cookies
STRONA GŁÓWNA   ARTYKUŁY   O KLUBIE   FORUM   SZUKAJ   GALERIA
Nawigacja
RETROTRAKTOR
  STRONA GŁÓWNA
  ARTYKUŁY
  FORUM
  GALERIA
  LINKI
  KALENDARZ
  EKIPA
  KONTAKT
  POCZTA
  PARTNERZY
  FACEBOOK
  WSPÓŁPRACA
  REGULAMIN

O KLUBIE
  O NAS
  AKTUALNOŚCI
  WŁADZE KLUBU
  LISTA CZŁONKÓW
  DOŁĄCZ DO NAS
  KONTAKT

ŁOCHOWICE
  O NAS
  AKTUALNOŚCI
  GALERIA
  KONTAKT

STARE BUDY
  O NAS
  AKTUALNOŚCI
  GALERIA
  KONTAKT

ARTYKUŁY
  RETROTRAKTOR
  AKTUALNOŚCI
  URSUS
  ZETOR
  LANZ
  CIĄGNIKI
  MASZYNY ROLNICZE
  PROTOTYPY
  RELACJE
  NASZE MASZYNY
  CIEKAWE MIEJSCA
  MODELARSTWO
  DONIESIENIA DAWNEJ PRASY
  WSPOMNIENIA
  PORADY

GADŻETY

Ostatnie Artykuły
PAMIĄTKI I WSPOMNIEN...
VII TURNIEJ SOŁTYSÓW...
PAMIĄTKI I WSPOMNIEN...
TUCHOLA 2017
II ZLOT STARYCH TRAK...
Zareklamuj się!
LANZ LANDBAUMOTOR
Lanz 80PS Landbaumotor System Köszegi


Lanz 80PS Landbaumotor System Köszegi



W 1859 roku młody kupiec Heinrich Lanz przejmuje rodzinne interesy i w niedługim czasie zaczyna handlować angielskimi naczyniami i maszynami rolniczymi. Szybko zauważa, że ta dziedzina przemysłu jest bardzo dochodowa i w związku z tym, rok później otwiera mały warsztat, w którym początkowo dwóch pracowników naprawia maszyny rolnicze. Interes się coraz bardziej "rozkręca" i w ciągu kilku następnych lat Heinrich Lanz rozpoczyna produkcję małych lokomobili oraz młocarń. Produkcja maszyn stale rośnie i na początku XX wieku firma z Mannheim jest już znana na całym świecie.
W 1912 roku powstaje niezwykle spektakularny pojazd - Lanz Landbaumotor. Ten ważący 4800 kg traktor napędzał 80-konny, czterocylindrowy silnik o pojemności ponad 16 litrów. Pracował on w cyklu czterosuwowym. Napęd był przenoszony na koła tylne za pomocą przekładni z 3 przełożeniami do przodu oraz wstecznym. Pojazd ten wzbudzał wielkie zainteresowanie z powodu nieznanego dotychczas z żadnego ciągnika systemu doprawiającego ziemię składającego się z wału unoszonego za pomocą siłowników hydraulicznych. W tamtych latach hydrauliczny osprzęt w ciągnikach nie był znany. Źródła podają, że produkowano je do 1926 roku, ale w małych ilościach. Prawdopodobnie w trakcie I wojny światowej służyły również jako ciągniki artyleryjskie. Ponadto w latach 20-tych XXw. w produkcji były już ciągniki z serii "Bulldog' z jednocylindrowymi silnikami żarowymi, które o wiele lepiej sprawdzały się w rolnictwie niż powolne kolosy Landbaumotor.


Paweł Rychter



Wszelkie rozpowszechnianie i kopiowanie poza użytkiem własnym zabronione.