XI Bieszczadzka Rajza
V Zlot Starych Ciągników i Samochodów w Krakowie
XI Bieszczadzka Rajza V Zlot Starych Ciągników i Samochodów w Krakowie
XI Bieszczadzka Rajza
VII Zlot Ciągników Zabytkowych Old Rol
VII Zlot Ciągników Zabytkowych Old Rol
VII Zlot Ciągników Zabytkowych Old Rol
VII Zlot Ciągników Zabytkowych Old Rol
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój
XVII Zlot i Wystawa Starych Ciągników i Maszyn Rolniczych
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój XVII Zlot i Wystawa Starych Ciągników i Maszyn Rolniczych
XVII Zlot i Wystawa Starych Ciągników i Maszyn Rolniczych
XVII Zlot i Wystawa Starych Ciągników i Maszyn Rolniczych
Traktorem nad Bałtyk Festiwal Moto Rock
Traktorem nad Bałtyk Festiwal Moto Rock
Traktorem nad Bałtyk Festiwal Moto Rock
Zlot Starych Traktorów na Mazowszu
Traktorem nad Bałtyk Festiwal Moto Rock Hażlach Traktor Power 45. Dni Otwartych Drzwi ŚODR Zlot Starych Traktorów na Mazowszu
Traktorem nad Bałtyk Festiwal Moto Rock
Zlot Starych Traktorów na Mazowszu
Traktorem nad Bałtyk Festiwal Moto Rock Hażlach Traktor Power 45. Dni Otwartych Drzwi ŚODR Zlot Starych Traktorów na Mazowszu
Dodano dnia: 01/04/2019
Firma Dolmar dziś kojarzy się przed wszystkim z piłami motorowymi oraz z osprzętem dla leśnictwa. Trudno nawet przypuszczać, iż ten producent ma coś wspólnego z traktorami. A jednak w okresie powojennego boomu na wszelkiego rodzaju traktory i maszyny samobieżne, również i Dolmar zaprojektował w 1948 roku bardzo oryginalny pojazd wielozadaniowy przeznaczony zarówno dla leśnictwa jak i rolnictwa. Bardzo oryginalna konstrukcja opierała się na 3 kołowym podwoziu. Przednie koło sterujące było kierowane przy pomocy rączki, natomiast tylne koła napędowe pchały cały pojazd. Maszyna posiadała platformę załadowczą o udźwigu bagatela 1000kg. Możliwe to było dzięki ramie zbudowanej ze stalowej rury. Na platformie po założeniu kłonic można było przewozić drzewo ze zrębów lub inny materiał o objętości około ¾ do 1 metra³. Dzięki wychylanej w bok rączce kierownicy, operator mógł prowadzić w trudnym terenie tą maszynę, idąc z boku.
Zastosowany silniczek o pojemności 250 cm³ był oryginalna konstrukcją Dolmara. Po bardzo prostym demontażu i założeniu innych elementów roboczych, silnik ten zamieniał się w piłę motorową lub wciągarkę.
Ten niepozorny traktorek posiadał wszystkie podzespoły normalnego ciągnika. Napęd z silnika przenoszony był na ośmio-biegową skrzynię przekładniową z dwoma wstecznymi prędkościami a dalej wałem kardana do dyferencjału. Ciągniczek osiągał maksymalną prędkość 12 km/h. Natomiast zużycie paliwa przy pełnym obciążeniu wynosiło ponad 1 litr na godzinę.
Ta bardzo oryginalna i dość wszechstronna konstrukcja Dolmara, dziś może budzić nieco uśmiech politowania, przypominając swym wyglądem „samoróbkę”. Ale w ówczesnych czasach sprawdzała się bardzo dobrze i do tego była naprawdę bardzo praktyczna.
Rafał Mazur