XI Bieszczadzka Rajza
V Zlot Starych Ciągników i Samochodów w Krakowie
XI Bieszczadzka Rajza V Zlot Starych Ciągników i Samochodów w Krakowie
XI Bieszczadzka Rajza
VII Zlot Ciągników Zabytkowych Old Rol
VII Zlot Ciągników Zabytkowych Old Rol
VII Zlot Ciągników Zabytkowych Old Rol
VII Zlot Ciągników Zabytkowych Old Rol
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój
XVII Zlot i Wystawa Starych Ciągników i Maszyn Rolniczych
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój XVII Zlot i Wystawa Starych Ciągników i Maszyn Rolniczych
XVII Zlot i Wystawa Starych Ciągników i Maszyn Rolniczych
XVII Zlot i Wystawa Starych Ciągników i Maszyn Rolniczych
Dodano dnia: 23/12/2015
Muzeum Rolnictwa im. ks. Krzysztofa Kluka w Ciechanowcu zakończyła realizuję II etap zadania pod nazwą „Konserwacja silników stacjonarnych” w ramach programu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego – Dziedzictwo kulturowe – priorytet 2. – Wspieranie działań muzealnych. Projekt był dofinansowany ze środków MKiDN pochodzących z Funduszu Promocji Kultury oraz środków Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego. W ramach realizowanego zadania do zabiegów konserwatorskich i ponownego usprawnienia technicznego wytypowano 6 silników: polski silnik spalinowy Machczyński z 1890 r., niemiecki silnik parowy Lauchhammer z lat 1900-1905, niemiecki silnik spalinowy Sendling D10A z lat 1932-1939, niemiecki silnik spalinowy Deutz MA 416 z 1929 r., ukraiński silnik spalinowy Diesel z lat 1931-1941 oraz niemiecki silnik spalinowy Deutz MAH 914 z 1941 r.
Jako ostatni po zabiegach konserwatorskich powrócił do naszego Muzeum najstarszy, zachowany silnik z kolekcji, czyli „Machczyński”. Jest to silnik wyprodukowany w 1890 r. w warszawskiej Fabryce Motorów Gazowych i Naftowych Rajmunda Machczyńskiego. Firma Machczyńskiego istniała w Warszawie w latach 1885-1906 i przez cały okres swej działalności wyprodukowała kilkaset silników (nie więcej niż 1000) o różnych mocach. W latach 80. i 90. XIX w. reklamowała się jako „pierwsza w kraju fabryka najnowszych motorów gazowych i naftowych oraz lokomobil naftowych”. Silnik ten jest jedynym zachowanym egzemplarzem spośród silników wyprodukowanych przez tę firmę. Został zakupiony do zbiorów naszego Muzeum w 1976 r. od rolnika spod Ciechanowca. Pierwotnie służył do poruszania młocarni, śrutownika i sieczkarni w gospodarstwie właściciela. Muzeum zakupiło silnik jako niesprawny i niekompletny. W czasie pożaru zabudowań gospodarskich u właściciela zniszczeniu uległa również tabliczka znamionowa silnika. Na szczęście udało się odnaleźć w trakcie prac konserwatorskich jego numer seryjny 355, wybity m. in. na wale korbowym. Ustalono również dokładną pojemność silnika 1871 ccm, średnicę cylindra – 112 mm, skok tłoka silnika– 190 mm oraz jego moc 4 KM (2,9 kW) przy 250 obr./min. Jest to silnik wolnoobrotowy (do 250 obr./min.), 4-suwowy z zapłonem iskrowym i ręcznym rozruchem za pomocą korby. Paliwem do jego napędu mogła być benzyna lub nafta. Według naszych ustaleń jest to obecnie najstarszy silnik spalinowy rodzimej produkcji w Polsce.
Poniżej zamieszczamy fotorelację z przebiegu prac konserwatorskich i film z jego pracą.
Marek Wiśniewski
Kustosz Kierownik Działu Techniki Rolniczej
Muzeum Rolnictwa w Ciechanowcu