XI Bieszczadzka Rajza
V Zlot Starych Ciągników i Samochodów w Krakowie
XI Bieszczadzka Rajza V Zlot Starych Ciągników i Samochodów w Krakowie
XI Bieszczadzka Rajza
VII Zlot Ciągników Zabytkowych Old Rol
VII Zlot Ciągników Zabytkowych Old Rol
VII Zlot Ciągników Zabytkowych Old Rol
VII Zlot Ciągników Zabytkowych Old Rol
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój
XVII Zlot i Wystawa Starych Ciągników i Maszyn Rolniczych
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój XVII Zlot i Wystawa Starych Ciągników i Maszyn Rolniczych
XVII Zlot i Wystawa Starych Ciągników i Maszyn Rolniczych
XVII Zlot i Wystawa Starych Ciągników i Maszyn Rolniczych
Traktorem nad Bałtyk Festiwal Moto Rock
Traktorem nad Bałtyk Festiwal Moto Rock
Traktorem nad Bałtyk Festiwal Moto Rock
Zlot Starych Traktorów na Mazowszu
Traktorem nad Bałtyk Festiwal Moto Rock Hażlach Traktor Power 45. Dni Otwartych Drzwi ŚODR Zlot Starych Traktorów na Mazowszu
Traktorem nad Bałtyk Festiwal Moto Rock
Zlot Starych Traktorów na Mazowszu
Traktorem nad Bałtyk Festiwal Moto Rock Hażlach Traktor Power 45. Dni Otwartych Drzwi ŚODR Zlot Starych Traktorów na Mazowszu
Dodano dnia: 29/03/2019
Ciągówka Allis Chalmersa została zaprojektowana jako dwukołowy traktor przystosowany do współpracy z kilkoma typami narzędzi. W swoich założeniach miał spełniać rolę prostego, wielozadaniowego ciągnika. Dwukołowa konstrukcja w stosunku do ciągników 4-kołowych była pewną alternatywą. Również stanowiła dość ciekawą alternatywę dla pługów motorowych, które w owym czasie kończyły swoją popularność.
Allis-Chalmers zadebiutował w 1915 roku. Duży prześwit pozwalał na centralne podczepianie maszyn. Siedzisko kierowcy znajdowało się daleko w tyle. Sterowanie ciągnikiem odbywało się przy pomocy długich dźwigni i kolumny kierowniczej.
Oznaczenie techniczne 6-12 było wówczas popularnym opisem parametrów silnika. Cyfra 6 mówiła o mocy 6 KM ciągnika mierzonej na kołach tylnych, natomiast 12-stka była podawana dla parametru 12 KM mocy silnika mierzonej na kole pasowym. W ciągniku zastosowano silnik firmy Le Roi, który w 1920 roku podczas testu w Nebrasce osiągnął jeden z najlepszych wyników oszczędnego spalania paliwa.
Do ciągnika można było podczepić wszystkie rodzaje maszyn ciągnikowych lub konnych bez przeróbek. Czyniło to z niego dość uniwersalną maszynę.
Jednak zainteresowanie ciągnikiem Allis-Chalmers 6-12 nie było zbyt duże. Jednym z powodów była zbyt wysoka cena w porównaniu do czterokołowych ciągników produkowanych masowo, między innymi Fordsona F. W 1915 roku traktor Allis Chalmers był droższy o 100 dolarów od ciągnika Forda z mocniejszym silnikiem. W 1922 roku zaprzestano produkcji ciągówki 6-12. Nie mniej jednak sprzedaż zaległych na magazynie 200 sztuk trwała jeszcze cały następny rok, które sprzedano z dużymi upustami cenowymi. Ogółem w latach 1915-22 zbudowano około 700 sztuk ciągówek typu 6-12.
Rafał Mazur