Massey Ferguson 65

Dodano dnia: 25/06/2019

Po przejęciu większościowego pakietu akcji Fergusona, przez firmę Massey-Harris, podtrzymywano politykę utrzymywania w USA odrębnych sieci dystrybucyjnych dla Fergusona i Massey Harrisa. W 1955 roku, przygotowano następcę Fergusona TE-20, oznaczonego FE-35. Przewagą tego ciągnika w stosunku do poprzednika, była przeprojektowana skrzynia biegów, wyposażona w reduktor planetarny. Traktor ten posiadał dwustopniowe sprzęgło i niezależny WOM.  FE-35 dysponował 6 prędkościami w przód i dwoma do tyłu. Hydrauliczny układ podnośnika otrzymał mocniejszą pompę, co pozwalało uzyskać większe ciśnienie i poprawiało udźwig na jego końcówkach. Natomiast 31 konny silnik benzynowy Continetal, uzupełniony został dieslem z fabryki Harrisa Banner Lane.

Model FE-35 pod czerwonymi barwami Massey Harrisa, kontynuował sukces szarych ciągników z serii TE-20. Najważniejszymi zmianami była przekonstruowana skrzynia biegów z reduktorem.

Niemal jednocześnie, bo w 1955roku, wprowadzono ciągnik F-40, który stanowił odmianę Fergusona FE-35 o podwyższonym prześwicie. W sieci sprzedaży Massey Harrisa traktor ten nosił oznaczenie MH-50. Jednak polityka utrzymywania dwóch odrębnych marek ciągników była bardzo kosztowna. Dlatego w 1957 roku przedsiębiorstwo Massey- Harris- Ferguson, skróciło swoją nazwę do Massey Ferguson. W tym samym roku zarząd firmy postanowił wprowadzić dla wszystkich ciągników barwy i stylistykę Massey Harrisa. Traktory otrzymały czerwoną maskę i szary korpus. Wpłynęło to też, na ujednolicenie modeli F-40 i MH-50, które odtąd budowano pod wspólną nazwą Massey Ferguson 50.

Massey Ferguson 65, technicznie był bardzo zbliżony do traktorów MH-50 i MF-50.

W kolejnym roku, do sprzedaży wszedł Massey Ferguson 65. W stosunku do MF-50, był to model, początkowo napędzany benzynowym silnikiem Continetal o większej pojemności i mocy około 32KM. Jednostka benzynowa, na tle konkurencji stała w przegranej pozycji w stosunku do wydajniejszego i oszczędniejszego diesla. Dlatego producent zdecydował się obok zasilania benzynowego, na zastosowanie ekonomiczniejszego zasilania gazem LPG. Skrzynie biegów, tylne mosty i hydraulika były niemal identyczne jak w modelu MF-50 i MF-35.

Skrzynia biegów stanowiła zunifikowany podzespół ciągników MF. Ten podstawowy model o 6 przełożeniach jazdy w przód i 2 wstecznych, od 1962 roku został rozszerzony o wzmacniacz momentu obrotowego Multi-Power.

Walcowaty kształt obudowy dyferencjału, był jednym z najbardziej charakterystycznych elementów konstrukcyjnych ciągników Fergusona, sięgający początkami czasów modelu TE-20. Tego rodzaju most odnajdziemy nawet w najnowszych traktorach z Ursusa.

Obok konwencjonalnych, czterokołowych ciągników, powstawały odmiany trzykołowe. W tych wersjach kolumna z przednimi kołami o rozmiarach 6,00-16 usytuowana pod przednim wspornikiem, znacznie podnosiła przód traktora. Dlatego w celu jego wypoziomowania, z tyłu zastosowano wyższe opony, zakładane na 38 calową felgę.

Wbrew pozorom to jest ten sam model. Odmiana trzykołowa, spoczywała na kołach tylnych o rozmiarze 11-38, 12-38 lub 13-28. Czterokołowy traktor miał zakładane ogumienie 12-28.

Na takich kołach, prześwit ciągnika pod zaczepem wynosił 36cm , natomiast pod mostem 51cm. Dzięki temu trzykołowy MF-65, doskonale nadawał się do wysokich upraw rzędowych. Dla Massey Fergusona dużym krokiem na przód stało się przejęcie w 1959 roku przedsiębiorstwa silnikowego Perkinsa. Dzięki czemu możliwe stało się zastosowanie w mniejszych modelach 3 cylindrowych jednostek diesla.

Już na pierwszy rzut oka trzykołowy MF-65, jest znacznie wyższy od wersji podstawowej. Kształt wspornika przedniej osi był podporządkowany kolumnie przednich kół.

Porównując obydwie odmiany, widać, że różnice zaczynają się od silnika w przód.

Bardzo praktyczny system zmiany rozstawu kół. Skośne prowadnice pozwalają zaoszczędzić czas. Do zmiany szerokości kół, nie potrzeba zdejmować obręczy koła z felgi.

Natomiast większy ciągnik MF-65 otrzymał w 1960 roku, czterocylindrowego Perkinsa typu 4A-203, o mocy 44 KM. Była to bardzo trwała i niezwykle oszczędna jednostka wyposażona w rotacyjną pompę wtryskową. Następnie jednym z najmłodszych silników, który dołączył do oferty, był 4 cylindrowy Perkins A4.192, o podobnej do 4A-203 mocy, lecz mniejszej o 2mm średnicy cylindra.

4 cylindrowe silniki Perkinsa, biły na głowę, jednostki benzynowe Continetal.

W 1962 roku, rozszerzona została oferta skrzyń biegów. Od tego momentu można było zamówić MF-65 wyposażonego w przekładnię Multi-Power, ze wzmacniaczem momentu obrotowego. Tego rodzaju skrzynię zaprojektowano w 1960 roku, początkowo dla najmłodszego dziecka koncernu, modelu MF-135. Była ona w zasadzie rozwinięciem podstawowej 6-cio biegówki z reduktorem planetarnym stosowanej w zunifikowanej serii MF-35, MF-50 oraz opisywanym MF-65. Multi-Power był już opisywany w artykule dotyczącym ciągnika MF-135. Warto nadmienić, umożliwiał on zmniejszenie prędkości o około 30% bez zatrzymywania ciągnika. Łączna kombinacja biegów pozwalała otrzymać 12 przełożeń w przód i 4 w tył.

Numery seryjne znajdowały się na tabliczce znamionowej, umieszczonej tuż pod zegarami. Liczby : 673 077 informują, że ten ciągnik wyprodukowano w 1960 roku.

W ciągu ośmiu lat produkcji, powstało ponad 60 tysięcy traktorów MF-65. Ten większy model Massey Fergusona z całą pewnością nie mógł równać się ze światową popularnością z MF-135. Nie mniej jednak cieszył się powodzeniem w USA i wielu krajach Europy Zachodniej.

Rafał Mazur

 

Zobacz więcej na