XI Bieszczadzka Rajza
V Zlot Starych Ciągników i Samochodów w Krakowie
XI Bieszczadzka Rajza V Zlot Starych Ciągników i Samochodów w Krakowie
XI Bieszczadzka Rajza
VII Zlot Ciągników Zabytkowych Old Rol
VII Zlot Ciągników Zabytkowych Old Rol
VII Zlot Ciągników Zabytkowych Old Rol
VII Zlot Ciągników Zabytkowych Old Rol
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój
XVII Zlot i Wystawa Starych Ciągników i Maszyn Rolniczych
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój XVII Zlot i Wystawa Starych Ciągników i Maszyn Rolniczych
XVII Zlot i Wystawa Starych Ciągników i Maszyn Rolniczych
XVII Zlot i Wystawa Starych Ciągników i Maszyn Rolniczych
Traktorem nad Bałtyk Festiwal Moto Rock
Traktorem nad Bałtyk Festiwal Moto Rock
Traktorem nad Bałtyk Festiwal Moto Rock
Zlot Starych Traktorów na Mazowszu
Traktorem nad Bałtyk Festiwal Moto Rock Hażlach Traktor Power 45. Dni Otwartych Drzwi ŚODR Zlot Starych Traktorów na Mazowszu
Traktorem nad Bałtyk Festiwal Moto Rock
Zlot Starych Traktorów na Mazowszu
Traktorem nad Bałtyk Festiwal Moto Rock Hażlach Traktor Power 45. Dni Otwartych Drzwi ŚODR Zlot Starych Traktorów na Mazowszu
Dodano dnia: 18/11/2008
Trzydzieści kilometrów na północ od Berlina, przy autostradzie A11 Berlin- Szczecin znajduje się pośród lasów i jezior, malowniczo położona miejscowość Wandlitz, która już na początku XIX wieku upragnionym celem wycieczek krajoznawczych.
W 1955 roku badacz Walter Blankenburg zainicjował otwarcie izby regionalnej, która wkrótce stała się zalążkiem dzisiejszego muzeum rolnictwa. Stopniowo w latach sześćdziesiątych po przez rozbudowę kompleksu stajni i stodół oraz wzniesienie w 1975 roku nowej hali wystawowej powstał trzy częściowy kompleks.
Obecnie muzeum rolnicze Wandlitz mieści i pokazuje na powierzchni 2000m² największe zbiory landu Brandenburgia. Zespół obiektów muzealnych znajduje się niedaleko historycznego centrum wsi. Tuż przy kompleksie zwiedzających wita ustawiona olbrzymia lokomobila, która została tu ustawiona i uratowana od zezłomowania w latach siedemdziesiątych.
Hala wybudowana w 1975 roku jest niezwykle ciekawa ze względu na to, że poświecono ją okresowi z lat 1945-1989. Od wejścia agitują niemieckie plakaty dotyczące obowiązkowych dostaw, przekraczaniu norm i rzetelnej socjalistycznej pracy na pohybel imperialistycznym podżegaczom.
Właściwie wykonane wiosenne prace to wysokie plony z hektara.
Dostawy płodów rolnych w latach pięćdziesiątych.
Znajdują się tu takie traktory, których nie zobaczymy w polskich muzeach. Czyli wyroby wschodnioniemieckiego przemysłu takie jak RS-01 Pionier, RS-02, RS-03 Aktywista, nośnik narzędzi RS-08 czy jeden z pierwszych Fortschrittów ZT-300 malowany w kolorze czerwonym.
„Fortschritt ZT-300” z 1967 roku. Stan jak z fabryki. W pierwszych latach ZT-300 malowano w kolorze czerwonym.
Dużą ciekawostkę przedstawia radziecki KD-35, których NRD w 1949 roku dostało tysiąc sztuk. Traktory przyjechały transportem kolejowym eskortowanym przez żołnierzy radzieckich. Na ciągnikach znajdował się napis „Pozdrowienia ze Związku Radzieckiego”, na który odpowiedziano transparentem z napisem: „Dziękujemy Związkowi Radzieckiemu. Więcej traktorów – lepsze plony – lepsze życie”.
Kirowiec KD-35 pokryty patyną czasu.
Cenny dar od radzieckiego żołnierza dla socjalistycznego rolnictwa NRD.
Unikatową grupę eksponatów stanowią modele rolnicze. W tym cała seria miniaturek Fortchritta. W największy podziw, może wprawić wspaniały model nośnika narzędzi RS-09 w skali 1:8. RS-09 został przedstawiony z przetrząsarką E-251. Traktor ten jest wykonany niezwykle precyzyjnie z oddaniem najmniejszych szczegółów. Według mojej wiedzy została wyprodukowana pewna ilość tych modeli, służących do celów edukacyjno – szkoleniowych.
Jedna z wielu miniatur przedstawiających maszyny Fortschritta. Bardzo ładna E-301 samojezdna żniwiarka pokosowa. Zachęcam naszych modelarzy, może ktoś by się podjął zbudować taki model?
Wykonany w skali 1:8 model nośnika RS-09.
Szczegóły wykonania modelu zapierają dech w piersiach.
Kolejny kompleks wystawienniczy przedstawia ewolucję brandenburskiej gospodarki rolnej, techniki i życie wiejskie od końca XVIII wieku do lat osiemdziesiątych. Tematyka obejmuje działy rzemiosła wiejskiego, agrotechnikę, mechanizację uprawy ziemniaka i historię regionalną. Maszyny i ciągniki pokazują postęp techniczny jaki dokonał się na przestrzeni XX wieku. Trudno by tu wymienić nawet najciekawsze eksponaty. Warto jednak wspomnieć o bardzo rzadkim przegubowym traktorze Lanza z 1923 roku, którego zbudowano tylko 100 sztuk. Szalejąca wówczas inflacja zdławiła produkcję tych traktorów.
Niezwykle cenny eksponat: przegubowy Lanz HP z napędem 4×4, z 1923 roku.
Innym rzadkim egzemplarzem z tego samego okresu jest zgrabna gąsienicówka Hanomag WD Z-25, wyprodukowana w Berlińskiej Fabryce Pługów Motorowych.
Natomiast w rogu hali znajduje się doczepiany kombajn Class M.D.B. z 1943 roku. Przyznam, że pierwszy raz na żywo, dane mi było obejrzeć ten wyrób Classa. W 1942 roku Class opracował tą ulepszoną wersję swojego pierwszego kombajnu z 1936 roku. Jednak nie był to jeszcze jego czas, powstało ich tylko 1400 sztuk. Dopiero po zakończeniu wojny w oparciu o wzór tej maszyny zbudowano kombajn o nazwie „Super”, bardzo ceniony w późniejszych latach przez niemieckich rolników.
W pełni kompletny i gotowy do odpalenia Hanomag WD Z-25. Mimo niewielkich rozmiarów traktor ważył ponad 3 tony.
Pozostając przy tematyce kombajnów nie sposób pominąć kolekcji powojennych maszyn. Zgromadzone są one pod osobną halą na powietrzu. Tam znajduje się oryginalny radziecki „S-4 Staliniec”, w którym po dokładnych oględzinach można stwierdzić, że różni się od naszego płockiego S-4. Tuż obok stoi, można powiedzieć kuzyn naszej Vistuli, czyli niemiecka licencja S-4, pod nazwą „Patriota”.
Kombajn E-175, w tle S-4.
Przedstawiony egzemplarz to kolejna jego modernizacja E-175 z 1960 roku. Tu uwaga dla szczególnie zainteresowanych, porównywanie szczegółów i zmian konstrukcyjnych przedstawionych obok siebie kombajnów może wciągnąć na dłuższy czas. Całość ekspozycji dopełnia konkurent Bizona, „Fortschritt E-512”.
Dwurzędowy kombajn ziemniaczany E-372 z lat sześćdziesiątych podczepiony do…
…do prawdziwego giganta K-700. Tu jego pierwsze wydanie z lat sześćdziesiątych.
Trudno w tak wielkim skrócie opisać choćby małą część tego co znajdziemy w muzeum Wandlitz. Dlatego zachęcam do odwiedzenia osobiście tak ciekawego miejsca. Tym bardziej, że miejscowość położona jest w linii prostej około 80 km od polskiej granicy. Oprócz samochodu można również dotrzeć tam kolejką regionalną „Heidekrautbahn” z Berlina-Karow albo autobusem liniowym z dworca kolejki podmiejskiej Bernau. Muzeum jest czynne od wtorku do piątku w godzinach od 10-17. W okresie od kwietnia do października, również w weekendy i święta. Pracownicy muzeum są bardzo mili i posługują się również językiem angielskim i rosyjskim. Szczegółowe informacje można uzyskać pod stroną: www.agrarmuseum-wandlitz.de (również w języku polskim).
Rafał Mazur