Fendt „Dieselross”

Dodano dnia: 01/04/2019

Historia tej niemieckiej wytwórni ciągników rolniczych uznawanych dziś za Mercedesa wśród wielu marek traktorowych rozpoczęła się dość nieoczekiwanie w 1928 roku, kiedy to 60 letni Johan Fendt wspólnie z synem zbudował pojazd wyposażony w kosiarkę. Do budowy tego prostego traktora użyli to co było w ich gospodarstwie pod ręką, w tym między innymi stacjonarny silnik benzynowy o mocy 4KM. Wkrótce podczas prac polowych okazało się, iż ciągniczek nie spełnia wszystkich oczekiwań i jest maszyną raczej mało uniwersalną. Dlatego syn Hermann w następnym roku zabrał się do budowy od podstaw kolejnego traktora. Przed wszystkim pojazd został przystosowany do szybkiego nadbudowania różnorakich narzędzi biernych jak również takich, które potrzebowały napędu. Bardzo ciekawym rozwiązaniem było zastosowanie zdejmowanego wałka odbioru mocy, dającego napęd od kół ciągnika. Był to tak zwany napęd zależny wykorzystywany między innymi do kosiarki listowej. Kierowca mógł wyłączyć napęd maszyny w czasie jazdy na przykład w czasie nagłego zapchania listwy tnącej. Tego typu podejście do problemów przekazania napędu w tamtym czasie było rzadkością. Wówczas jedynie McCormick stosował wałek odbioru mocy w swoich ciągnikach z tym, że tam napęd był przekazywany od przekładni skrzyni biegów.
Hermann Fendt do napędu swojego ciągnika użył 6 konnego jednocylindrowego silnika diesla z tłokiem poziomym. Dwusuwowy system pracy czynił z maszyny bardzo prostą i jednocześnie trwałą jednostkę. Taki silnik wykazywał się niskim zużyciem paliwa. Dieselross został wyposażony w 4 biegowa skrzynię i ważył około 740kg.
Maszyna Fendta zaczęła pracować u okolicznych farmerów i nazywano ją potocznie „Dieselross” czyli „koń dieslowski”. Traktor ten spisywał się doskonale i wkrótce sąsiedzi Fendta poprosili go, aby i dla nich wykonał taką maszynę. W konsekwencji wpłynęły następne zamówienia. Fendt wedle życzenia mógł postawić ciągnik na kołach stalowych, gumowych lub pneumatykach. Początkowo po sprzedaniu trzech maszyn Fendt nie zastanawiał się jeszcze nad seryjną produkcją, ale od 1933 roku wpłynęło więcej zleceń i do 1935 roku powstało łącznie 100 traktorów. To był dopiero początek.
Biorąc pod uwagę wzrost zapotrzebowania na lekkie ciągniki rolnicze Fendt postanowił rozwinąć dalej asortyment i w 1936 roku rozpoczął prace nad nowym typem traktora Dieselross F18, którego produkcja ruszyła się w następnym roku. F18 wykonano w około tysiącu egzemplarzy.

Rafał Mazur

Zobacz więcej na