XI Bieszczadzka Rajza
V Zlot Starych Ciągników i Samochodów w Krakowie
XI Bieszczadzka Rajza V Zlot Starych Ciągników i Samochodów w Krakowie
XI Bieszczadzka Rajza
VII Zlot Ciągników Zabytkowych Old Rol
VII Zlot Ciągników Zabytkowych Old Rol
VII Zlot Ciągników Zabytkowych Old Rol
VII Zlot Ciągników Zabytkowych Old Rol
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój
XVII Zlot i Wystawa Starych Ciągników i Maszyn Rolniczych
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój XVII Zlot i Wystawa Starych Ciągników i Maszyn Rolniczych
XVII Zlot i Wystawa Starych Ciągników i Maszyn Rolniczych
XVII Zlot i Wystawa Starych Ciągników i Maszyn Rolniczych
Dodano dnia: 29/03/2019
Pod koniec lat pięćdziesiątych Zakłady Mechaniczne w Gorzowie Wielkopolskim, wprowadziły dość istotną modernizację produkowanego dotychczas ciągnika D-40 Mazur, będącego rozwinięciem radzieckiej konstrukcji KD-35.
Podstawową potrzebą na jaką wskazywali odbiorcy była potrzeba podniesienia mocy ciągnika, położenie większego nacisku na zmniejszenie zużycia paliwa oraz uproszczenie czynności rozruchowych silnika. W wyniku przeprowadzonych prac rozwojowych w 1960 roku, ciągnik otrzymał trzy cylindrową jednostkę napędową typu S323C o mocy 50KM. Silnik ten dostarczany był przez Wytwórnię Silników Wysokoprężnych Andrychów. Ważnym ułatwieniem codziennej pracy kierowcy stało się zastosowanie silnego czeskiego rozrusznika elektrycznego typu PAL 24V o mocy 6KM. Tym samym odpadało uciążliwe zapuszczanie w ruch małego silnika rozruchowego i ogrzewanie głównej jednostki przed jej uruchomieniem. Trwało to nierzadko kilka minut i powodowało, że traktorzyści nawet podczas przerw w pracy, pozostawiali silnik na chodzie.
Podobnie jak poprzednik, Mazur D-50 dostarczany był w czterech odmianach: rolniczej, leśnej, budowlanej i melioracyjnej. Ciągnik w wersji rolniczej przy pracy na glebach gliniastych mógł być wyposażony w gąsienice samo-oczyszczające, a do prac w terenie podmokłym i łąkach w gąsienice poszerzone do 600mm.
Popularnego Mazura D-50 stopniowo od połowy lat sześćdziesiątych wypierał mocniejszy traktor importowany z ZSRR typu DT-75. Dlatego też w latach 1966-67 opracowano prototyp nowoczesnego ciągnika gąsienicowego typu G-75 R, który miał być następcą Mazura D-50. Niestety ostatnie ciągniki Mazur D-50 przeznaczone dla rolnictwa zjechały z taśmy na końcu lat sześćdziesiątych, a prototyp nie wszedł do produkcji na szerszą skalę. Tu należy dodać, że gorzowskie zakłady oprócz produkcji ciągników Ursus C-451 i ciągników D-50, były w latach sześćdziesiątych jednym z głównych kooperantów Ursusa dostarczających podzespoły ciągnikowe.
W 1972 roku na mocy powołania Zrzeszenia Przemysłu Ciągnikowego Ursus, ZM Gorzów Wielkopolski weszły w skład tegoż zjednoczenia.
Rafał Mazur