cookies
STRONA GŁÓWNA   ARTYKUŁY   O KLUBIE   FORUM   SZUKAJ   GALERIA
Nawigacja
RETROTRAKTOR
  STRONA GŁÓWNA
  ARTYKUŁY
  FORUM
  GALERIA
  LINKI
  KALENDARZ
  EKIPA
  KONTAKT
  POCZTA
  PARTNERZY
  FACEBOOK
  WSPÓŁPRACA
  REGULAMIN

O KLUBIE
  O NAS
  AKTUALNOŚCI
  WŁADZE KLUBU
  LISTA CZŁONKÓW
  DOŁĄCZ DO NAS
  KONTAKT

ŁOCHOWICE
  O NAS
  AKTUALNOŚCI
  GALERIA
  KONTAKT

STARE BUDY
  O NAS
  AKTUALNOŚCI
  GALERIA
  KONTAKT

ARTYKUŁY
  RETROTRAKTOR
  AKTUALNOŚCI
  URSUS
  ZETOR
  LANZ
  CIĄGNIKI
  MASZYNY ROLNICZE
  PROTOTYPY
  RELACJE
  NASZE MASZYNY
  CIEKAWE MIEJSCA
  MODELARSTWO
  DONIESIENIA DAWNEJ PRASY
  WSPOMNIENIA
  PORADY

GADŻETY

Ostatnie Artykuły
III KROKOWSKA AGRO W...
RETROMOTO 2017 ZAPOW...
KLASYKI NA AGROTECHU...
KONKURS ORKI ZABYTKO...
ZETOR GALLERY
Zareklamuj się!
LANZ LANDBAUMOTOR
Lanz 80PS Landbaumotor System Köszegi


Lanz 80PS Landbaumotor System Köszegi



W 1859 roku młody kupiec Heinrich Lanz przejmuje rodzinne interesy i w niedługim czasie zaczyna handlować angielskimi naczyniami i maszynami rolniczymi. Szybko zauważa, że ta dziedzina przemysłu jest bardzo dochodowa i w związku z tym, rok później otwiera mały warsztat, w którym początkowo dwóch pracowników naprawia maszyny rolnicze. Interes się coraz bardziej "rozkręca" i w ciągu kilku następnych lat Heinrich Lanz rozpoczyna produkcję małych lokomobili oraz młocarń. Produkcja maszyn stale rośnie i na początku XX wieku firma z Mannheim jest już znana na całym świecie.
W 1912 roku powstaje niezwykle spektakularny pojazd - Lanz Landbaumotor. Ten ważący 4800 kg traktor napędzał 80-konny, czterocylindrowy silnik o pojemności ponad 16 litrów. Pracował on w cyklu czterosuwowym. Napęd był przenoszony na koła tylne za pomocą przekładni z 3 przełożeniami do przodu oraz wstecznym. Pojazd ten wzbudzał wielkie zainteresowanie z powodu nieznanego dotychczas z żadnego ciągnika systemu doprawiającego ziemię składającego się z wału unoszonego za pomocą siłowników hydraulicznych. W tamtych latach hydrauliczny osprzęt w ciągnikach nie był znany. Źródła podają, że produkowano je do 1926 roku, ale w małych ilościach. Prawdopodobnie w trakcie I wojny światowej służyły również jako ciągniki artyleryjskie. Ponadto w latach 20-tych XXw. w produkcji były już ciągniki z serii "Bulldog' z jednocylindrowymi silnikami żarowymi, które o wiele lepiej sprawdzały się w rolnictwie niż powolne kolosy Landbaumotor.


Paweł Rychter



Wszelkie rozpowszechnianie i kopiowanie poza użytkiem własnym zabronione.