XI Bieszczadzka Rajza
V Zlot Starych Ciągników i Samochodów w Krakowie
XI Bieszczadzka Rajza V Zlot Starych Ciągników i Samochodów w Krakowie
XI Bieszczadzka Rajza
VII Zlot Ciągników Zabytkowych Old Rol
VII Zlot Ciągników Zabytkowych Old Rol
VII Zlot Ciągników Zabytkowych Old Rol
VII Zlot Ciągników Zabytkowych Old Rol
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój
XVII Zlot i Wystawa Starych Ciągników i Maszyn Rolniczych
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój XVII Zlot i Wystawa Starych Ciągników i Maszyn Rolniczych
XVII Zlot i Wystawa Starych Ciągników i Maszyn Rolniczych
XVII Zlot i Wystawa Starych Ciągników i Maszyn Rolniczych
Traktorem nad Bałtyk Festiwal Moto Rock
Traktorem nad Bałtyk Festiwal Moto Rock
Traktorem nad Bałtyk Festiwal Moto Rock
Zlot Starych Traktorów na Mazowszu
Traktorem nad Bałtyk Festiwal Moto Rock Hażlach Traktor Power 45. Dni Otwartych Drzwi ŚODR Zlot Starych Traktorów na Mazowszu
Traktorem nad Bałtyk Festiwal Moto Rock
Zlot Starych Traktorów na Mazowszu
Traktorem nad Bałtyk Festiwal Moto Rock Hażlach Traktor Power 45. Dni Otwartych Drzwi ŚODR Zlot Starych Traktorów na Mazowszu
Dodano dnia: 21/03/2019
W ostatnim czasie mamy sporo zapytań od Was o schemat przełożeń i opis budowy skrzyni biegów popularnego niegdyś w Polsce nośnika narzędzi RS-09. Trzeba przyznać, że NRD-owscy inżynierowie się postarali i stworzyli dość skomplikowane mechanizmy jak na tamte czasy. Zatem, aby pomóc Wam w rozszyfrowaniu przełożeń – prezentujemy poniżej kilka schematów i rycin pochodzących z materiałów fabrycznych i reklamowych nośnika RS-09. W skrzyni zawierają się przekładnie zmian prędkości, przekładnia grupowa oraz przekładnia zwrotna, a ponadto mechanizm różnicowy wraz z blokadą. W dolnej części umieszczono dodatkowo segment napędu wałków przekaźnika mocy – przedniego i tylnego. Koła zębate zastosowane w przekładniach mają zazębienie proste, jedynym wyjątkiem jest para kół stożkowych o zazębieniu spiralnym, która przekazuje napęd z wałka atakującego na mechanizm różnicowy (zwany przekładnią wyrównawczą w tym przypadku). W rezultacie skrzynia przekładniowa RS-09 zapewnia 8 przełożeń do jazdy do przodu i 8 do tyłu, w dwóch zakresach po 4 biegi.
Paweł Rychter
Rozmieszczenie dźwigni sterujących nośnika narzędzi RS-09
Po lewej schemat włączania biegów oraz zakresów (grup), a po prawej wyboru kierunku jazdy.