DT-20

Dodano dnia: 29/03/2019

W 1950 roku w Charkowie rozpoczęto produkcję małych ciągników o oznaczeniu HTZ-7 napędzanych silnikiem benzynowym o mocy 12KM. Traktor przeznaczono do prac w sadownictwie i ogrodnictwie. HTZ-7 szczególnie przydatny był też do upraw międzyrzędowych. Znaczny prześwit i konstrukcja umożliwiająca mocowanie narzędzia między osiami ciągnika, czyniły z niego tak zwany półnośnik narzędzi. Dzięki smukłości ramy pośrodku ciągnika, można było zawieszać narzędzia do upraw międzyrzędowych..
Ciekawe rozwiązanie stanowiła możliwość przełożenia siedzenia przed kolumnę kierownicy i praca traktorem do tyłu. Umożliwiało to bardziej uniwersalnie wykorzystanie dostępnych narzędzi np wyrywacz lnu, tylny ładowacz, pielnik itp.
W 1956 do ciągnika zastosowano silnik wysokoprężny o mocy 14KM oznaczając go symbolem DT-14. Dwa lata później podniesiona została moc silnika do 20KM. Traktor otrzymał wówczas nazwę DT-20.
W naszym kraju pracowało bardzo mało tych ciągników. Sprowadzano go w ramach niewielkich uzupełnień razem z radzieckimi traktorami T-28. Dystrybucję DT-20 i T-28 oraz zaopatrzenie w części zamienne prowadziła poznańska placówka PHSR Agroma. Ten rzadki w naszym kraju sprzęt wyprodukowany został w dość pokaźnej liczbie prawie 250 tyś sztuk. Traktory DT-20 szeroko eksportowano do krajów RWPG oraz Europy Zachodniej. Po zakończeniu produkcji w 1969 roku zastąpiony został ciągnikiem T-25 Władimirec będący kontynuacją koncepcji DT-20.

Rafał Mazur

Zobacz więcej na