Oldtimerbazar Wrocław
Dodano dnia: 28/01/2010
Prowadzenie ciągników zimą jest trudniejsze aniżeli latem, a to z dwóch przyczyn: po pierwsze – śnieg zmniejsza przyczepność gąsienic czy opon do gruntu i po drugie – maskuje napotykane na drodze przeszkody. Z tego też względu traktorzysta powinien zimą prowadzić ciągnik ze szczególną uwagą.
Należy jeździć ze zmniejszoną szybkością, unikać hamowania i nagłej zmiany obrotów silnika, aby zapobiec poślizgowi czy zarzucenia pojazdu. W razie zarzucenia najlepiej jest wyrównać kierunek ruchu bez hamowania.
Krótkie wzniesienia należy pokonywać z rozpędu, a długie – niższych lub średnich biegach, przy czym odpowiedni bieg włączać przed wzniesieniem i nie zmieniać go aż po wjechanie na wzniesienie.
Ze spadków zjeżdżamy na niższym biegu. Na leśnych i polnych drogach oraz podczas jazdy w terenie trzeba unikać skrętów, a w razie koniecznej potrzeby skręcać płynnie i małym łukiem, aby zapobiec osunięciu się opon na śliskim gruncie.
Gdy wjeżdżamy w zaspy śnieżne musimy uważać, by nie dopuścić do poślizgu opon czy gąsienic, ponieważ pojazd może wówczas ugrzęznąć.
Podczas jazdy w głębokim śniegu niektórzy traktorzyści przełączają biegi – jest to zasadniczy błąd, gdyż każde takie przełączenie może spowodować utknięcie ciągnika w zaspie.
Ten Ursus mógłby być inspiracją do powyższego rysunku.