XI Bieszczadzka Rajza
V Zlot Starych Ciągników i Samochodów w Krakowie
XI Bieszczadzka Rajza V Zlot Starych Ciągników i Samochodów w Krakowie
XI Bieszczadzka Rajza
VII Zlot Ciągników Zabytkowych Old Rol
VII Zlot Ciągników Zabytkowych Old Rol
VII Zlot Ciągników Zabytkowych Old Rol
VII Zlot Ciągników Zabytkowych Old Rol
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój
XVII Zlot i Wystawa Starych Ciągników i Maszyn Rolniczych
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój XVII Zlot i Wystawa Starych Ciągników i Maszyn Rolniczych
XVII Zlot i Wystawa Starych Ciągników i Maszyn Rolniczych
XVII Zlot i Wystawa Starych Ciągników i Maszyn Rolniczych
Traktorem nad Bałtyk Festiwal Moto Rock
Traktorem nad Bałtyk Festiwal Moto Rock
Traktorem nad Bałtyk Festiwal Moto Rock
Zlot Starych Traktorów na Mazowszu
Traktorem nad Bałtyk Festiwal Moto Rock Hażlach Traktor Power 45. Dni Otwartych Drzwi ŚODR Zlot Starych Traktorów na Mazowszu
Traktorem nad Bałtyk Festiwal Moto Rock
Zlot Starych Traktorów na Mazowszu
Traktorem nad Bałtyk Festiwal Moto Rock Hażlach Traktor Power 45. Dni Otwartych Drzwi ŚODR Zlot Starych Traktorów na Mazowszu
Dodano dnia: 29/03/2019
Pierwsze Alldogi pojawiły się w 1952r. Posiadały benzynowy silnik dwutaktowy o pojemności niecałe 450 ccm tzw. „Doppelkolben”. Był to silnik dwutłokowy, w którym obydwa tłoki poruszały się jednocześnie w tym samym kierunku. Dlatego w tabelach podane jest, że posiada on 1 cylinder, a średnica i skok tłoka wyrażona jest 2 x 55 x 94 mm. Silnik ten miał moc ok. 12 KM. Skrzynia posiadała 5 biegów do przodu i jeden wsteczny. Tą wersję produkowano do 1954 roku i była oznaczona dokładnie jako A1205 Motor-Geräteträger.
Po modernizacji w 1954r. model otrzymał oznaczenie A1215 – posiadał on już jednocylindrowego diesla o pojemności 534 ccm. Moc była praktycznie taka sama. W roku następnym zwiększono moc do 13 KM. Teraz model ten nazywał się A1305. W roku 1956 dostępne były dwa modele. Oprócz A1315 (zmodernizowana wersja A1305) dostępny był także A1806 – z 2-cylindrowym silnikiem Diesla – w odróżnieniu od poprzednich Alldogów miał on chłodzenie cieczą. Pojemność 1250 ccm. Jak łatwo się domyśleć z nazwy modelu silnik osiągał 18 KM.
Już na pierwszy rzut oka widać różnicę w budowie tego nośnika – w porównaniu chociażby z powszechnie znanym u nas RS-em 09. Rama Lanza składa się z dwóch rur, połączonych ze sobą na końcach. Oba elementy ramy posiadają listwy z szeregiem otworów – umożliwiało to dosyć płynne regulowanie zawieszenia narzędzi. Moim zdaniem było to o wiele praktyczniejsze niż pojedynczy element nośny (jak w przypadku RS-a), ponieważ umożliwiało to zamontowanie z przodu np. elewatorowej kopaczki do ziemniaków. Z nośnikiem współpracować mogło wiele narzędzi i dlatego wielu rolników kupowało Alldogi. Czasami wykorzystywano je również jako środek transportowy – po założeniu drewnianej skrzyni ładunkowej z burtami.
Ostatnie Alldogi zeszły z taśmy produkcyjnej w 1959 roku.
Paweł Rychter