XI Bieszczadzka Rajza
V Zlot Starych Ciągników i Samochodów w Krakowie
XI Bieszczadzka Rajza V Zlot Starych Ciągników i Samochodów w Krakowie
XI Bieszczadzka Rajza
VII Zlot Ciągników Zabytkowych Old Rol
VII Zlot Ciągników Zabytkowych Old Rol
VII Zlot Ciągników Zabytkowych Old Rol
VII Zlot Ciągników Zabytkowych Old Rol
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój
XVII Zlot i Wystawa Starych Ciągników i Maszyn Rolniczych
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój XVII Zlot i Wystawa Starych Ciągników i Maszyn Rolniczych
XVII Zlot i Wystawa Starych Ciągników i Maszyn Rolniczych
XVII Zlot i Wystawa Starych Ciągników i Maszyn Rolniczych
Traktorem nad Bałtyk Festiwal Moto Rock
Traktorem nad Bałtyk Festiwal Moto Rock
Traktorem nad Bałtyk Festiwal Moto Rock
Zlot Starych Traktorów na Mazowszu
Traktorem nad Bałtyk Festiwal Moto Rock Hażlach Traktor Power 45. Dni Otwartych Drzwi ŚODR Zlot Starych Traktorów na Mazowszu
Traktorem nad Bałtyk Festiwal Moto Rock
Zlot Starych Traktorów na Mazowszu
Traktorem nad Bałtyk Festiwal Moto Rock Hażlach Traktor Power 45. Dni Otwartych Drzwi ŚODR Zlot Starych Traktorów na Mazowszu
Dodano dnia: 29/03/2019
W 1859 roku młody kupiec Heinrich Lanz przejmuje rodzinne interesy i w niedługim czasie zaczyna handlować angielskimi naczyniami i maszynami rolniczymi. Szybko zauważa, że ta dziedzina przemysłu jest bardzo dochodowa i w związku z tym, rok później otwiera mały warsztat, w którym początkowo dwóch pracowników naprawia maszyny rolnicze. Interes się coraz bardziej „rozkręca” i w ciągu kilku następnych lat Heinrich Lanz rozpoczyna produkcję małych lokomobili oraz młocarń. Produkcja maszyn stale rośnie i na początku XX wieku firma z Mannheim jest już znana na całym świecie.
W 1912 roku powstaje niezwykle spektakularny pojazd – Lanz Landbaumotor. Ten ważący 4800 kg traktor napędzał 80-konny, czterocylindrowy silnik o pojemności ponad 16 litrów. Pracował on w cyklu czterosuwowym. Napęd był przenoszony na koła tylne za pomocą przekładni z 3 przełożeniami do przodu oraz wstecznym. Pojazd ten wzbudzał wielkie zainteresowanie z powodu nieznanego dotychczas z żadnego ciągnika systemu doprawiającego ziemię składającego się z wału unoszonego za pomocą siłowników hydraulicznych. W tamtych latach hydrauliczny osprzęt w ciągnikach nie był znany. Źródła podają, że produkowano je do 1926 roku, ale w małych ilościach. Prawdopodobnie w trakcie I wojny światowej służyły również jako ciągniki artyleryjskie. Ponadto w latach 20-tych XXw. w produkcji były już ciągniki z serii „Bulldog’ z jednocylindrowymi silnikami żarowymi, które o wiele lepiej sprawdzały się w rolnictwie niż powolne kolosy Landbaumotor.
Paweł Rychter