XI Bieszczadzka Rajza
V Zlot Starych Ciągników i Samochodów w Krakowie
XI Bieszczadzka Rajza V Zlot Starych Ciągników i Samochodów w Krakowie
XI Bieszczadzka Rajza
VII Zlot Ciągników Zabytkowych Old Rol
VII Zlot Ciągników Zabytkowych Old Rol
VII Zlot Ciągników Zabytkowych Old Rol
VII Zlot Ciągników Zabytkowych Old Rol
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój
XVII Zlot i Wystawa Starych Ciągników i Maszyn Rolniczych
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój XVII Zlot i Wystawa Starych Ciągników i Maszyn Rolniczych
XVII Zlot i Wystawa Starych Ciągników i Maszyn Rolniczych
XVII Zlot i Wystawa Starych Ciągników i Maszyn Rolniczych
Traktorem nad Bałtyk Festiwal Moto Rock
Traktorem nad Bałtyk Festiwal Moto Rock
Traktorem nad Bałtyk Festiwal Moto Rock
Zlot Starych Traktorów na Mazowszu
Traktorem nad Bałtyk Festiwal Moto Rock Hażlach Traktor Power 45. Dni Otwartych Drzwi ŚODR Zlot Starych Traktorów na Mazowszu
Traktorem nad Bałtyk Festiwal Moto Rock
Zlot Starych Traktorów na Mazowszu
Traktorem nad Bałtyk Festiwal Moto Rock Hażlach Traktor Power 45. Dni Otwartych Drzwi ŚODR Zlot Starych Traktorów na Mazowszu
Dodano dnia: 29/03/2019
Zaprojektowany w 1953 roku w fabryce traktorów w Nordhausen ciągnik RS-04/30 był pierwszą całkowicie wschodnioniemiecką konstrukcją wdrożona do produkcji. Traktor ten o charakterze uniwersalnym przeznaczono do wszechstronnych zadań w rolnictwie.
Dwu cylindrowy silnik typu EM2-15, chłodzony powietrzem osiągał moc 30KM. Dwunasto-biegowa skrzynia przekładniowa składała się z dwóch grup po 5 prędkości w przód i jednej wstecznej. Na najmniejszym przełożeniu ciągnik osiągał prędkość pełzającą około 1km/h, natomiast maksymalna szybkość transportowa wynosiła 19km/h. Traktor wyróżniał wysoki prześwit, który był jednym z założeń konstruktorów z Nordhausen. RS-04/30 posiadał siłownik hydrauliczny jednostronnego działania do podnoszenia maszyn. Od 1955 roku traktor wyposażano w zamkniętą kabinę. Ciągników RS-04/30 powstało do 1956 roku 7574 sztuki.
W 1957 roku traktor wyposażono w 3 punktowy układ podnośnika hydraulicznego i jego początkowa nazwa zostaje zmieniona na RS-14/30 „Favorit” Rok później cylindry silnika zostają „rozwiercone” z 115mm do 120mm co przyniosło wzrost mocy do 33KM. Ciągnik otrzymuje wówczas nazwę RS-14/30 „Famulus”. Do 1960 roku linie produkcyjne opuściło ponad 12700 szt. Famulusów pierwszej serii.
Pod koniec lat pięćdziesiątych inżynierowie fabryki w Nordhausen na podstawie silnika EM2-15 z 1958roku, zaprojektowali jednostkę chłodzoną cieczą 2KVD 14,5/12 SRW 36. Zachowując skok i średnicę tłoka udało im się zbudować udany silnik o mocy 36KM. Ten nowy typ silnika zaczęto montować w ciągnikach od 1960 roku. Traktor otrzymał oznaczenie RS 14/36 „Famulus 36”. Zmiany objęły również skrzynie biegów, w której zmienione zostały prędkości na poszczególnych przełożeniach. Na najwyższym biegu ciągnik osiągał teraz 24km/h. Ciągnik mógł być wyposażany w pneumatyczny układ hamulcowy. Tylne koła wyposażano w większej średnicy ogumienie 11,00-38. Do 1964 roku powstało 1927 szt. Famulusów 36. Równolegle w 1964 roku na krótko pojawiła się na liniach produkcyjnych odmiana napędzana zmodernizowanym silnikiem chłodzonym powietrzem typu: EM2-15. Te ciągniki to dziś prawdziwa rzadkość gdyż zbudowanych zostało tylko 176 sztuk.
Rafał Mazur