cookies
STRONA GŁÓWNA   ARTYKUŁY   O KLUBIE   FORUM   SZUKAJ   GALERIA
Nawigacja
RETROTRAKTOR
  STRONA GŁÓWNA
  ARTYKUŁY
  FORUM
  GALERIA
  LINKI
  KALENDARZ
  EKIPA
  KONTAKT
  POCZTA
  PARTNERZY
  FACEBOOK
  WSPÓŁPRACA
  REGULAMIN

O KLUBIE
  O NAS
  AKTUALNOŚCI
  WŁADZE KLUBU
  LISTA CZŁONKÓW
  DOŁĄCZ DO NAS
  KONTAKT

ŁOCHOWICE
  O NAS
  AKTUALNOŚCI
  GALERIA
  KONTAKT

STARE BUDY
  O NAS
  AKTUALNOŚCI
  GALERIA
  KONTAKT

ARTYKUŁY
  RETROTRAKTOR
  AKTUALNOŚCI
  URSUS
  ZETOR
  LANZ
  CIĄGNIKI
  MASZYNY ROLNICZE
  PROTOTYPY
  RELACJE
  NASZE MASZYNY
  CIEKAWE MIEJSCA
  MODELARSTWO
  DONIESIENIA DAWNEJ PRASY
  WSPOMNIENIA
  PORADY

Ostatnie Artykuły
JAK DBAĆ O SZYBY W C...
WYKAZ KLUBÓW, STOWAR...
GALA TECHNIKI ROLNIC...
VII SPOTKANIE U SOŁT...
DOŻYNKI JASNOGÓRSKIE...
Zareklamuj się!
REGULACJA ŚWIATEŁ


Regulacja świateł


Oświetlenie drogowe w ciągnikach zabytkowych, uczestniczących jedynie w zamkniętych zlotach i wystawach, używane jest sporadycznie. Niektóre traktory z racji ich archaicznej konstrukcji, wręcz nie posiadają oświetlenia. To nie przedstawia podczas tych imprez większego problemu. Natomiast jeśli nawet od czasu do czasu użytkujemy traktor, problemy oświetlenia dają o sobie znać, zwłaszcza o tej porze roku. Jadąc ciągnikiem po polu lub w lesie, jedyne co nas może zmartwić to niedoświetlenie.


Jednak na drodze publicznej wygląda to inaczej, najczęstszym niedociągnięciem ze strony kierowców ciągników rolniczych (ale nie tylko) jest oślepianie innych pojazdów. Oślepiony kierowca dostrzega przeszkodę na jezdni lub poboczu z odległości 10-15 metrów, co może prowadzić np. do potrącenia rowerzysty.


Niektóre kwestie związane z ogólnymi zasadami ustawiania świateł może wyjaśnić zamieszczony poniżej archiwalny artykuł, zamieszczony w dwutygodniku "Traktor" z 1987 roku. Oczywiście ten sposób ustawiania świateł jest ze swojej natury mało dokładny. Pozwala jednak stwierdzić, czy oba reflektory są ustawione dokładnie tak samo w płaszczyźnie pionowej, oraz czy ich światło jest skierowane mniej więcej w kierunku jazdy ciągnikiem, a nie oświetla na przykład zbyt mocno w lewo przeciwnego pasa ruchu.

"Przystępując do regulacji reflektorów, ciągnik należy ustawić na równym, poziomym podłożu w odległości 5 metrów od ściany lub ekranu. Ciśnienie w oponach powinno odpowiadać temu, które jest podane w instrukcji obsługi.


W odległości 10 cm większej od rozstawienia reflektorów rysuje się na ekranie dwie linie pionowe , symetryczne do osi pojazdu, a na wysokości o 2,5cm mniejszej od wysokości umieszczenia reflektorów - poziome linie krzyżowe. Reflektory są ustawione prawidłowo, jeżeli środki plam świetlnych pokrywają się z przejęciem krzyża na ekranie (patrz rysunek). Po włączeniu świateł mijania jasno oświetlony pas na ekranie powinien sięgać 10cm poniżej środków reflektorów."


Artykuł pochodzi z dwutygodnika "Traktor" nr 22, 1987r.
Przygotował: Rafał Mazur