claas pisze: ↑18 mar 2022, 22:24
Tylko w dokumencie jest wspomaniane o tym, że do c-355 i 385 miały być zamontowane silniki stricte przeznaczone do ciągników serii U, bo te miały być produkowane przed samymi ciągnikami. Jak produkcja Perkinsów przed składaniem MF-ów.
Dlatego S-33 miał trafić do C-355 (C-356) a jego nowsza wersja, czyli S-34 do U-510. Zapewnie silniki te nie miały dużych różnic konstrukcyjnych.
Analogicznie wyglądało to w przypadku silników S-43, które miały trafić do C-385 (C-386) a S-44 do U-710.
Różnice mogły wynikać z budowy miski olejowej, obudowy sprzęgła itp. Są to elementy które w prosty sposób można zmienić.
bergman31 pisze: ↑18 mar 2022, 23:02slyclif wiesz może w jakim archiwum znajduje się ta dokumentacja? Archiwum Państwowe w Warszawie ma kilka filii: Mława, Grodzisk Mazowiecki, Łowicz, Pułtusk, Otwock.
na tą chwilę już nie pamiętam, musiałbym się dopytać
claas pisze: ↑18 mar 2022, 22:24
Tylko w dokumencie jest wspomaniane o tym, że do c-355 i 385 miały być zamontowane silniki stricte przeznaczone do ciągników serii U, bo te miały być produkowane przed samymi ciągnikami. Jak produkcja Perkinsów przed składaniem MF-ów.
Dlatego S-33 miał trafić do C-355 (C-356) a jego nowsza wersja, czyli S-34 do U-510. Zapewnie silniki te nie miały dużych różnic konstrukcyjnych.
Analogicznie wyglądało to w przypadku silników S-43, które miały trafić do C-385 (C-386) a S-44 do U-710.
Różnice mogły wynikać z budowy miski olejowej, obudowy sprzęgła itp. Są to elementy które w prosty sposób można zmienić.
coś tu mi bardzo nie pasuję - silnik S-33 to jest silnik 3 cylindrowy na bazie rodziny S-4000 który jest zamotniwany w ciągniku "c-353", tak samo jak S-43 w ciągniku użytkownika @gery_luzak https://retrotraktor.pl/forum/viewtopic.php?t=2665- jednak i tak te silniki różnią się nie tylko ilością cylindrów, ale typem głowicy miedzy sobą, już o róznicah z korpusem silników serii U nie wspominając.
z tego wynika, że albo 2 różne silniki miały oznaczenie S-33 i S-43, albo w przypadku ciągników C-356 i C-386 chodzi tylko o silniki S-34 i S-44, albo jeszcze opcja, o której się jeszcze nie domyślamy
Z tymi oznaczeniami prototypów ciągników Ursus i silnikami to ciężko połapać się o co chodzi.
Np. Na bazie ciągnika C-325 powstał prototyp C-328 (ten z Szreniawy), który miał nie wiele wspólnego z seryjnym C-328. Powstało jeszcze parę prototypów wywodzących się od C-325. Miał też powstać C-356 z 4 cylindrowym silnikiem na bazie Ursusa C-325. Ten prototyp nie miał nic współnego z prototypem C-356 powstałym na bazie C-355.
Powstał też prototyp C-375 na bazie C-355 i nie ma on nic wspólnego z prototypem ciężkiej serii, czyli z C-375.
Czym różnił się C-356 od C-358?
A żeby było ciekawie, to dlaczego prototyp U-310 o którym mowa w artykule o prototypach z Ursusa jest zupełnie inną konstrukcją niż U-310 z prototypowej serii? Ten pierwszy ma budowę zbliżoną do półnośnika narzędzi.
Na tym nie koniec. U-710 z pierwszej serii prototypów ma konstrukcję bezramową, natomiast z późniejszej serii ma budowę półramową. Można z tego wywnioskować, że ciągniki te różniły się silnikami. Natomiast U-310 pierwszej serii jak i późniejszej mają konstrukcję półramową.
Pierwsza seria U-x10 ma zbiornik paliwa pod podłogą z prawej strony, natomiast późniejsza seria ma zbiornik paliwa w korpusie pośrednim skrzyni biegów. Jak wielki musiałby być to korpus, skoro instrukcja obsługi dla modelu U-710 podaje pojemność zbiornika 100l a dla U-610, 78l. Jak to możliwe, skoro U-610 i U-710 miały taki sam układ napędowy (od sprzęgła aż do mostu tylnego)? Zresztą U-310 miał pojemność zbiornika paliwa 37l a U-510, 50l a przecież te dwa modele miały wspólny układ napędowy.
Oznaczenia ciągników potrafią się powtarzać, natomiast co do silników wydaję mi się, że powinna być zachowana niepowtarzalność oznaczeń w szczególności przy silnikach powstających w tym samym okresie.
dlaczego jest różnica w zbiorniku między U-610 i U-710, nie wiem, natomiast różnica w pojemności U-310 i U-710 ma faktycznie inne kształty skrzyni biegów, gdzie U-310 ma jeszcze wyjście WOM w środkowej części.
claas chyba mnie źle zrozumiałeś? U-310 i U-510 mają taki sam układ napędow, z wałkiem wom w środkowej części. Skoro mają takie same układy napędowe, to dlaczego U-310 ma zbiornik paliwa o pojemności 37l a w U-510 ma 50l?
Co do konstrukcji bezramowej i półramowej, jak miała wyglądać unifikacji, skoro mniejszy model miał półramę a większy model był bezramowy? Dopiero w nowszej wersji prototypów (tych z prostokątną maską) wszystkie modele mają konstrukcję półramową.
W przypadku prototypowej serii U-x10 jest jeszcze dużo niewiadomych.
Nie zrozumiałem źle. U-510 ma inną bryłę skrzyni niż U-310 i jest bez środkowego wałka WOM. Niestety w poprzedniej wiadomości w ostatniej części porównałem u-310 z U-710, a powinno być U-310 i U- 510
Według instrukcji obsługi Ursus U-310 i U-510 mają wał odbioru mocy między osiami (środkowy). W obu tych traktorach, napęd tego wałka jest niezależny. Osiąga on 1000obr/min przy 2000obr/min silnika.
bergman31 pisze: ↑19 mar 2022, 20:11
Według instrukcji obsługi Ursus U-310 i U-510 mają wał odbioru mocy między osiami (środkowy). W obu tych traktorach, napęd tego wałka jest niezależny. Osiąga on 1000obr/min przy 2000obr/min silnika.
Ciekawe. Schematy kinematyczne skrzyni biegów tych ciągników zawarte w książce Szydelskiego wskazują, że tylko U-310 ma środkowy WOM
Ostatnio na warsztat przyjechało na palecie takie dziwadło pomieszanie z zaplątaniem silnika 60tki i 85tki.Może na ktoś jakieś informacje na temat tego prototypu ?
Coś więcej wiadomo o tym silniku? Na częściach są jakieś ciekawe numery czy oznaczenia? Ma chociaż ślad po tabliczce? Jak wał zdjęty, to da się zmierzyć chociaż średnicę cylindra? Są tam tłoki w tym zestawie?
Z tego co pamietam z ogłoszenia to średnica cylindra 102mm, tłok z przesuniętą komorą spalania, koła rozrządu na łożyskach ślizgowych oraz wałek rozrządu masywniejszy coś jak w 385