XI Bieszczadzka Rajza
V Zlot Starych Ciągników i Samochodów w Krakowie
XI Bieszczadzka Rajza V Zlot Starych Ciągników i Samochodów w Krakowie
XI Bieszczadzka Rajza
VII Zlot Ciągników Zabytkowych Old Rol
VII Zlot Ciągników Zabytkowych Old Rol
VII Zlot Ciągników Zabytkowych Old Rol
VII Zlot Ciągników Zabytkowych Old Rol
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój
XVII Zlot i Wystawa Starych Ciągników i Maszyn Rolniczych
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój XVII Zlot i Wystawa Starych Ciągników i Maszyn Rolniczych
XVII Zlot i Wystawa Starych Ciągników i Maszyn Rolniczych
XVII Zlot i Wystawa Starych Ciągników i Maszyn Rolniczych
Traktorem nad Bałtyk Festiwal Moto Rock
Traktorem nad Bałtyk Festiwal Moto Rock
Traktorem nad Bałtyk Festiwal Moto Rock
Zlot Starych Traktorów na Mazowszu
Traktorem nad Bałtyk Festiwal Moto Rock Hażlach Traktor Power 45. Dni Otwartych Drzwi ŚODR Zlot Starych Traktorów na Mazowszu
Traktorem nad Bałtyk Festiwal Moto Rock
Zlot Starych Traktorów na Mazowszu
Traktorem nad Bałtyk Festiwal Moto Rock Hażlach Traktor Power 45. Dni Otwartych Drzwi ŚODR Zlot Starych Traktorów na Mazowszu
Dodano dnia: 22/10/2019
Jest już po pierwszych przymrozkach. Pamiętaliście o spuszczeniu wody z układu chłodzenia swoich silników lub zastąpienia jej niezamarzającym płynem chłodniczym? Skutki tego niedopatrzenia mogą być bolesne, również dla naszego portfela. Ostatniej zimy spotkałem się z dwoma przypadkami, w których brak uwagi jeśli chodzi o ten element przysporzył właścicielom sporo zmartwień. Poniżej zdjęcia od Adama, który w natłoku prac zapomniał spuścić wodę ze świeżo wyremontowanego Ursusa C-451. Efekty widzicie na zdjęciach. Mimo, że ciągnik stał na warsztacie, uszkodzeniu uległa głowica, przedni zbiornik wody oraz chłodnica. Na szczęście nic nie stało się z cylindrem, bo są to dziś unikalne i bardzo drogie części. Szczególnie ryzykowne są niestety właśnie okresy docierania ciągnika po remoncie, gdyż z reguły odbywa się to w trakcie innych prac, dorywczo. Z reguły nie zalewa się wtedy ciągników płynem z uwagi na możliwe przecieki lub konieczność wykonania poprawek. Mimo wszystko zalecam jednak korzystanie z tzw. Borygo, bo w końcowym rozrachunku jego wyciek z układu będzie dla nas o wiele mniej kosztowny niż naprawa „rozmrożonego” silnika.
Warto pamiętać, że woda może zaszkodzić zimą nie tylko w układzie chłodzenia. Przed zimą należy również pozbyć się jej z filtrów paliwa, osadników, a także układu pneumatycznego. O ile rzadko zdarza się by woda zgromadzona np. w filtrach paliwa rozsadziła w trakcie mrozów ich obudowy, o tyle skutecznie utrudnia rozruch i pracę silnika. Warto również po dłuższym postoju odkręcić korki spustowe w misie olejowej i skrzyni przekładniowej, zwracając uwagę czy na samym początku nie poleci woda. Jeśli będzie jej zbyt dużo – co zdarza się w ciągnikach trzymanych „pod chmurką” – może dojść do zblokowania skrzyni lub tylnego mostu, a w najgorszym przypadku nawet rozsadzenia jego obudowy.
O skutkach nie spuszczenia wody z układu możecie posłuchać także w tym filmie:
Paweł Rychter