XI Bieszczadzka Rajza
V Zlot Starych Ciągników i Samochodów w Krakowie
XI Bieszczadzka Rajza V Zlot Starych Ciągników i Samochodów w Krakowie
XI Bieszczadzka Rajza
VII Zlot Ciągników Zabytkowych Old Rol
VII Zlot Ciągników Zabytkowych Old Rol
VII Zlot Ciągników Zabytkowych Old Rol
VII Zlot Ciągników Zabytkowych Old Rol
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój
XVII Zlot i Wystawa Starych Ciągników i Maszyn Rolniczych
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój XVII Zlot i Wystawa Starych Ciągników i Maszyn Rolniczych
XVII Zlot i Wystawa Starych Ciągników i Maszyn Rolniczych
XVII Zlot i Wystawa Starych Ciągników i Maszyn Rolniczych
Traktorem nad Bałtyk Festiwal Moto Rock
Traktorem nad Bałtyk Festiwal Moto Rock
Traktorem nad Bałtyk Festiwal Moto Rock
Zlot Starych Traktorów na Mazowszu
Traktorem nad Bałtyk Festiwal Moto Rock Hażlach Traktor Power 45. Dni Otwartych Drzwi ŚODR Zlot Starych Traktorów na Mazowszu
Traktorem nad Bałtyk Festiwal Moto Rock
Zlot Starych Traktorów na Mazowszu
Traktorem nad Bałtyk Festiwal Moto Rock Hażlach Traktor Power 45. Dni Otwartych Drzwi ŚODR Zlot Starych Traktorów na Mazowszu
Dodano dnia: 29/03/2019
W 1950 roku w Charkowie rozpoczęto produkcję małych ciągników o oznaczeniu HTZ-7 napędzanych silnikiem benzynowym o mocy 12KM. Traktor przeznaczono do prac w sadownictwie i ogrodnictwie. HTZ-7 szczególnie przydatny był też do upraw międzyrzędowych. Znaczny prześwit i konstrukcja umożliwiająca mocowanie narzędzia między osiami ciągnika, czyniły z niego tak zwany półnośnik narzędzi. Dzięki smukłości ramy pośrodku ciągnika, można było zawieszać narzędzia do upraw międzyrzędowych..
Ciekawe rozwiązanie stanowiła możliwość przełożenia siedzenia przed kolumnę kierownicy i praca traktorem do tyłu. Umożliwiało to bardziej uniwersalnie wykorzystanie dostępnych narzędzi np wyrywacz lnu, tylny ładowacz, pielnik itp.
W 1956 do ciągnika zastosowano silnik wysokoprężny o mocy 14KM oznaczając go symbolem DT-14. Dwa lata później podniesiona została moc silnika do 20KM. Traktor otrzymał wówczas nazwę DT-20.
W naszym kraju pracowało bardzo mało tych ciągników. Sprowadzano go w ramach niewielkich uzupełnień razem z radzieckimi traktorami T-28. Dystrybucję DT-20 i T-28 oraz zaopatrzenie w części zamienne prowadziła poznańska placówka PHSR Agroma. Ten rzadki w naszym kraju sprzęt wyprodukowany został w dość pokaźnej liczbie prawie 250 tyś sztuk. Traktory DT-20 szeroko eksportowano do krajów RWPG oraz Europy Zachodniej. Po zakończeniu produkcji w 1969 roku zastąpiony został ciągnikiem T-25 Władimirec będący kontynuacją koncepcji DT-20.
Rafał Mazur