Superlandini

Dodano dnia: 29/03/2019

W 1934 roku, w mieście Fabbrico we Włoszech zaczęły powstawać ciągniki Superlandini, które zrewolucjonizowały włoskie rolnictwo, podobnie jak to miało miejsce w Niemczech za sprawą Lanz Bulldoga. Wyposażony był podobnie jak produkt z Mannheim, w silnik jednocylindrowy o zapłonie żarowym, z tłokiem pracującym poziomo. Moc tej jednostki to 48 KM przy 620 obr/min., a pojemność to „tylko” 12,2 l. Aby uruchomić taki ciągnik, należało najpierw podgrzać gruszę żarową za pomocą specjalnej lutlampy, która była na obowiązkowym wyposażeniu Superlandini. Zastosowanie takiego typu silnika miało kilka niezaprzeczalnych zalet. Po pierwsze konstrukcje te nie wymagały specjalistycznej obsługi, były bardzo wytrzymałe, a ponadto zadowalały się praktycznie każdym rodzajem paliwa – także ciężkimi olejami napędowymi. Skrzynia przekładniowa posiadała 3 przełożenia do przodu + wsteczny. Konstrukcja ciągnika jest zwarta, a masa ciągnika to ponad 3600 kg.
Ostatnie egzemplarze Superlandini wyjechały z bram fabryki w 1951 roku.

Paweł Rychter

Zobacz więcej na