XI Bieszczadzka Rajza
V Zlot Starych Ciągników i Samochodów w Krakowie
XI Bieszczadzka Rajza V Zlot Starych Ciągników i Samochodów w Krakowie
XI Bieszczadzka Rajza
VII Zlot Ciągników Zabytkowych Old Rol
VII Zlot Ciągników Zabytkowych Old Rol
VII Zlot Ciągników Zabytkowych Old Rol
VII Zlot Ciągników Zabytkowych Old Rol
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój
XVII Zlot i Wystawa Starych Ciągników i Maszyn Rolniczych
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój XVII Zlot i Wystawa Starych Ciągników i Maszyn Rolniczych
XVII Zlot i Wystawa Starych Ciągników i Maszyn Rolniczych
XVII Zlot i Wystawa Starych Ciągników i Maszyn Rolniczych
Dodano dnia: 01/04/2019
W 1946 roku dwie niemieckie firmy Gross-Hessische Truck Company z Wiesbaden i Landmaschinnen Erkelenz z Frankfurtu łączą się w jedno przedsiębiorstwo. Pierwszy z producentów zajmował się przebudową amerykańskich ciężarówek wycofanych z demobilu na potrzeby rynku cywilnego. Druga firma budowała maszyny rolnicze.
Wspólnie utworzone przedsiębiorstwo przybrało znajomą nam nazwę Ursus – Traktoren Werk.
Pierwszy ciągnik z tej fabryki to była bardzo ciekawa konstrukcja, wyprzedzająca nieco swoje czasy. Ursus zaprojektował ciągnik „Allrad Dieselschlepper” z napędem na 4 koła. Co ciekawe średnice tych kół były jednakowe. Sylwetka traktora przypominała niektóre współczesne ciągniki dużej mocy. Przy budowie traktora starano się rozwiązać odwieczny problem konstrukcji ówczesnych ciągników, które były zbyt lekkie z przodu i za ciężkie z tyłu. Ten niekorzystny rozkład masy źle odbijał się na efektywnym wykorzystaniu mocy ciągnika. Należy podkreślić, iż we współczesnych traktorach dąży się do idealnego rozkładu mas przód/tył, tak aby było to 50/50%.
Do napędu Ursusa wykorzystany został jednocylindrowy silnik Bauschera typu D10 o mocy 15 KM. Mosty napędowe i skrzynię rozdzielczą Ursusa oparto na elementach ciężarówek General Motors i Dodge. Hamulce dostarczała firma Brembo, a układ kierowniczy Fulmina. Początkowo zastosowana została sześciobiegowa skrzynia firmy ZA Renk, którą następnie zastąpiono dość rozbudowaną skrzynką, posiadającą 8 biegów do przodu i 2 do tyłu. W zakresie 3 – 8 km/h traktor posiadał, aż 4 prędkości. Można było więc w miarę dobrze dopasować szybkość ciągnika do rodzaju wykonywanej pracy. W połączeniu z wolnoobrotowym silnikiem Bauschera ciągnik Ursusa uzyskiwał na najwyższym biegu 20,0 km/h. Tak więc był to bardzo uniwersalny ciągnik sprawdzający się zarówno w pracach polowych jak i transportowych.
Sztywność konstrukcji gwarantowała masywna rama składająca się z profili ceownikowych. Ursus poruszający się na 4 jednakowych kołach o wymiarach 8,00-20 uzyskiwał prześwit 28cm mierzony pod mostem napędowym. Ciągnik nie był zbyt ciężki, gdyż ważył 1480kg. Ciekawie przedstawiało się zużycie paliwa wynoszące przy 10 godzinnej pracy 12-18kg oleju napędowego i 0,5kg oleju silnikowego.
W komplecie do ciągnika, producent oferował zaczep polowy, kosiarkę boczną, pług nabudowany, piłę tarczową , tylny wałek odbioru mocy z prędkościami zależnymi od załączonego biegu w zakresie 540- 3000 obr/min.
Co ważne cena ciągnika była porównywalna do innych klasycznych konstrukcji z tego okresu. Ursus Allrad kosztował tylko 115 DM więcej od 15 konnego Fendta Diesleross.
W 1950 roku na frankfurckiej wystawie przemysłowej DLG zaprezentowano odmianę Ursusa Allrad wyposażonego w 2 cylindrowy silnik MWM o mocy 28KM.
W 1950 roku ostatecznie przekształcono nazwę firmy z Ursus (łac. niedźwiedź) na Urus co znaczyło z łacińskiego tur. Przez pewien jeszcze czas, obie nazwy funkcjonowały równolegle.
Ta decyzja podyktowana była prawdopodobnie tym, aby fabryka z Wiesbaden nie była mylona z polskim producentem, co przypuszczalnie już wtedy było tej niemieckiej firmy niekorzystne.
Rafał Mazur