XI Bieszczadzka Rajza
V Zlot Starych Ciągników i Samochodów w Krakowie
XI Bieszczadzka Rajza V Zlot Starych Ciągników i Samochodów w Krakowie
XI Bieszczadzka Rajza
VII Zlot Ciągników Zabytkowych Old Rol
VII Zlot Ciągników Zabytkowych Old Rol
VII Zlot Ciągników Zabytkowych Old Rol
VII Zlot Ciągników Zabytkowych Old Rol
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój
XVII Zlot i Wystawa Starych Ciągników i Maszyn Rolniczych
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój XVII Zlot i Wystawa Starych Ciągników i Maszyn Rolniczych
XVII Zlot i Wystawa Starych Ciągników i Maszyn Rolniczych
XVII Zlot i Wystawa Starych Ciągników i Maszyn Rolniczych
Dodano dnia: 06/09/2019
Zakłady Mechaniczne „Ursus” wyprodukowały ostatnio dwa prototypy ciągników Ursus C-336 i Ursus C-340. Pierwszy powstał ciągnik Ursus C-336. Po przeprowadzeniu badań tego ciągnika, wprowadzono w nim pewne zmiany konstrukcyjne, o których będzie szczegółowiej mowa w dalszej części artykułu, które doprowadziły między innymi do zwiększenia jego mocy. Tak powstał prototyp ciągnika Ursus C-340, dla którego praprototypem był Ursus C-336. Obecnie, jak twierdzą konstruktorzy ZM „Ursus”, bliższe i realniejsze jest podjęcie produkcji seryjnej właśnie ciągnika C-340.
Poniżej omawiamy krótko oba typy ciągników i wyniki badań, którymi były one objęte.
Prototypy C-340 i C-336 w towarzystwie Ursusa C-325.
Najważniejsze dane techniczne:
Prototyp Ursusa C-336.
Ciągnik Ursus C-336 wraz z odpowiednim zestawem maszyn rolniczych był badany przez Instytut Maszyn Rolniczych w Poznaniu oraz ekipę techniczną ZM „Ursus” w majątku doświadczalnym WSR Olsztyn w Łężanach. W próbach stwierdzono, że w średnich warunkach glebowych ciągnik daje sobie radę w pracy z zawieszanym pługiem Pz-3 oraz talerzowym pługiem PTz-3. W czasie orek osiągano głębokość orki 25-27cm. Ciągnik ten lepiej, aniżeli Ursus C-45, dawał sobie radę w agregacie ze ścinaczem zielonek Orkan przy sprzęcie kukurydzy, której plon z ha wynosił 500-600q/ha. Ciągnik ten pracował również w bardzo trudnych warunkach z broną talerzową BTcU oraz z pługiem podorywkowym Pz-5.
Można przypuszczać, że tego typu ciągnik zda egzamin przy współpracy z roztrząsaczem obornika RT-1 i młocarnią MSC-8, glebogryzarką, której produkcję ma uruchomić FNR „Unia”, z kombajnem ziemniaczanym produkcji FMR w Strzelcach Opolskich oraz kombajnem buraczanym, którego prototyp jest zbudowany przez Instytut Maszyn Rolniczych w Poznaniu.
Ursus C-336 podczas orki.
Ursus C-336 w agregacie ze ścinaczem zielonek Orkan i przyczepą.
Jako ciągnik średniej klasy o mocy 40KM, będzie on mógł współpracować z narzędziami i maszynami rolniczymi wymagającymi wyższych sił uciągu oraz wyższej mocy silnika, a w szczególności z takimi jak trzyskibowy pług zawieszany, trzyskibowy pług zawieszany talerzowy, kultywator KP-3A (w cięższych warunkach glebowych).
Badania porównawcze tego ciągnika z ciągnikiem Ursus C-45 oraz z prototypem Ursus C-336 przeprowadzono również w ośrodku badawczym w Łężanach. Badania te wykazały, że ciągnik ten może zastąpić całkowicie ciągnik C-45.
Ciągnik Ursus C-340.
W porównaniu z Ursusem C-336, prototyp C-340 wyposażony został w większe koła tylne o wymiarze 11×32, w silnik o większej mocy oraz w bardziej sprawny nowy podnośnik hydrauliczny o oryginalnym układzie. Zmiany te dadzą dalsze podwyższenie sił i mocy uciągu.
Ursus C-340 z trzyskibowym pługiem.
Ciągnik ma oś przednią o przekroju rurowym, zapewniającym regulację rozstawu kół przednich co 100mm w granicach 1250-1750mm, jak również możliwość regulacji rozstawu kół tylnych w granicach 1250-1850mm, oraz korzystny prześwit, wynoszący 500mm.
Nowy układ kierowniczy zapewnia dużą zwrotność ciągnika (promień skrętu – 3,2m bez użycia hamulców niezależnych). Również dzięki zwiększonemu przełożeniu zapewniony jest większy komfort pracy kierowcy. Temu celowi służy również nowe rozwiązanie zawieszenia siodełka kierowcy, korzystniejsze niż w C-325 umieszczenie pedałów, hamulców oraz zmniejszenie siły na pedale potrzebnej do wyciśnięcia sprzęgła.
Najważniejsze dane techniczne tego ciągnika są następujące: moc 40KM, obroty silnika – 2100 obr./min., minimalne zużycie paliwa – 180g/KM godz., ciężar jednostkowy – 42,5kg/KM, rozstaw osi kół – 1950mm, zakres prędkości: 1,75 – 21km/godz.
Ursus C-340.
Mechanizacja Rolnictwa
Nr 2/1961
Przygotował Mateusz Stasiński