XI Bieszczadzka Rajza
V Zlot Starych Ciągników i Samochodów w Krakowie
XI Bieszczadzka Rajza V Zlot Starych Ciągników i Samochodów w Krakowie
XI Bieszczadzka Rajza
VII Zlot Ciągników Zabytkowych Old Rol
VII Zlot Ciągników Zabytkowych Old Rol
VII Zlot Ciągników Zabytkowych Old Rol
VII Zlot Ciągników Zabytkowych Old Rol
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój
XVII Zlot i Wystawa Starych Ciągników i Maszyn Rolniczych
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój XVII Zlot i Wystawa Starych Ciągników i Maszyn Rolniczych
XVII Zlot i Wystawa Starych Ciągników i Maszyn Rolniczych
XVII Zlot i Wystawa Starych Ciągników i Maszyn Rolniczych
Traktorem nad Bałtyk Festiwal Moto Rock
Traktorem nad Bałtyk Festiwal Moto Rock
Traktorem nad Bałtyk Festiwal Moto Rock
Zlot Starych Traktorów na Mazowszu
Traktorem nad Bałtyk Festiwal Moto Rock Hażlach Traktor Power 45. Dni Otwartych Drzwi ŚODR Zlot Starych Traktorów na Mazowszu
Traktorem nad Bałtyk Festiwal Moto Rock
Zlot Starych Traktorów na Mazowszu
Traktorem nad Bałtyk Festiwal Moto Rock Hażlach Traktor Power 45. Dni Otwartych Drzwi ŚODR Zlot Starych Traktorów na Mazowszu
Dodano dnia: 01/04/2019
Ten niezwykły ciągnik o symbolu EH 4X4 opracowany został w latach 1951-53 przez inżyniera Edwarda Habicha. Oryginalna konstrukcja układu jezdnego wyprzedzała światowe wyroby przynajmniej o dziesięć lat. Powstały dwa egzemplarze EH4x4. Każdy z nich miał odmiennie rozwiązany system przenoszenia napędu i skrętu kół.
Pierwszy z prototypów nie posiadał tradycyjnego układu kierowniczego, a do zmiany kierunku jazdy wykorzystywano znoszenie boczne opon (po wewnętrznej stronie zakrętu) podobnie jak ma to miejsce w ciągnikach gąsienicowych. Sterowanie odbywało się kołem kierownicy, które uruchamiało dwustopniowy mechanizm różnicowy.
W drugim prototypie znoszenie boczne opon wykorzystywano do wspomagania konwencjonalnego systemu kierowania jednocześnie przednimi i tylnymi kołami.
Próby terenowe przeprowadzone w 1953 roku wykazywały wysokie walory jezdne i nieprzeciętna zwrotność ciągników EH 4×4, porównywalną z własnościami poruszania się pojazdów gąsienicowych.
Istotnym elementem upraszczającym przyszłe działania produkcyjne było zastosowanie typowego zespołu napędowego z radzieckiego ciągnika gąsienicowego KD-35, którego licencyjną produkcję przygotowywano już wówczas w zakładach Bumar – Łabędy. Symbol maszyny EH wziął się prawdopodobnie od pierwszych liter imienia i nazwiska jego twórcy.
Do produkcji seryjnej tych niewątpliwie bardzo nowatorskich ciągników jednak nie doszło. Po 1956 roku zmieniła się polityka państwa, odstąpiono od koncepcji tworzenia kołchozów, a ciężki ciągnik nie był tak bardzo potrzebny. Nie wiadomo też co się stało z tymi dwoma prototypami. Natomiast w niespełna 10 lat później na Międzynarodowych Targach Poznańskich pokazano szeroko reklamowane jako wszechstronne i nowoczesne ciągniki o bardzo podobnej konstrukcji zbudowane w USA.
Rafał Mazur