XI Bieszczadzka Rajza
V Zlot Starych Ciągników i Samochodów w Krakowie
XI Bieszczadzka Rajza V Zlot Starych Ciągników i Samochodów w Krakowie
XI Bieszczadzka Rajza
VII Zlot Ciągników Zabytkowych Old Rol
VII Zlot Ciągników Zabytkowych Old Rol
VII Zlot Ciągników Zabytkowych Old Rol
VII Zlot Ciągników Zabytkowych Old Rol
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój
XVII Zlot i Wystawa Starych Ciągników i Maszyn Rolniczych
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój XVII Zlot i Wystawa Starych Ciągników i Maszyn Rolniczych
XVII Zlot i Wystawa Starych Ciągników i Maszyn Rolniczych
XVII Zlot i Wystawa Starych Ciągników i Maszyn Rolniczych
Traktorem nad Bałtyk Festiwal Moto Rock
Traktorem nad Bałtyk Festiwal Moto Rock
Traktorem nad Bałtyk Festiwal Moto Rock
Zlot Starych Traktorów na Mazowszu
Traktorem nad Bałtyk Festiwal Moto Rock Hażlach Traktor Power 45. Dni Otwartych Drzwi ŚODR Zlot Starych Traktorów na Mazowszu
Traktorem nad Bałtyk Festiwal Moto Rock
Zlot Starych Traktorów na Mazowszu
Traktorem nad Bałtyk Festiwal Moto Rock Hażlach Traktor Power 45. Dni Otwartych Drzwi ŚODR Zlot Starych Traktorów na Mazowszu
Dodano dnia: 28/09/2007
Podczas tegorocznego festiwalu w Wilkowicach, każdy miłośnik zabytkowych ciągników mógł wpatrzeć coś, co go szczególnie zainteresowało. Jako miłośnik marki Zetor wypatrzyłem bardzo ciekawy i po raz pierwszy prezentowany egzemplarz 25 K naszego klubowego kolegi.
Niniejszy ciągnik cieszył oko nie tylko ładnym wyglądem, ale przede wszystkim zwrócił moją uwagę prawie 100% ilością oryginalnych części zamiennych. Tak wysoka oryginalność jest jednak rzadkością w znakomitej większości restaurowanych Zetorów. Wszak mają one za sobą ciężki i pracowity żywot i były przywracane do życia niemalże jak feniks z popiołów.
Ciekawiło mnie w jaki sposób w tym egzemplarzu zachowało się, aż tyle drobnych i delikatnych akcesoriów ciągnika w ciągu 50 lat. Na przykład takich jak tylne lampy pozycyjne. Otóż historia tego ciągnika jest nader arcyciekawa i dość nietypowa dla życia każdego nowego traktora dostarczanego dla gospodarstw uspołecznionych i spółdzielczych. Po krotce powiem, iż dowiedziałem się, że pod koniec lat 50 pewien rolnik dość dziwnym trafem zakupił niniejszy egzemplarz w składnicy GS w wolnej sprzedaży, co już samo w sobie było wówczas chyba olbrzymią rzadkością. Wkrótce okazało się, że tenże ciągnik jemu nie przysługuje i zarządzono zwrot. A ponieważ chłop był uparty to powiedział, że go nie odda. Sprawa trafiła do sądu. Proces ciągnął się długie lata, tymczasem traktor stał w stodole, gdyż zarządzony był zakaz jego używania do czasu rozstrzygnięcia sprawy. Dopiero pod koniec lat sześćdziesiątych zapadł przychylny wyrok dla właściciela. Niestety wkrótce właściciel zmarł, a traktor trafił w inne ręce gdzie pełnił rolę (lata siedemdziesiąte) pomocniczego ciągnika i za wiele nie popracował sobie, a pługa na pewno nie ciągał.
Wracając do prezentowanego Zetora, na pierwszy rzut oka widać wspaniale zachowany bieżnik tylnych „barumowskich” opon, z takim charakterystycznym zagięciem. Najciekawsze jednak rzeczy znajdują się z tyłu. Tu większość innych traktorów wykazuje braki lub zamienniki. Tuż przy siedzeniu moją uwagę zwrócił tylny szperacz rolniczy – rzeczywiście czechosłowacki oryginał.
Na błotnikach mamy po lewej stronie prawdziwą rzadkość – kompletną tylną lampę firmy „Autopal” ze wspornikiem i listwą na tablicę rejestracyjną. Po prawej ta maleńka lampeczka-pozycyjka również w oryginalnym mocowaniu.
Na tyle ciągnika mamy jednocześnie tylny górny zaczep transportowy z hakiem mocowanym na sprężynę oraz naprawdę rzadki dolny polowy sztywny zaczep z belką otworową, mocowany do dolnych otworów ceowników trzymających błotniki.
Bardzo wiele osób pyta mnie do czego służyły tak długie ceowniki pionowe z tymi otworami i teraz mamy odpowiedź. Zwróciłem również uwagę na zetorowską śrubę rzymską z hydraulicznym bezpiecznikiem oraz układ dźwigni wyłączający sprzęgło po trafieniu pługa na kamień. Dotychczas nie spotkałem takiego ocalałego układu w innych Zetorach.
Niniejszym chciałem zasygnalizować takie najrzadsze elementy, o które dziś naprawdę jest trudno spotkać. Rzućmy okiem na fotografie , niech pocieszą oko.
Rafał Mazur