IFA 22 PS Dieselschlepper

Dodano dnia: 01/04/2019

Po raz pierwszy IFA 22 PS została zaprezentowana w 1949 roku na wiosennej wystawie w Lipsku. Po 1945 roku tego typu traktory w ówczesnej NRD miały priorytet w budowie przemysłu ciągnikowego. Nie mniej jednak traktor ten, nigdy by nie powstał gdyby nie cudem zachowany projekt opatrzony sygnaturami firmy Normag z Nordhausen. Firma ta już w 1943 roku podjęła prace nad 2 cylindrowym ciągnikiem o mocy 22 koni mechanicznych. Po zakończeniu działań wojennych w 1945 roku produkcja Normaga została przeniesiona do brytyjskiej strefy okupacyjnej, gdzie w 1946 roku rozpoczęto produkcję traktora NG-23 napędzanego silnikiem Deutza F2M 414 o mocy 20/22 KM, będącego zwieńczeniem prac konstruktorskich z czasu wojny. Wschodnioniemieccy inżynierowie, którzy podjęli prace w opuszczonej fabryce Nordhausen, odnaleźli mały projekt – rysunek ciągnika z 1943 roku. Stał się on podstawą do skonstruowania wschodnioniemieckiego odpowiednika. Ponieważ w zrujnowanym NRD w tym okresie były problemy z dostarczeniem jednostki napędowej, konstruktorzy IFA również skorzystali z tego samego silnika co fabryka w Normag. Sprzęgło dostarczał producent F&S, a czterobiegowe skrzynie biegów A-12 podobnie jak w traktorze Normaga NG-23 kupowano w firmie ZF. Tak więc te dwa traktory były do siebie bardzo zbliżone , żeby nie powiedzieć prawie identyczne.
Wielkością traktor IFA 22 PS mieścił się w klasie Zetora 25. Masa własna „IFy” wynosiła 1900kg i była ona zdolna na pierwszym biegu uciągnąć 970kg. Prędkość zaś maksymalna na 4 biegu wynosiła 16,8km/h. Koło pasowe osiągało 1250 obr/min a zastosowany już wtedy wałek odbioru mocy kręcił się z prędkością 540 obr/min.
Wkrótce traktor otrzymał oznaczenie produkcyjne RS-02/22 (RS: Radschlepper-ciągnik kołowy). W latach 1949-52 zbudowano w Nordhausen 1935 egzemplarzy tego ciągnika. Obok RS-01 był on podstawowym traktorem, który wprowadzał szeroką mechanizację we wschodnio-niemieckim rolnictwie.

Rafał Mazur

Zobacz więcej na