XI Bieszczadzka Rajza
V Zlot Starych Ciągników i Samochodów w Krakowie
XI Bieszczadzka Rajza V Zlot Starych Ciągników i Samochodów w Krakowie
XI Bieszczadzka Rajza
VII Zlot Ciągników Zabytkowych Old Rol
VII Zlot Ciągników Zabytkowych Old Rol
VII Zlot Ciągników Zabytkowych Old Rol
VII Zlot Ciągników Zabytkowych Old Rol
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój
XVII Zlot i Wystawa Starych Ciągników i Maszyn Rolniczych
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój XVII Zlot i Wystawa Starych Ciągników i Maszyn Rolniczych
XVII Zlot i Wystawa Starych Ciągników i Maszyn Rolniczych
XVII Zlot i Wystawa Starych Ciągników i Maszyn Rolniczych
Traktorem nad Bałtyk Festiwal Moto Rock
Traktorem nad Bałtyk Festiwal Moto Rock
Traktorem nad Bałtyk Festiwal Moto Rock
Zlot Starych Traktorów na Mazowszu
Traktorem nad Bałtyk Festiwal Moto Rock Hażlach Traktor Power 45. Dni Otwartych Drzwi ŚODR Zlot Starych Traktorów na Mazowszu
Traktorem nad Bałtyk Festiwal Moto Rock
Zlot Starych Traktorów na Mazowszu
Traktorem nad Bałtyk Festiwal Moto Rock Hażlach Traktor Power 45. Dni Otwartych Drzwi ŚODR Zlot Starych Traktorów na Mazowszu
Dodano dnia: 22/03/2019
W 1957 roku zwrócono uwagę na wzrastające zapotrzebowanie na ciągniki ogrodniczo-sadownicze. W odpowiedzi na potrzeby rynku rozpoczęto niemal równocześnie prace nad dwoma takimi pojazdami. Pierwszy z nich, zwany później Dzik, opracowano w Biurze Konstrukcyjnym Przemysłu Maszynowego Leśnictwa we Wrocławiu. Drugi, o którym chcę opowiedzieć, powstał w Zakładach Mechanicznych Ursus. Był to podobnie jak Dzik – jednoosiowy ciągniczek przeznaczony do prac w rolnictwie oraz sadownictwie.
Dział Głównego Konstruktora rozpoczął prace nad dokumentacją techniczną ciągnika w marcu 1957 roku. Pierwszy prototyp gotowy był już 11 października tego roku.
Jako źródło napędu pojazdu wykorzystano jednocylindrowy, dwusuwowy silnik o zapłonie iskrowym typu S261C. Dysponował on mocą 8KM (5,9 kW). Jednostki napędowe dostarczała Wytwórnia Sprzętu Mechanicznego w Bielsku Białej.
Wkrótce po przejściu szeregu badań i testów ciągnik otrzymał nazwę Ursus C-308 i został skierowany do produkcji seryjnej. Jak łatwo można się domyśleć – ciągnik pomyślnie przeszedł badania i testy.
Ursus C-308 sprawował się nadzwyczaj dobrze jako mały ciągniczek ogrodniczy. Stosowano go również w sadownictwie oraz leśnictwie. Jego dużą zaletą była uniwersalność. W zależności od potrzeby ciągnik mógł pracować z bardzo wieloma narzędziami – począwszy od pługa, poprzez opryskiwacz, skończywszy na przyczepie jednoosiowej. Konstruktorzy przewidzieli również możliwość zamontowania przystawki pasowej wyposażonej w koło pasowe o średnicy 200 mm.
Ursus C-308 wyróżniał się również swoim wyglądem. Posiadał on bowiem ładnie zaokrągloną maskę z umieszczonym centralnie reflektorem oraz znakiem fabrycznym. Taka linia maski znana była już z Ursusa C-325.
Produkcję zakończono w 1963 roku liczbą 4100 wyprodukowanych egzemplarzy. Przez wiele lat można je było spotkać w wielu małych gospodarstwach ze względu na trwałość oraz dobre przystosowanie do pracy. Dzisiaj są coraz rzadziej widoczne podczas pracy i można je spotkać jedynie na festiwalach i zlotach starych ciągników oraz maszyn rolniczych.
Paweł Rychter
Ursus C-308 z kosiarką boczną MBK-1,2