McCormick Deering 10-20

Dodano dnia: 29/03/2019

W 1923 roku na liniach montażowych International Harvester pojawił się bardzo udany ciągnik McCormick Deering 10-20. Traktor ten był napędzany czterocylindrowym silnikiem niskoprężnym o zasilaniu benzynowo-naftowym. Nietypowym rozwiązaniem w konstrukcji tego silnika było zastosowanie łożysk kulkowych wału korbowego. 3 biegowa przekładnia pozwalała na rozwinięcie od 3,2 do 6,4 km/h.
W 1927 roku wprowadzono w tym traktorze kilka zmian konstrukcyjnych takich jak nieznaczne podniesienie prędkości obrotowej silnika z 1000 do 1025 obr/min, węższy rozstaw kół oraz przygotowano wersję gąsienicową tego ciągnika, która ostatecznie weszła do produkcji w rok później. Na początku lat 30 na wyposażeniu Deering 10-20 znalazły się gumowe opony.
Pod koniec lat dwudziestych firma International Harvester jako jedna z pierwszych zastosowała w swoich ciągnikach wałek odbioru mocy. Początkowo wyposażano w to urządzenie na życzenie ciągniki Junior 6-16, a następnie po zakończeniu ich produkcji ten pożyteczny wynalazek otrzymały m.in. traktory Deering 10-20. Były to jednocześnie pierwsze produkowane seryjnie ciągniki wyposażone w przystawkę wałka odbiory mocy. Jednak na początku lat 20 to urządzenie było na tyle dużą nowością, że wielu użytkowników traktora nie bardzo wiedziało do czego to może służyć. Dlatego firma opublikowała specjalna ulotkę objaśniającą jak działa i co można napędzać takim wałkiem.
Do 1939 roku wyprodukowano dużą liczbę 215 tysięcy sztuk traktorów Deering 10-20. W Polsce w latach 30 dystrybucją tych ciągników zajmowała się spółka „Kooperacja Rolna” mająca punkty sprzedaży w Warszawie, Poznaniu, Katowicach i Lwowie. Wówczas ciągnik kosztował 1240 zł, zaś współpracujący z tym traktorem 2 skibowy pług IHC 190 zł. Na liście dodatkowego wyposażenie można było znieść m.in. obręcze poszerzające w cenie 45 zł.

Rafał Mazur

Zobacz więcej na