadzano w ten sposób, że w jednych kotłach ziemniaki były parowana, zaś w innych następował ich załadunek. Dalszym rozwinięciem idei kolumny parnikowej, stały się przewoźne kolumny, które mogły obsługiwać kilka gospodarstw. Takie urządzenie zostało opracowane na początku lat pięćdziesiątych w Fabryce Sprzętu Rolniczego w Inowrocławiu.
Stała kolumna parnikowa PAK-3.
Początkowo była to stacjonarna kolumna typu PAK-3. Składała się ona z kotła i trzech parników o pojemności 450l każdy, oraz wózka transportowego służącego do rozwożenia parników w obrębie gospodarstwa.
Zasypywanie, przesortowanych ziemniaków do parnika. Jak widać na zdjęciu parnik można było przemieszczać w obrębię gospodarstwa za pomocą dwukołowego wózka.
Jednakże wkrótce powstała kolumna parnikowa PAK-3A, wyposażona w dwie przyczepki, na stalowych kołach, służące do konnego transportu. Wydajność PAK-3/A wynosiła do 50q ziemniaków dziennie.
Przewoźna kolumna parnikowa PAK-3A z lat pięćdziesiątych. Od wersji stacjonarnej różniła się zastosowaniem wózków transportowych.
Około 1958 roku, przygotowano ulepszoną kolumnę PAK-3B, różniąca się w stosunku do PAK-3A, zastosowaniem czterokołowego podwozia typu ciągnikowego. Dwa lata później, pod potrzeby wielkotowarowych gospodarstw hodowlanych trzody chlewnej i zakładów tuczu przemysłowego, opracowano przewoźny agregat PAC-1,8 Cuiawia, o działaniu ciągłym. Zestaw ten umożliwiał płukanie, parowanie i gniecenie ziemniaków w procesie non-stop.
Przewoźna kolumna PAK-3B, była dostosowana do transportu ciągnikowego.
Działanie PAC-1,8, różniło się od sposobu działania kolumn typu PAK-3. Zamiast trzech parników, urządzenie wykorzystywało proces parowania o ruchu ciągłym. Ziemniaki z rusztu czyszczącego staczały się na pochylnię do wanny z wodą i dalej do pionowego podnośnika ślimakowego, gdzie następowało ich opłukanie. Przenośnik podawał je dalej do kotła parnikowego. Uparowane ziemniaki, stopniowo były wybierane z dolnej części kotła za pomocą ślimaka i podawane do gniotownika. Z którego następnie spadały rynną do zakiszenia lub na wózek transportowy.
Przewoźny agregat PAC-1,8 opracowany został na początku lat sześćdziesiątych. Płukanie, parowanie i gniecenie ziemniaków odbywało się w sposób ciągły. Prezentowany zestaw to eksponat Muzeum Narodowego w Szreniawie.
Podzespoły agregatu parnikowego PAC-1,8
1-ruszt zasypowy, 2-pochyknia wanny z wodą, 3-pionowy przenośnik ślimakowy, 4-parnik o pojemności 1000kg ziemniaków, 5- pochyły przenośnik ślimakowy, 6-gniotowik, 7- wysyp rynnowy, 8- kocioł parowy.
W kotle parowym mieściło się 400litrów wody. Do uparowania 1 tony ziemniaków potrzeba było około 35kg węgla.
Ukośny kształt parnika wymuszał stopniowe przesuwanie się ziemniaków w dół, które były wybierane z dolnej części kotła za pomocą ślimaka. Proces ten mógł odbywać się non stop.
Przenośnik pochyły wybierał ziemniaki z dolnej części kotła i podawał je do gniotownika.
Na końcu przenośnika pochyłego, w zasobniku znajdował się ślimak, przesuwający uparowane ziemniaki do gniotownika.
Poszczególne zespoły kolumny były napędzane silnikami elektrycznymi. Wydajność PAC-1,8 dochodziła do 1300-1400 kg/godzinę. Od 1971 roku, zmienione zostało oznaczenie początkowo na H-000, później zaś na H-000/1.W drugiej połowie lat osiemdziesiątych, urządzenie przeszło niewielką modernizację.
Zestaw H-000/2 posiadał, między innymi koło podporowe zamiast przedniej osi.
Zmieniono kształt kotła , którego pojemność wzrosła z 400 do 535 litrów. Natomiast przednia oś skrętna, zastąpiona została pojedynczym kołem podporowym, oraz sztywnym dyszlem. Agregat po tych modyfikacjach otrzymał oznaczenie H-000/2. Jego produkcja została zakończona około 1991 roku.
Rafał Mazur