XI Bieszczadzka Rajza
V Zlot Starych Ciągników i Samochodów w Krakowie
XI Bieszczadzka Rajza V Zlot Starych Ciągników i Samochodów w Krakowie
XI Bieszczadzka Rajza
VII Zlot Ciągników Zabytkowych Old Rol
VII Zlot Ciągników Zabytkowych Old Rol
VII Zlot Ciągników Zabytkowych Old Rol
VII Zlot Ciągników Zabytkowych Old Rol
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój
XVII Zlot i Wystawa Starych Ciągników i Maszyn Rolniczych
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój XVII Zlot i Wystawa Starych Ciągników i Maszyn Rolniczych
XVII Zlot i Wystawa Starych Ciągników i Maszyn Rolniczych
XVII Zlot i Wystawa Starych Ciągników i Maszyn Rolniczych
Traktorem nad Bałtyk Festiwal Moto Rock
Traktorem nad Bałtyk Festiwal Moto Rock
Traktorem nad Bałtyk Festiwal Moto Rock
Zlot Starych Traktorów na Mazowszu
Traktorem nad Bałtyk Festiwal Moto Rock Hażlach Traktor Power 45. Dni Otwartych Drzwi ŚODR Zlot Starych Traktorów na Mazowszu
Traktorem nad Bałtyk Festiwal Moto Rock
Zlot Starych Traktorów na Mazowszu
Traktorem nad Bałtyk Festiwal Moto Rock Hażlach Traktor Power 45. Dni Otwartych Drzwi ŚODR Zlot Starych Traktorów na Mazowszu
Dodano dnia: 01/04/2019
Po raz pierwszy IFA 22 PS została zaprezentowana w 1949 roku na wiosennej wystawie w Lipsku. Po 1945 roku tego typu traktory w ówczesnej NRD miały priorytet w budowie przemysłu ciągnikowego. Nie mniej jednak traktor ten, nigdy by nie powstał gdyby nie cudem zachowany projekt opatrzony sygnaturami firmy Normag z Nordhausen. Firma ta już w 1943 roku podjęła prace nad 2 cylindrowym ciągnikiem o mocy 22 koni mechanicznych. Po zakończeniu działań wojennych w 1945 roku produkcja Normaga została przeniesiona do brytyjskiej strefy okupacyjnej, gdzie w 1946 roku rozpoczęto produkcję traktora NG-23 napędzanego silnikiem Deutza F2M 414 o mocy 20/22 KM, będącego zwieńczeniem prac konstruktorskich z czasu wojny. Wschodnioniemieccy inżynierowie, którzy podjęli prace w opuszczonej fabryce Nordhausen, odnaleźli mały projekt – rysunek ciągnika z 1943 roku. Stał się on podstawą do skonstruowania wschodnioniemieckiego odpowiednika. Ponieważ w zrujnowanym NRD w tym okresie były problemy z dostarczeniem jednostki napędowej, konstruktorzy IFA również skorzystali z tego samego silnika co fabryka w Normag. Sprzęgło dostarczał producent F&S, a czterobiegowe skrzynie biegów A-12 podobnie jak w traktorze Normaga NG-23 kupowano w firmie ZF. Tak więc te dwa traktory były do siebie bardzo zbliżone , żeby nie powiedzieć prawie identyczne.
Wielkością traktor IFA 22 PS mieścił się w klasie Zetora 25. Masa własna „IFy” wynosiła 1900kg i była ona zdolna na pierwszym biegu uciągnąć 970kg. Prędkość zaś maksymalna na 4 biegu wynosiła 16,8km/h. Koło pasowe osiągało 1250 obr/min a zastosowany już wtedy wałek odbioru mocy kręcił się z prędkością 540 obr/min.
Wkrótce traktor otrzymał oznaczenie produkcyjne RS-02/22 (RS: Radschlepper-ciągnik kołowy). W latach 1949-52 zbudowano w Nordhausen 1935 egzemplarzy tego ciągnika. Obok RS-01 był on podstawowym traktorem, który wprowadzał szeroką mechanizację we wschodnio-niemieckim rolnictwie.
Rafał Mazur