Holder NHT

Dodano dnia: 01/04/2019

Założona w 1888 roku fabryka Holder w Metzingen zajmowała się produkcją narzędzi i opryskiwaczy ogrodniczych. W latach dwudziestych inżynier Max Holder, syn założyciela fabryki wybrał się w podróż do Ameryki Północnej mając na celu zdobycie doświadczenia i podpatrzenie metod produkcji stosowanych w przemyśle motoryzacyjnym i maszynowym. Po powrocie postanowił, aby ich fabryka zaistniała na niszowym wówczas jeszcze rynku traktorów stworzonych dla ogrodnictwa i małych gospodarstw. Jak się później okazało decyzja ta była strzałem w dziesiątkę.
W 1930 roku Max wraz z kolegami konstruują pierwszy jednoosiowy ciągniczek, zasilany dwusuwowym jednocylindrowym silnikiem gaźnikowym. Ta mała maszyna wkrótce spotkała się z bardzo dużym zainteresowaniem nabywców. Początkowo Pioniera oferowano w zestawie z pługiem, kosiarką, hakiem do przyczepek i opielaczem. Ale wkrótce zapotrzebowania klientów spowodowały, iż paleta maszyn współpracujących była jeszcze większa, czyniąc Holdera bardzo uniwersalną maszyną. Nabywcy interesowali się nim przed e wszystkim ze względu na to, że za niską cenę można było nabyć wielozadaniowy traktor do wszystkiego. Co ciekawe, te pierwsze traktory w dużej części znalazły nabywców we Francji.
W 1938 roku Max Holder z okazji 50-lecia firmy przedstawił zmodernizowany traktor „Holder NHT” („Neue Holder Traktor”). Traktor ten stał się bazą dla późniejszych maszyn tej firmy z lat pięćdziesiątych. W przeciwieństwie do pierwszej wersji traktor wyposażony został w 4 biegową skrzynię (3 w przód, 1 wstecz); hamulce kół umieszczone w wewnętrznych obudowach, tylną podłużną ramę do mocowania narzędzi oraz silnik ILO. Jednostka tej firmy została wybrana w skutek wielu prób z innymi silnikami. Jednakże ten motor najlepiej nadawał się do obciążonych prac typu orka. Dwusuwowy silniczek benzynowy osiągał moc 7KM.
Szerszą produkcję Holdera NHT przerwał wybuch wojny. Dopiero w 1949 roku powrócono do produkcji jednoosiowych traktorów. Powojennym traktorem, którego punktem wyjścia była konstrukcja przedwojennego NHT był Holder EB napędzany bardzo podobnym silnikiem ILO o mocy 9KM.

Rafał Mazur

Zobacz więcej na