cookies
STRONA GŁÓWNA   ARTYKUŁY   O KLUBIE   FORUM   SZUKAJ   GALERIA
Nawigacja
RETROTRAKTOR
  STRONA GŁÓWNA
  ARTYKUŁY
  FORUM
  GALERIA
  LINKI
  KALENDARZ
  EKIPA
  KONTAKT
  POCZTA
  PARTNERZY
  FACEBOOK
  WSPÓŁPRACA
  REGULAMIN

O KLUBIE
  O NAS
  AKTUALNOŚCI
  WŁADZE KLUBU
  LISTA CZŁONKÓW
  DOŁĄCZ DO NAS
  KONTAKT

ŁOCHOWICE
  O NAS
  AKTUALNOŚCI
  GALERIA
  KONTAKT

STARE BUDY
  O NAS
  AKTUALNOŚCI
  GALERIA
  KONTAKT

ARTYKUŁY
  RETROTRAKTOR
  AKTUALNOŚCI
  URSUS
  ZETOR
  LANZ
  CIĄGNIKI
  MASZYNY ROLNICZE
  PROTOTYPY
  RELACJE
  NASZE MASZYNY
  CIEKAWE MIEJSCA
  MODELARSTWO
  DONIESIENIA DAWNEJ PRASY
  WSPOMNIENIA
  PORADY

Ostatnie Artykuły
JAK DBAĆ O SZYBY W C...
WYKAZ KLUBÓW, STOWAR...
GALA TECHNIKI ROLNIC...
VII SPOTKANIE U SOŁT...
DOŻYNKI JASNOGÓRSKIE...
Zareklamuj się!
ZETOR 35 SUPER
ZETOR 35 SUPER


Zetor 35 Super



W latach 1949-57 powstało kilka prototypowych ciągników Zetora, napędzanych jednostkami pochodnymi od silnika Zetor 25. Niniejsze prace miały na celu modernizację i przede wszystkim podniesienie mocy sprawdzonego silnika Zetora 25. Połączeniem tych wszystkich doświadczeń stał się czterocylindrowy ciągnik Zetor Super 35. Opracowany dość szybko traktor w 1954 roku otrzymał czterocylindrową jednostkę.
Konstrukcja jego silnika oparta została o wspomniany już wcześniej dwucylindrowy silnik z Zetora 25. Zbudowany został czterocylindrowy silnik o pojemności ponad czterech litrów i mocy 42 KM.
Niezwykle ciekawym rozwiązaniem w Zetorze 35 Super był układ smarowania. Mianowicie po prawej stronie silnika zainstalowano dodatkowy zbiornik oleju. Podwójna zębata pompa olejowa, która pobierała olej z miski silnika do systemu podwójnych filtrów a następnie do wspomnianego bocznego zbiornika oleju. Natomiast drugi stopień pompy tłoczył dalej olej do układu ciśnieniowego smarowania silnika. Uzyskano w ten sposób większą ilość oleju w obiegu, lepsze jego schłodzenie, dostęp do wymiany i uzupełniania ubytków oraz dokładniejszy system jego czyszczenia.
Układ głównych wałów i przekładni skrzyni biegów wzorowany został na pięciobiegowej skrzyni ciągnika Zetor 15 produkowanego w latach 1948-49. Natomiast zwolnice, mechanizm dyferencjału i półosie wzorowane były na Zetorze 25. Istniała też możliwość założenia przekładni o prędkościach: 0,95-5,90 km/h.
Nowość jak na tamte czasy stanowił obrotomierz silnika. Rzecz jeszcze dość rzadko spotykana w ówczesnych ciągnikach.
Produkcja Zetora Super 35 rozpoczęła się w 1955 roku. Do Polski pod koniec lat pięćdziesiątych trafiło stosunkowo niewiele tego typu ciągników i były one mało znane. Łączna produkcja w ciągu pięciu lat wyniosła nieco ponad 21000 szt. Dopiero Zetor 50 Super stał się u nas bardziej rozpowszechnioną maszyną.


Rafał Mazur



Wszelkie rozpowszechnianie i kopiowanie poza użytkiem własnym zabronione.