John Deere D

Dodano dnia: 29/03/2019

Kiedy w 1918 roku firma John Deere przejęła przedsiębiorstwo Waterloo Engine Company produkujące udany ciągnik „Waterloo Boy” w tym momencie spółka Deere & Company mogła stanąć do konkurencji w segmencie sprzedaży ciągników rolniczych.
W 1923 zaniechana została produkcja Waterloo Boy. W ofercie firmy znalazł się ciągnik zaprojektowany według nowej szkoły. Prace nad tym ciągnikiem zapoczątkowali jeszcze inżynierowie Waterloo Engine Company, które kontynuowano w John Deere. Nowy traktor oznaczony literą „D” dał początek sukcesów firmy w zakresie sprzedaży ciągników na świecie. Do napędu John Deere D wykorzystano udany dwucylindrowy leżący silnik ciągnika „Waterloo Boy” oraz 2 biegową skrzynię przekładniową. Natomiast konstrukcja nośna i pozostałe rozwiązania zo6stały zaprojektowane od nowa. W modelu „D” odstąpiono od archaicznej ramy nośnej ze stalowych belek na rzecz samonośnego nadwozia złożonego z silnika, bloku skrzyni biegów i mostu skręconych do siebie modułami tworząc jedną całość.
Czołowa przekładnia zębata tylnych zwolnic została zamknięta w szczelnych obudowach zalanych olejem.
Podniesiona prędkość obrotowa silnika z 750 do 800 obr/min wpłynęła na zwiększenie mocy silnika do 30KM. W 1928 roku powiększono średnicę tłoków o 1,9cm a następnie kilka innych modyfikacji dało w rezultacie zwiększenie mocy do 41,5KM, którą osiągały już silniki stosowane od 1935 roku. W tym też czasie w skrzyni biegów wprowadzony został 3 bieg.
W 1938 roku firma John Deere zatrudniła znakomitego stylistę H. Dreyfusa, żeby nadał archaicznie wyglądającym ciągnikom świeżego wyglądu. Model D otrzymał opływową maskę i błotniki zaprojektowane w jednej linii z innymi ciągnikami John Deere. Ta stylistyka przetrwała następne 20 lat.
Modele D były produkowane w wielu odmianach do 1953 roku zyskując sobie miano solidnych i niezawodnych ciągników. Miedzy innymi na tym modelu marka John Deere zyskała sobie tak wielu zwolenników na całym świecie.

Rafał Mazur

Zobacz więcej na