XI Bieszczadzka Rajza
V Zlot Starych Ciągników i Samochodów w Krakowie
XI Bieszczadzka Rajza V Zlot Starych Ciągników i Samochodów w Krakowie
XI Bieszczadzka Rajza
VII Zlot Ciągników Zabytkowych Old Rol
VII Zlot Ciągników Zabytkowych Old Rol
VII Zlot Ciągników Zabytkowych Old Rol
VII Zlot Ciągników Zabytkowych Old Rol
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój
XVII Zlot i Wystawa Starych Ciągników i Maszyn Rolniczych
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój XVII Zlot i Wystawa Starych Ciągników i Maszyn Rolniczych
XVII Zlot i Wystawa Starych Ciągników i Maszyn Rolniczych
XVII Zlot i Wystawa Starych Ciągników i Maszyn Rolniczych
Traktorem nad Bałtyk Festiwal Moto Rock
Traktorem nad Bałtyk Festiwal Moto Rock
Traktorem nad Bałtyk Festiwal Moto Rock
Zlot Starych Traktorów na Mazowszu
Traktorem nad Bałtyk Festiwal Moto Rock Hażlach Traktor Power 45. Dni Otwartych Drzwi ŚODR Zlot Starych Traktorów na Mazowszu
Traktorem nad Bałtyk Festiwal Moto Rock
Zlot Starych Traktorów na Mazowszu
Traktorem nad Bałtyk Festiwal Moto Rock Hażlach Traktor Power 45. Dni Otwartych Drzwi ŚODR Zlot Starych Traktorów na Mazowszu
Dodano dnia: 29/04/2019
Początki Fiata sięgają 1899 roku, gdy Giovanni Angelii i i kilku innych udziałowców założyło spółkę przemysłowo- motoryzacyjną. Zakres zainteresowań firmy nie obejmował produkcji maszyn rolniczych. Dopiero 20 lat później wyprodukowany zostaje pierwszy ciągnik rolniczy Fiat 702. Traktor ten bazował na podzespołach samochodowych tej marki i był udaną konstrukcją. Popularność Fiata, była jak na włoskie warunki w tamtych czasach, ogromna. Do 1925 roku wyprodukowano 2000 sztuk, wszystkich odmian traktorów Fiata 702, 702A, B i BN, a następnie zmodernizowanych 703B i 703BN.
Oryginalne zdjęcie Fiata 702 z 1921 rok,. Pochodzi z poradnika dla rolników „Ciągówka”. Fiat 702 i 703 był dystrybuowany przez warszawską spółkę akcyjną „ Traktor”.
Warto poświecić w przyszłości osobny artykuł dla tego ciągnika. W 1929 roku Fiat osiągnął tempo produkcji 1000 sztuk ciągników rocznie. Ze względu na potrzebę zwiększenia specjalizacji w różnych sektorach, w 1932 roku wydział traktorów zostaje przeniesiony do Turynu. W czasie wojny prowadzone są w tajemnicy prace nad ciągnikiem Fiat 50, którego produkcję udało się uruchomić w 1947 r. W 1951 r.pojawił się popularny Fiat 25R, a pięć lat później Fiat 60, który zastąpił Fiata 50. “Sześćdziesiątka” wprowadziła włoskiego producenta na czołowe miejsce wśród światowych producentów traktorów.
W 1956 roku Włosi mieli już średni model 25 R i ciężki ciągnik typu Fiat 60. Natomiast lekki model był jeszcze w fazie serii próbnej.
Na tym nie koniec. W 1956 roku Fiat wypuścił kilkadziesiąt egzemplarzy serii próbnej lekkiego osiemnastokonnego ciągnika. Wiosną następnego roku, w Weronie traktor ten oficjalnie zadebiutował jako „Fiat 18 La Piccola” czyli „maluch”. Osiemnastkę napędzał lekki dwucylindrowy diesel chłodzony wodą, o pojemności skokowej 1135 cm³ i rozwijający maksymalną moc 18,5 KM przy 2200 obr / min.
„La piccola” to przykład, że Włosi potrafią zaprojektować zgrabny i przyjemny dla oka ciągnik. Na zdjęciu wiernie oddający charakter „małego rolniczego Fiata” model włoskiej firmy Replicargi w skali 1:32.
Konstrukcja ciągnika wyglądała na dość filigranową ale i za razem elegancką. Traktor był jakby rozsunięty na dwie części między silnikiem a skrzynią biegów, które łączyła długa, wąska belka profilu o kwadratowym. Przy silniku owa belka zmieniała się w ramę typu Y. Przez środek tej belki przechodził długi wałek przekazujący napęd od sprzęgła do skrzyni biegów.
Na tym modelu możemy zobaczyć jak „to” było zgrabnie upakowane.
1- Konstrukcja ciągnika jest półramowa. Rama typu Y ku tyłowi zmieniała się w wąską belkę o przekroju kwadratowym, służącą jednocześnie za punkt mocowania narzędzi międzyosiowych.
2- po tym rozpoznamy czy mamy do czynienia z La piccola czy z późniejszym modelem 211. Lampy w tym pierwszym były mocowane tuż przy pomoście kierowcy.
3- Tak jak w większości traktorów tej epoki, okrągły zbiornik Fiata 18 nie posiadał wskaźnika poziomu. Stan paliwa sprawdzało się wzrokowo maczając kawałek kija.
4- Dziś takie wciśnięcie akumulatora między zbiornikiem paliwa a silnikiem było by niemożliwe ze względów bezpieczeństwa. Ówcześnie praktyka ta dotyczyła większości konstrukcji małych ciągników.
5- Mały dwucylindrowy diesel mieścił się tu z dużym zapasem. Dlatego we francuskim odpowiedniku Someca udało się upakować 4-cylindrowego benzyniaka.
Ta wydłużona cześć była miejscem służącym do mocowania między osiami ciągnika różnych maszyn. Znamy to rozwiązanie z opisywanego już amerykańskiego Allisa Chalmers B i innych ciągników tej epoki.
Na desce rozdzielczej mieliśmy do dyspozycji dwa najważniejsze zegary:
ciśnienia oleju i temperatury wody.
Bardzo odważną decyzją zarządu Fiata jak na tamte czasy, było opracowanie odmiany „La Piccola” z napędem na cztery koła. Wówczas jeszcze większość producentów nie widziała sensu budowy ciągników o tak małej mocy wyposażonych w napędzane obie osie. „Maluch” Fiata w tylnej części skrzyni biegów posiadał wyprowadzony wałek odbioru mocy o obrotach zależnych lub niezależnych. Na tą końcówkę można było nałożyć przystawkę pasową. Kierunek obrotów koła pasowego w prosty sposób zmieniano, przez zamocowanie przystawki po prawej lub lewej stronie wałka.
„Osiemnastka” dla Fiata stała się tym czym dla Ursusa był C-325. Popyt na „La Piccola” przekraczał możliwości produkcyjne. Popularność zawdzięczał nie tylko dzięki udanej konstrukcji ale także niskiej cenie. Jak podają niektóre włoskie źródła „osiemnastka” była tańsza nawet o 1/3 od wyrobów konkurencji. Warto dodać, że w Polsce, w czasie opracowywania Ursusa C-25, rozważano jeszcze zakup licencji na ten model Fiata. Ze względu na wysokie koszty zakupu szybko plany te upadły.
A to Fiat 211 następca „18-stki”. Zewnętrznie prawie nie widać różnicy. Na pierwszy rzut oka można rozpoznać go tylko po przednich reflektorach i górnym tłumiku, który zastąpił mały boczny wydech.
Fiata 18 „La Piccola” produkowano tylko dwa lata. Ale tak naprawdę w kolejnych (podobnie jak nasz C-325) wcieleniach budowano go, aż 28 lat. Jego następca Fiat 211 różnił się kilkoma elementami. Przed wszystkim pompą wtryskową z wielozakresowym regulatorem obrotów i zmienionym kształtem komory spalania. Moc uległa nieznacznemu podniesieniu do 21,5 KM. Zewnętrznie wprowadzono kilkanaście kosmetycznych zmian, takich jak reflektory mocowane z przodu maski, górny tłumik, nożną zamiast ręcznej blokady mostu, nożny gaz i wiele innych rzeczy z zakresu armatury, jak na przykład filtr paliwa ze szklanym osadnikiem. W późniejszych latach, 211-stce zmieniono kształt maski.
Fiat 215 to kolejna modernizacja „La piccoli” przeprowadzona w 1964 roku. Pod nowoczesnym oblachowaniem rozpoznamy pierwowzór z 1957 roku. Najważniejszą modyfikacją 215-stki było zastosowanie pełnej synchronizacji skrzyni biegów.
Innym spadkobiercą „La piccoli” był ciągnik pod nazwą Someca SOM 272. Od początku lat 50-tych Fiat miał bliskie kontakty handlowe z francuskim przedsiębiorstwem Simca, dzięki czemu istniała dwustronna wymiana technologii.
To francuska Someca SOM 272, produkowana na komponentach Fiata. Prezentowany egzemplarz wzbudzał duże zainteresowanie i można było go podziwiać podczas tegorocznych Targów Agro- Tech w Minikowie i podczas Festiwalu w Wilkowicach.
Zaowocowała ona powstaniem ciągnika Fiat–Someca opartego na konstrukcji 211. Zasadniczą różnicę w stosunku do włoskiego pierwowzoru stanowił czterocylindrowy silnik zasilany benzyną.
Rafał Mazur