XI Bieszczadzka Rajza
V Zlot Starych Ciągników i Samochodów w Krakowie
XI Bieszczadzka Rajza V Zlot Starych Ciągników i Samochodów w Krakowie
XI Bieszczadzka Rajza
VII Zlot Ciągników Zabytkowych Old Rol
VII Zlot Ciągników Zabytkowych Old Rol
VII Zlot Ciągników Zabytkowych Old Rol
VII Zlot Ciągników Zabytkowych Old Rol
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój
XVII Zlot i Wystawa Starych Ciągników i Maszyn Rolniczych
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój XVII Zlot i Wystawa Starych Ciągników i Maszyn Rolniczych
XVII Zlot i Wystawa Starych Ciągników i Maszyn Rolniczych
XVII Zlot i Wystawa Starych Ciągników i Maszyn Rolniczych
Traktorem nad Bałtyk Festiwal Moto Rock
Traktorem nad Bałtyk Festiwal Moto Rock
Traktorem nad Bałtyk Festiwal Moto Rock
Zlot Starych Traktorów na Mazowszu
Traktorem nad Bałtyk Festiwal Moto Rock Hażlach Traktor Power 45. Dni Otwartych Drzwi ŚODR Zlot Starych Traktorów na Mazowszu
Traktorem nad Bałtyk Festiwal Moto Rock
Zlot Starych Traktorów na Mazowszu
Traktorem nad Bałtyk Festiwal Moto Rock Hażlach Traktor Power 45. Dni Otwartych Drzwi ŚODR Zlot Starych Traktorów na Mazowszu
Dodano dnia: 29/05/2016
Ciechanowieckie Muzeum stało się właścicielem ważącego zaledwie 650 kg niesamowitego zabytku! Jego wymiary to: 242 cm wysokości, 240 cm długości i 120 cm szerokości. Ma również kocioł parowy, do którego możemy wlać aż 140 l wody. Na dodatek jeździ, rozwijając prędkość do 10 km/godz.! To oczywiście skrócony opis miniaturowej, samobieżnej lokomobili parowej zakupionej w ostatnim czasie do muzealnych zbiorów. Lokomobilę skonstruował członek stowarzyszenia miłośników dawnej techniki rolniczej z Golubia-Dobrzynia, z zawodu szewc, którego marzeniem było zbudowanie według własnego pomysłu jeżdżącej maszyny parowej. Do jej budowy wykorzystał różne elementy, np. koła zębate skrzyni biegów ciągnika Ursus C-360, tłok ciągnika Zetor 25A, łańcuchy z rozrzutnika obornika. Walczak lokomobili skonstruował ze stalowej rury grubości 12 mm, a w kołach przednich wykorzystał piasty grabi konnych. Nawet elementy maszyny do szycia znalazły w niej swoje zastosowanie. Po złożeniu wszystkich elementów w całość, powstała 2-biegowa samobieżna lokomobila, poruszająca się do przodu i do tyłu w zależności od obrotów parowego silnika. Konstruktor nazwał swoją maszynę lokomobilą BW. Skrót w jej nazwie pochodzi od inicjałów jego nazwiska i imienia. Od czasu skonstruowania w 2012 r. brała ona udział w wielu zlotach i pokazach kolekcjonerskich w Polsce, a od tygodnia dumnie prezentuje się na jednej z naszych wystaw.
Właśnie w Muzeum Rolnictwa w Ciechanowcu turyści mają niepowtarzalną okazję obejrzenia największej kolekcji lokomobil parowych w Polsce, która liczy obecnie 9 szt. lokomobil fabrycznych wyprodukowanych w latach 1895-1922 oraz opisywaną powyżej lokomobilę BW tzw. samoróbkę. Wszystkie nasze lokomobile są starannie odrestaurowane. Jako pierwsza trafiła do zbiorów w 1970 r. lokomobila niemieckiej firmy Lanz z 1906 r. Wśród zebranych maszyn posiadamy najstarszą w Polsce, doprowadzoną do sprawności technicznej lokomobilę przeciąganą z 1895 r., a także najstarszą lokomobilę samobieżną z 1910 r. Kolekcja ma charakter rozwojowy i będzie powiększana o kolejne unikatowe egzemplarze.
Muzeum zakupiło lokomobilę BW również z myślą o pokazach. Najbliższy pokaz jazdy naszą „miniaturką” i jej oficjalna prezentacja odbyła się już w sobotę 28 maja br. podczas międzynarodowego 12 Białostockiego Rajdu Moto Retro.
kustosz Marek Wiśniewski
Kierownik Działu Techniki Rolniczej
Muzeum Rolnictwa w Ciechanowcu