Lanz 80PS Landbaumotor System Köszegi

Dodano dnia: 29/03/2019

W 1859 roku młody kupiec Heinrich Lanz przejmuje rodzinne interesy i w niedługim czasie zaczyna handlować angielskimi naczyniami i maszynami rolniczymi. Szybko zauważa, że ta dziedzina przemysłu jest bardzo dochodowa i w związku z tym, rok później otwiera mały warsztat, w którym początkowo dwóch pracowników naprawia maszyny rolnicze. Interes się coraz bardziej „rozkręca” i w ciągu kilku następnych lat Heinrich Lanz rozpoczyna produkcję małych lokomobili oraz młocarń. Produkcja maszyn stale rośnie i na początku XX wieku firma z Mannheim jest już znana na całym świecie.
W 1912 roku powstaje niezwykle spektakularny pojazd – Lanz Landbaumotor. Ten ważący 4800 kg traktor napędzał 80-konny, czterocylindrowy silnik o pojemności ponad 16 litrów. Pracował on w cyklu czterosuwowym. Napęd był przenoszony na koła tylne za pomocą przekładni z 3 przełożeniami do przodu oraz wstecznym. Pojazd ten wzbudzał wielkie zainteresowanie z powodu nieznanego dotychczas z żadnego ciągnika systemu doprawiającego ziemię składającego się z wału unoszonego za pomocą siłowników hydraulicznych. W tamtych latach hydrauliczny osprzęt w ciągnikach nie był znany. Źródła podają, że produkowano je do 1926 roku, ale w małych ilościach. Prawdopodobnie w trakcie I wojny światowej służyły również jako ciągniki artyleryjskie. Ponadto w latach 20-tych XXw. w produkcji były już ciągniki z serii „Bulldog’ z jednocylindrowymi silnikami żarowymi, które o wiele lepiej sprawdzały się w rolnictwie niż powolne kolosy Landbaumotor.

Paweł Rychter

Zobacz więcej na