Zetor 25 remont

Forum ciągników naszych południowych sąsiadów
Awatar użytkownika
Ursus
Posty: 10105
Rejestracja: 16 cze 2006, 11:31
Lokalizacja: Oborniki Śląskie
Kontakt:

Re: Zetor 25 remont

Post autor: Ursus »

Raczej na kole zamachowym cechy muszą być dobrze nabite - koło jest na 1 klinie więc nie ma opcji pomyłki przy montażu.
Zetor 25, Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor 50 Super, Ursus C-325, Ursus C-328, Ursus C-4011, Ursus C-308, Dzik 2, Dzik 21, Robi 151, żniwiarka, silniki stacjonarne, snopowiązałki, młocarnia i wiele innych...
winko
Posty: 246
Rejestracja: 28 lip 2017, 20:35
Lokalizacja: Gostyń

Re: Zetor 25 remont

Post autor: winko »

Aha. Dzięki :) No to dla pierwszego cylindra są cechy, ale jak ustawić drugi cylinder? odmierzyć pół obrotu koła zamachowego i pozaznaczać?
Pozdrawiam Darek
Zetor 25T 1950r.
winko
Posty: 246
Rejestracja: 28 lip 2017, 20:35
Lokalizacja: Gostyń

Re: Zetor 25 remont

Post autor: winko »

Pomozecie chłopaki?
No i dreczy mnie jeszcze myśl, czy na ustawionym kącie wtrysku na 15 stopni zetor by palił z korby zimny, bez grzania świec przy temp otoczenia 20 stopni? Zimny troche kulał, ale ciepły już chodził ok
Pozdrawiam Darek
Zetor 25T 1950r.
winko
Posty: 246
Rejestracja: 28 lip 2017, 20:35
Lokalizacja: Gostyń

Re: Zetor 25 remont

Post autor: winko »

Pomoże mi ktoś?
Pozdrawiam Darek
Zetor 25T 1950r.
Awatar użytkownika
Ursus
Posty: 10105
Rejestracja: 16 cze 2006, 11:31
Lokalizacja: Oborniki Śląskie
Kontakt:

Re: Zetor 25 remont

Post autor: Ursus »

Nie zauważyłem wcześniej jakoś Twojego pytania. Zdarzyło mi się widzieć, że ktoś sobie cechy nabił dla 2 cylindra osobno, ale z reguły tego nie ma.
Różnica na kole zamachowym powinna być 180 stopni. Kiedyś fachowo mierzyło się kąt wtrysku przy pomocy specjalnego kątomierza, który przykładało się do wykorbienia wału korbowego - przez okienko po zdjęciu pokrywy z wlewem oleju.
Czasem można poradzić sobie w ten sposób, że po demontażu pompy wtryskowej ustawia się popychacze na długość - wg. suwmiarki - ok. 51,5 - 52 mm. Sam tak często robię i niekiedy nawet nie wymaga to późniejszych korekt.
Dobrym rozwiązaniem jest również - ale to najwygodniej zrobić przy okazji np. rozpołowienia ciągnika - naznaczyć sobie porządnie po swojemu punkty na kole zamachowym.
Tak jak wspomniałeś też wcześniej - jak nie miałeś głowicy to można było zaznaczyć sobie GMP, ale teraz to już za późno. Chociaż możesz sobie też przez obserwację wykorbień wału przez boczne okienko sprawdzić kiedy są pionowo idealnie.
Zetor 25, Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor 50 Super, Ursus C-325, Ursus C-328, Ursus C-4011, Ursus C-308, Dzik 2, Dzik 21, Robi 151, żniwiarka, silniki stacjonarne, snopowiązałki, młocarnia i wiele innych...
winko
Posty: 246
Rejestracja: 28 lip 2017, 20:35
Lokalizacja: Gostyń

Re: Zetor 25 remont

Post autor: winko »

U mnie na kole zamachowym dla drugiego cylindra są zaznaczone tylko jakieś dwa punkty farba, takie centki, które już są prawie niewidoczne.
Mam instrukcje napraw, i tam właśnie jest opisane tak jak mówisz, ustawianie za pomocą specjalnega kątomierza. A Czy jeśli zaznaczył bym punkty na kole dokładnie po przeciwnej stronie koła, tak jak by po średnicy przejść na drugą stronę koła to wtedy będzie dobrze? Myśle że domyślisz się o co mi chodzi ;)
Swoja drogą nie przyszło mi to na myśl żeby przy obserwacji wykorbien wału korbowego zaznaczyć GMP jak są idealnie pionowo. Ty to masz głowe do tego. :shock:
znaki dla drugiego cylindra oczywiście naznacze tak jak radzisz. No i dreczy mnie pytanie czy przy kącie wtrysku 15 stopni zetor będzie palił z korby zimny przy temp otoczenia około 15-20 stopni?
Pozdrawiam Darek
Zetor 25T 1950r.
Awatar użytkownika
Ursus
Posty: 10105
Rejestracja: 16 cze 2006, 11:31
Lokalizacja: Oborniki Śląskie
Kontakt:

Re: Zetor 25 remont

Post autor: Ursus »

Generalnie im wcześniejszy wtrysk, tym traktor lepiej pali, ale potem już nie chodzi tak dobrze jak przy optymalnym wtrysku.
Zetor 25, Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor 50 Super, Ursus C-325, Ursus C-328, Ursus C-4011, Ursus C-308, Dzik 2, Dzik 21, Robi 151, żniwiarka, silniki stacjonarne, snopowiązałki, młocarnia i wiele innych...
winko
Posty: 246
Rejestracja: 28 lip 2017, 20:35
Lokalizacja: Gostyń

Re: Zetor 25 remont

Post autor: winko »

Aha. Wszystko jasne. A co jeszcze musze mieć do wymiany sekcji i zaworków? Uszczelki dorobie sam, ale czy coś jeszcze muszę mieć?
Pozdrawiam Darek
Zetor 25T 1950r.
rosch8
Posty: 14
Rejestracja: 14 lip 2018, 23:23

Re: Zetor 25 remont

Post autor: rosch8 »

Jest to po slowacki.
http://www.nasetraktory.eu/forum/viewto ... 6#p1371936
30°przed GMP początek wstrzyknięcia. pri elemente 6,54 original. Pri elemente B7 24°.
Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor Super 50
winko
Posty: 246
Rejestracja: 28 lip 2017, 20:35
Lokalizacja: Gostyń

Re: Zetor 25 remont

Post autor: winko »

rosch8 pisze:Jest to po slowacki.
http://www.nasetraktory.eu/forum/viewto ... 6#p1371936
30°przed GMP początek wstrzyknięcia. pri elemente 6,54 original. Pri elemente B7 24°.
Dzięki kolego. Widać że wszystko jasno opisane i na dodatek są zdjęcia :) Szkoda tylko że po słowacku, ale troche uda się przetłumaczyć, a resztę się domyśle ze zdjęć. Będzie ta instrukcja bardzo przydatna.
Pozdrawiam Darek
Zetor 25T 1950r.
Awatar użytkownika
Ursus
Posty: 10105
Rejestracja: 16 cze 2006, 11:31
Lokalizacja: Oborniki Śląskie
Kontakt:

Re: Zetor 25 remont

Post autor: Ursus »

Bardzo fajny pomysł z tym mierzeniem :)
Zetor 25, Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor 50 Super, Ursus C-325, Ursus C-328, Ursus C-4011, Ursus C-308, Dzik 2, Dzik 21, Robi 151, żniwiarka, silniki stacjonarne, snopowiązałki, młocarnia i wiele innych...
winko
Posty: 246
Rejestracja: 28 lip 2017, 20:35
Lokalizacja: Gostyń

Re: Zetor 25 remont

Post autor: winko »

A czy kiedys było gdzies tu na forum opisane jak wymienic sekcje paliwa w zetorze 25? Wydaje mi sie ze kiedys czytalem o tym, ale wtedy jeszcze zetorka nie mialem
Pozdrawiam Darek
Zetor 25T 1950r.
winko
Posty: 246
Rejestracja: 28 lip 2017, 20:35
Lokalizacja: Gostyń

Re: Zetor 25 remont

Post autor: winko »

Dzisiaj odkręciłem boczną pokrywe silnika i mierzyłem suwmiarką od wykorbienia wału do powierzchni frezowanej bocznego okienka. Poznaczyłem narazie markerem gmp dla pierwszego i drugiego cylindra. Policzyłem 12,5 zęba na wieńcu i zaznaczyłem punkt 30 stopni. No i ku mojemu zdziwieniu wyszło że na drugim cylindrze kąt wtrysku
wynosi dosłownie kilka stopni przed gmp. Coś koło 4 stopni :shock: Na pierwszym cylindrze jest 15 stopni.
Jutro musze dopasować jakieś klucze do regulacji i będe działał.
W ksiażce napraw do czytałem że 1/6 obrtu śruby regulacujnej odpowiada za przestawienie kąta o 2 stopnie, czyli musiałbym wykręćic śrubę o ponad dwa pełne obroty. Dobrze kombinuję?
Narazie tylko chce sprawdzić jak zmieni sie praca silnika przy prawidłowo ustawionym kącie, a sekcje potem i tak będą wymieniane. Kiedyś miałem u siebie "fachowca" który miał sprawdzić całą pompe i poustawiać, i skończyło się na tym że na oko operował dawkami i nasłuchiwal silnik jak pracuje. Skasował i pojechał :x
Pozdrawiam Darek
Zetor 25T 1950r.
rosch8
Posty: 14
Rejestracja: 14 lip 2018, 23:23

Re: Zetor 25 remont

Post autor: rosch8 »

potrzebne klucze, które możesz wykonać z mniejszych kluczov, tj. 13, 14. Jest bardzo mało miejsca na regulację na standardowy klucz 17. Możesz zobaczyć punkt, kiedy diesel paliwo porusza się w kapilarze, a następnie kontynuować ruch silnika tak długo, że nakrętka i śruba wyjdą na maximum z silnika i tak krencicz. W każdym razie jest małe miejsce, aby to zrobić.
Silnik na pewno będzie miał lepszy dźwięk.
Pompę wytryskowu lepiej oddać profesjonalnej firmie naprawczej specjalizującej się w pompach diesla.
Osobiście widziałem, jak pompa została ustawiona na specjalnym stole, i moim zdaniem, nie jest możliwe prawidłowe ustawienie pompy za pomocą dźwięku praci silnika.
Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor Super 50
winko
Posty: 246
Rejestracja: 28 lip 2017, 20:35
Lokalizacja: Gostyń

Re: Zetor 25 remont

Post autor: winko »

Miałem taką nadzieje że ten "fachowiec" mi ją zrobi porządnie, ale wyszło jak wyszło. Jeden znajomy pompiarz mówił że takiej pompy jeszcze nigdy nie robił, i się tego nie podejmie, no to poszukałem innego "fachowca"
Idę szukać jakiś kluczy i będę kombinowa. No i wielkie dzięki kolego rosch8 za podpowiedź jak zaznaczyć znaki na kole zamachowym. :D
Pozdrawiam Darek
Zetor 25T 1950r.
winko
Posty: 246
Rejestracja: 28 lip 2017, 20:35
Lokalizacja: Gostyń

Re: Zetor 25 remont

Post autor: winko »

Kąt wtrysku ustawiony na 30 stopni. Teraz już ani troszke nie dymi przy schodzeniu z obrotów. Lecz na wolnych obrotach i przy wchodzeniu na wyższe chodzi głośniej niż przedtem. Słychać bardziej takie stukanie, ale przy schodzeniu z obrotów już jest cicho. Czy to może być spowodowane tym że na jeden tłok dostaje więcej paliwa przez te wadliwe sekcje i przy prawidłowo ustawionym kącie teraz bardziej go słychać? Musze w końcu wykręcić te sekcje i je ogarnąć.
Pozdrawiam Darek
Zetor 25T 1950r.
rosch8
Posty: 14
Rejestracja: 14 lip 2018, 23:23

Re: Zetor 25 remont

Post autor: rosch8 »

Tak musi być. Zetor 25 nazywamy tutaj "pukać". dźwięk musi być ostry. pompa musi być ustawiona profesjonalnie. a potem po prostu ciesz się originalnym nezamiennym dźwiękiem traktora
Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor Super 50
Awatar użytkownika
SEBRIGHT
Posty: 2157
Rejestracja: 23 sty 2007, 13:27
Lokalizacja: Podolany/Dobra (Małopolskie)

Re: Zetor 25 remont

Post autor: SEBRIGHT »

Przysłuchaj się np na filmiku z parady z Wilkowic albo innego zlotu jak chodzą Zetorki i porównaj dźwięk :)
Zetor 25K - 1953; Dolpima PS290 - 1988 (chyba); Dezamet ... - 1988; Żuk A06 - 1980; MF70 - 1980 i 1989; HakoTrac T6 - 1963; Dzik 2 - 1969; Ursus C-355 - 1972; Hakotrac T8 - 1965;
rosch8
Posty: 14
Rejestracja: 14 lip 2018, 23:23

Re: Zetor 25 remont

Post autor: rosch8 »

tutaj jest moj silnik po total remoncie. caly silnik komplet zrobiony.
https://www.youtube.com/watch?v=HhA94sc1XUY
Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor Super 50
winko
Posty: 246
Rejestracja: 28 lip 2017, 20:35
Lokalizacja: Gostyń

Re: Zetor 25 remont

Post autor: winko »

Właśnie wydaje mi sie że żaden tak nie puka. Ale może jestem przewrażliwiony.
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Pozdrawiam Darek
Zetor 25T 1950r.
ODPOWIEDZ