Dodano dnia: 15/08/2010
Kiedyś, gdy robiłem po długiej przerwie Z040, wpadł mi do łowy pewien pomysł. Postanowiłem zaangażować moich znajomych do budowy modeli Bizonów. No i raczej się udało. Każdy zrobił Bizona najlepiej jak potrafił, z tego co miał pod ręką. Niestety, z powodu braku zdjęć zabrakło tu Bizonów Przemka125, ale w przyszłości może uda się dołączyć je w wersji rozszerzonej. Dodam że wszystkich Bizonów nie ma, ale przedstawiłem je w wersji chronologicznej, tak jak powstawały.
Vistula nie jest Bizonem, ale ranga w historii FMŻ i jej legenda nie mogły obejść bokiem. Vistula nie jest łatwym kombajnem, przez co tylko jeden- Łukasz, szerzej znany jako Klusek, odważył ją się zbudować. Efektem jego ciężkiej pracy jest pięknie zbudowana, zgrabna Vistula, która do towarzystwa otrzymała Ursusa C-328. Kombajn jest zbudowany w całości z tektury, pomalowany farbami olejnymi. Barierki są druciane.
Pierwszym Bizonem w artykule jest mój, raczej nie zbyt udany Bizon Z040. Postanowiłem go zbudować, ponieważ od tego się wszystko zaczęło. Budowałem go po sporej przerwie, dlatego ma wiele niedoskonałości… Zbudowałem go z tektury i pomalowałem farbami olejnymi. Jedynie przednie koła to nie mój wyrób, tylko „pożyczone” od starego traktora. Barierki to cyna lutownicza, ale nie polecam jej, bo jest zbyt giętka.
Bizon Darka to bardzo ciekawy model. Darek zastosował do podnoszenia hedera małą korbkę z boku pomostu, przez co może dowolnie regulować wysokość podnoszenia. Model został zbudowany z kartonu, a barierki zostały wykonane z drutu. Ponieważ Darek ciągle przerabia swojego Bizona, początkowo był on biało-czerwony, aby potem przejść do „orzeszka”, jednak w planach Darka Bizon ma być przebudowany na Bizona 5056. Na zdjęciach pokazany jest Z050, jaki był na początku.
Gigant Michała, szerzej znanego, jako Skiet, jest również bardzo ciekawy. Ponieważ oryginału wyprodukowano zaledwie 800 sztuk, zadanie nie było łatwe, ponieważ każda seria była inna od poprzedniej. Zaprezentowany Bizon posiada przystawkę do kukurydzy węgierskiej firmy Klado 8-rzędową. Ponadto można powiedzieć, że Bizon pokazuje wszystkie serie po kolei- brak wentylatora wskazuje na pierwsze Z060, przenośnik ślimakowy ziarna na Z062 lub Z063, z kolei daszek wskazuje znów na Z060. W dodatku budowa Giganta nie zajęła mu więcej jak 2 tygodnie…
Model początkującego modelarza (bądźmy przez to wyrozumiali) prezentuje się dosyć skromnie. Został zbudowany z kartonu i pomalowany farbami olejnymi.
Bardzo ciekawy model prototypu kombajnu Bizon BS z okresu 1985-1987 (który jak wiemy był potem produkowany seryjnie jako Z110) został zbudowany dosyć szybko bez większych problemów. Jedynym problemem były ewentualne braki dokładniejszych zdjęć testowanych kombajnów, jednak Michał pokonał te trudności, o czym świadczy bardzo udany model.
Dynamica zbudowałem z 3 powodów. Pierwszy to mała liczba tych ciekawych maszyn, drugi to, że jest konstrukcyjnym rozwinięciem Bizona BX Z120, który jednak nie był produkowany w większych ilościach poza stadium prototypowe na testy z okresu 1985-87 oraz prawdopodobnie na krótką serię eksportową na zachód (świadczy o tym jedyny taki egzemplarz w Polsce, nie mający oznaczenie 5120, ale 5110 Hydrostatic De Luxe) a trzeci to to, że lubię takie rzadkie maszyny. Model zbudowałem z tektury, pomalowałem farbami olejnymi i dodałem szczegóły na koniec. Dla mnie Dynamic jest jak na razie moim najlepszym modelem, mimo iż ma parę niedoskonałości.
Przede wszystkim chciałbym podziękować wszystkim modelarzom biorącym udział w artykule – chłopaki, należą wam się gromkie brawa za kawał bardzo dobrej roboty!! Gdyby nie Wy artykuł ten pewnie by nigdy nie powstał…
Na zakończenie chciałbym powiedzieć, że w przyszłości będzie planowana wersja rozszerzona artykułu o naszych kombajnach z FMŻ Płock. Wszelkie zgłoszenia na PW do Autora są mile widziane.
Radek „Agrotechnik” Michowski