XI Bieszczadzka Rajza
V Zlot Starych Ciągników i Samochodów w Krakowie
XI Bieszczadzka Rajza V Zlot Starych Ciągników i Samochodów w Krakowie
XI Bieszczadzka Rajza
VII Zlot Ciągników Zabytkowych Old Rol
VII Zlot Ciągników Zabytkowych Old Rol
VII Zlot Ciągników Zabytkowych Old Rol
VII Zlot Ciągników Zabytkowych Old Rol
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój
XVII Zlot i Wystawa Starych Ciągników i Maszyn Rolniczych
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój XVII Zlot i Wystawa Starych Ciągników i Maszyn Rolniczych
XVII Zlot i Wystawa Starych Ciągników i Maszyn Rolniczych
XVII Zlot i Wystawa Starych Ciągników i Maszyn Rolniczych
Dodano dnia: 04/12/2006
Młocarnie – jedne z najpiękniejszych (poza ciągnikami) maszyn, które się przyczyniły do rewolucji w rolnictwie. Pierwsza młocarnia pojawiła się w 1785 r. wymyślił ją Andrews Meikle – szkocki kowal. Pierwsze młocarnie składały się z ramy, obudowy i zespołu młócącego. Zespół młócący składał się z dwóch wałków nagarniających zboże do bębna. Bęben to był wał obity dookoła blachą z przymocowanymi do niej drewnianymi cepami, które wybijały ziarno. Ziarno było oddzielane razem ze słomą grabiami spod maszyny. Ziarno trzeba było czyścić z plew za pomocą wialni. Dopiero w drugiej połowie XIX wieku połączono zespół młócący z wialnią. Później wymyślono i dołączono do takiej młocarni – zespół czyszczący sitowy, sortownik, workowniki, podsiewacze i wytrząsacze pomostowe i klawiszowe. Młocarnie są podzielone na dwie grupy – proste i czyszczące. Młocarnie proste wykonują omłotu z grubsza tj. oddzielają słomę od ziarna, plew i zgonin. Młocarnia czyszcząca nie tylko młóci ale i czyści ziarno dokładniej a także zgoniny, plewy i słoma maja osobne miejsca wylotu z zespołu młócącego. Zespół młócący jest główną częścią młocarni. Składa się on z bębna i klepiska łukowato obejmującego bęben. W zależności od budowy bębna i klepiska młocarnie dzielimy na cepowe i palcowe (sztyftówki, kolcówki). Bębny i klepiska obudowane listwami nazywamy cepowymi; jeżeli do bębna i klepiska są zamontowane palce (sztyfty), to taki mechanizm nazywamy palcowym.
W Polsce pierwsze młocarnie pojawiły się już około 1800 roku. Pierwsza wytwórnia młocarń powstała w 1807 roku koło Zamościa. W połowie XIX wieku młocarnie produkowało już wiele zakładów m.in. w Lublinie, Warszawie. Największą fabryką młocarń w tym czasie posiadał Hipolit Cegielski w Poznaniu. W tym samym czasie młocarnie czyszczące przeżywały swój chrzest bojowy w Europie i na Farmach w USA. W Stanach te maszyny pracowały głównie z samojezdnymi lokomobilami, które nie tylko je napędzały lecz transportowały z jednej farmy na drugą. Wiele wytwórni takich jak John Deere, Claas właśnie zaczynało swoją działalność od produkcji młocarń. Młocarnie w USA zaczęły tracić popularność na początku XX wieku z pojawieniem się pierwszych kombajnów zbożowych, w Europie po II Wojnie Światowej. W Polsce były szeroko stosowane zarówno w gospodarstwach chłopskich, PGR-ach i SKR-ach już po wojnie, ale w połowie lat sześćdziesiątych zaczęły tracić swoją robotę na rzecz kombajnów. Niestety te maszyny są już rzadko spotykane w pracy, ale można je podziwiać w muzeach i na wystawach zabytkowego sprzęty rolniczego.
Marcin Marek