Dodano dnia: 01/04/2019
W pierwszej części opracowania podane zostały zmiany konstrukcyjne silnika i osprzętu silnika C-328 wprowadzone między lipcem 1964 r. a sierpniem 1965r. Zmiany układu napędowego dotyczyły głównie układu sprzęgła i wałka odbioru mocy.
Od numeru seryjnego ciągnika 77000 zmieniono wielowypustowe połączenie tarcz sprzęgła z wałkiem napędowym skrzyni biegów i wałkiem przekaźnika mocy. Nowy element to również wielowypustowe połączenie, ale o zarysie ewolwentowym. Zmiana ta została wprowadzona w ramach pierwszego stopnia unifikacji z ciągnikami Ursus C-4011.
Rys 1. Na schemacie skrzyni biegów zmienione elementy oznaczone:
6- wałek napędowy WOM (50.01129.2)
7-wał sprzęgłowy / napędowy skrzyni biegów (50.01130.0)
Z-2 – koło zębate WOM napędzane związane ze zmianą koła -Z1 osadzonego na wałku napędowym WOM (na rys nr 6)
W celu obrazowego zlokalizowania wyżej wymienionych elementów, zostały one wyszczególnione na poniższym schemacie katalogowym.
Rys.2 Schemat katalogowy podzespołów skrzyni biegów i wałka WOM C-328. Zmienione pozycje oznaczone są:
5- wałek napędowy WOM (50.01129.2)
9- wał sprzęgłowy / napędowy skrzyni biegów (50.01130.0)
38- koło zębate WOM napędzane Z-2
Zmiana ta powoduje niezamienialność części. W przypadku, gdy wystąpi konieczność wymiany zużytych wałków napędowych na nowego typu można je zastąpić nowymi pod warunkiem jednoczesnej wymiany tarczy sprzęgła kompletnego.
W celu wykluczenia pomyłek powstałych podczas napraw C-325 i C-328, fabryka przygotowała tabele charakterystycznych odmian konstrukcyjnych ww. części:
Jak widać z powyższego zestawienia są cztery pary doboru wałka napędowego WOM i koła napędzanego, gdzie trzeba pod uwagę brać liczbę zębów i ich pochylenie. Na szczęście odległości osi wałków we wszystkich odmianach są jednakowe. Czyli ich osadzenie nie zmienia się.
Zalecane są wymiany tylko par części: 50.01129.0 i 50.01110.0 na 50.01129.1 i 50.01110.1.
W przypadku całkowitej wymiany silnika z S-312 na S-312B można wymieniać powyższe pary:
50.01129.0 i 50.01110.0
50.01129.1 i 50.01110.1
na:
50.01129.2 / 50.01129.3 i 50.01110.2
W przypadku zastosowania wałka 50.01129.3 należy do niego dobrać nowszą tarczę sprzęgła kpl. 42.211.051
Jak widać numery katalogowe części C-328 są tylko nieco podobne do późniejszych numerów z C-330. Np.: zespół kpl. sprzęgła C-330 do 1979 roku oznaczony był: 42.234.000 (lub wg nowego indeksu: 0042/23-400/0)
Kolejne zmiany mogą powodować niezamienialność niektórych części. Dlatego przy doborze najlepiej jednak wymontować daną część w celach porównawczych.
Rafał Mazur