Ford 9n 1941 rok. Naprawa, sugestie, pomysły.

Wszystko co dotyczy amerykańskich ciągników - John Deere, Farmall, ...
Wilk217
Posty: 23
Rejestracja: 13 wrz 2019, 19:15

Ford 9n 1941 rok. Naprawa, sugestie, pomysły.

Post autor: Wilk217 » 26 sty 2020, 22:26

W poprzednim poście na tym forum prosiłem o identyfikację traktora. Okazało się, że od lat posiadamy forda 9n z 1941 roku.
Postanowiłem, że traktor zostanie odnowiony, pozostawię w nim silnik z ursusa 328, a pozostałe elementy zostaną odbudowane tak, by traktor nadawał się do drobnych prac na mojej działce.
Aktualnie zakończyłem pierwszy etap prac. Podczas tego etapu po rozebraniu maszyny okazało się, że trzeba wymienić 2 wałki w skrzyni biegów, koło zębate od biegu 2, łożyska i uszczelnienia. Udało mi się dostać te części w stanach i w sumie jak się okazało przy nie tak dużym koszcie sprowadzić.
Zlikwidowałem szpetną ławkę z tyłu oraz skrzynię na akumulator na błotnikach, chowając akumulator w skrzynce umieszczonej w okolicach dyferencjału. Ponieważ traktor nie posiadał oryginalnych wskaźników dodałem okablowanie oraz wskaźniki z ursusa.
Udało się też przywrócić dawną funkcję oryginalnemu włącznikowi rozrusznika.
Traktor po zakończeniu drobnych prac mechanicznych zostanie pomalowany na kolor ral7037, zanim jednak się to stanie muszę przepalić nim kilka baków paliwa w poszukiwaniu przecieków i drobnych usterek do poprawy przed malowaniem.
Aktualnie traktor ma zdjęte błotniki które przed wizytą u blacharza nie zostaną założone. Największą zagadką są dla mnie światła. Prawdopodobnie pochodzą do c45 i zostały dodane w okolicach lat 60tych. Zastanawiam się czy opłaca mi się wymieniać światła na np. te od 30tki, czy powalczyć z oświetleniem takim jakie mam teraz.
Zachęcam do dzielenia się uwagami i pomysłami na temat możliwej odbudowy. Pozdrawiam :)
Link do zdjęć traktora: https://photos.app.goo.gl/AhinpCg3c67TgMc79

Awatar użytkownika
Ursus
Posty: 9546
Rejestracja: 16 cze 2006, 11:31
Lokalizacja: Oborniki Śląskie
Kontakt:

Re: Ford 9n 1941 rok. Naprawa, sugestie, pomysły.

Post autor: Ursus » 27 sty 2020, 7:58

Masz rację. Światłą pochodzą od Ursusa C-45. Na pewno były dołożone, bo on nie mógł ich mieć fabrycznie :)

Skrzynia na fotkach jest już po remoncie?
Tylna mała lampka to też Ursus C-45 lub C-325.
Zetor 25, Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor 50 Super, Ursus C-325, Ursus C-328, Ursus C-4011, Ursus C-308, Dzik 2, Dzik 21, Robi 151, żniwiarka, silniki stacjonarne, snopowiązałki, młocarnia i wiele innych...

Wilk217
Posty: 23
Rejestracja: 13 wrz 2019, 19:15

Re: Ford 9n 1941 rok. Naprawa, sugestie, pomysły.

Post autor: Wilk217 » 27 sty 2020, 14:39

Szkoda że nie zachowały się szkiełka w tych światłach z tyłu ☹️ Tak skrzynia po remoncie, chodzi jak w zegarku pierwszy raz od kiedy pamiętam 🤣 Robiłem też remont układu kierowniczego (nowe tulejki + wytoczenie otworu i wałka), musiałem pokasować luzy bo otwory były jajowate i drążki pływały na boki. Na zdjęciach obie rzeczy są po remoncie

widelec77
Posty: 790
Rejestracja: 24 wrz 2016, 23:42

Re: Ford 9n 1941 rok. Naprawa, sugestie, pomysły.

Post autor: widelec77 » 27 sty 2020, 14:59

Oswietlenie to albo zlikwidowac calkowice,albo zalozylbym jakies ladne repliki lamp:
https://www.vintagecarparts.co.uk/categ ... lamps-rear
Zamawialem w tym sklepie wielokrotnie dla siebie i znajomych takze polecam.

Awatar użytkownika
SEBRIGHT
Posty: 2032
Rejestracja: 23 sty 2007, 13:27
Lokalizacja: Podolany/Dobra (Małopolskie)

Re: Ford 9n 1941 rok. Naprawa, sugestie, pomysły.

Post autor: SEBRIGHT » 27 sty 2020, 17:31

A ja bym te lampy od C45 zostawił :)
Silnik masz od Ursusa więc oryginał to i tak nie będzie, a lampy od C-45 to też element historii tego ciągnika i tego jak sobie ludzie radzili z brakiem części...;)
Zetor 25K - 1953; Dolpima PS290 - 1988 (chyba); Dezamet ... - 1988; Żuk A06 - 1980; MF70 - 1980 i 1989; HakoTrac T6 - 1963; Dzik 2 - 1969; Ursus C-355 - 1972;

Wilk217
Posty: 23
Rejestracja: 13 wrz 2019, 19:15

Re: Ford 9n 1941 rok. Naprawa, sugestie, pomysły.

Post autor: Wilk217 » 27 sty 2020, 17:47

No właśnie i tu jest dylemat. Z jednej strony kupno oryginalnych lamp to kwestia 150 dolarów więc jakbym miał się decydować na replikę to wybrałbym chyba oryginał.

Z drugiej lampy od c45 wymagają odnowienia. Musiałbym poszukać kogoś kto odrestauruje mi ich odbłyśniki oraz w jakiś sposób wymyśleć jak wykonać szkiełka lamp z tyłu.

Ciekawostką jest to, że często jak przeglądam zdjęcia tych traktorów z USA duża ich część nie ma lamp. Tak samo można zauważyć że traktor z UNRA opisany już na tym forum też nie ma lamp więc można się zastanawiać czy w ogóle miał je zamontowane.

Pozostawienie traktora bez lamp nie wchodzi w grę więc coś będę myślał na ten temat.

Nie jest to zły pomysł by odnowić te lampy. Lampy od c45 zostały zamontowane prawdopodobnie w okolicach lat 60tych jeszcze podczas pracy w pgr. Więc jest to spora część historii tej maszyny a i ich wygląd nie jest zły i pasują one do tej maszyny 😁 Z resztą oryginalne tylne lampy były bardzo do nich podobne

Awatar użytkownika
Ursus
Posty: 9546
Rejestracja: 16 cze 2006, 11:31
Lokalizacja: Oborniki Śląskie
Kontakt:

Re: Ford 9n 1941 rok. Naprawa, sugestie, pomysły.

Post autor: Ursus » 27 sty 2020, 20:26

Co do odbłyśników to polecam firmę Hubert Cugier Regeneracja Odbłyśników :)
Zetor 25, Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor 50 Super, Ursus C-325, Ursus C-328, Ursus C-4011, Ursus C-308, Dzik 2, Dzik 21, Robi 151, żniwiarka, silniki stacjonarne, snopowiązałki, młocarnia i wiele innych...

Wilk217
Posty: 23
Rejestracja: 13 wrz 2019, 19:15

Re: Ford 9n 1941 rok. Naprawa, sugestie, pomysły.

Post autor: Wilk217 » 27 sty 2020, 20:51

Ursus pisze:
27 sty 2020, 20:26
Co do odbłyśników to polecam firmę Hubert Cugier Regeneracja Odbłyśników :)
Dzięki za polecenie 😁

Wilk217
Posty: 23
Rejestracja: 13 wrz 2019, 19:15

Re: Ford 9n 1941 rok. Naprawa, sugestie, pomysły.

Post autor: Wilk217 » 02 lut 2020, 9:30

Niestety to nie koniec prac mechanicznych :/ Znalazłem jeszcze jeden wyciek w okolicach tylnego mostu. Zmylił mnie duży wyciek z końca wału który zamaskował przeciekającą uszczelkę mostu. Koniec wału z wymienionymi uszczelnieniami szczelny, lecz uszczelką jeszcze trzeba się zająć.
Dodatkowo czeka mnie jeszcze jedna przeróbka gazu ręcznego. Po przestudiowaniu oryginalnych zdjęć traktora chcę wyciąć nieoryginalną przyspawaną blachę do starych elementów i zrobić to podobnie jak było w oryginale na przegubach kulowych. Tak by zwiększyć estetykę i funkcjonalność manetki gazu.
Dodatkowo zrobiłem przymiarki starej kierownicy, która oryginalnie znajdowała się w traktorze podczas zakupu traktora w latach 60-tych. Sama kierownica jest ciekawostką, ponieważ nie jest to oryginalna kierownica jaką posiadały te traktory podczas produkcji. Niemniej jednak idealnie pasuje na trzpień, osiadając 0,5mm przed końcem stożka. Jedyny problem widzę taki, że muszę prawdopodobnie dorobić dystans u góry kierownicy którym dokręcę ją oryginalną chromowaną nakrętką, bo dokręcając nakrętkę mamy jeszcze jakieś 10mm do powierzchni kierownicy.
https://photos.app.goo.gl/ApE8VpJo55MCKn7g9
https://photos.app.goo.gl/BBcmQcAPn7hhfyhbA
https://photos.app.goo.gl/x2d5UboDUaR49YuZ8
Kierownicę muszę zmienić, ponieważ czarna kierownica która była tam poprzednio jest za duża i uniemożliwia prawidłowe otworzenie włazu do baku paliwa.
Dla zaglądających tu podrzucam forda 9n też z 1941 z jednej z amerykańskich aukcji :)
https://www.barrett-jackson.com/Events/ ... cC5Zb5IYxw

Awatar użytkownika
SEBRIGHT
Posty: 2032
Rejestracja: 23 sty 2007, 13:27
Lokalizacja: Podolany/Dobra (Małopolskie)

Re: Ford 9n 1941 rok. Naprawa, sugestie, pomysły.

Post autor: SEBRIGHT » 02 lut 2020, 9:45

Zamów u tokarza tulejkę z nierdzewki i będzie elegancko :)

Fajny ten Ford z aukcji, ale jeszcze bardziej podoba mi się listwówka na szprychowych kołach :D
Zetor 25K - 1953; Dolpima PS290 - 1988 (chyba); Dezamet ... - 1988; Żuk A06 - 1980; MF70 - 1980 i 1989; HakoTrac T6 - 1963; Dzik 2 - 1969; Ursus C-355 - 1972;

Wilk217
Posty: 23
Rejestracja: 13 wrz 2019, 19:15

Re: Ford 9n 1941 rok. Naprawa, sugestie, pomysły.

Post autor: Wilk217 » 02 lut 2020, 9:56

SEBRIGHT pisze:
02 lut 2020, 9:45
Zamów u tokarza tulejkę z nierdzewki i będzie elegancko :)

Fajny ten Ford z aukcji, ale jeszcze bardziej podoba mi się listwówka na szprychowych kołach :D
Tak, ona wygrała😁 Świetna maszynka 😁
Też planuję tulejkę, nawet mam ją już narysowaną z wymiarami 😁 Najlepsze są tylko te wymiary, bo kulka przegubu kulowego ma 3/8cala, gwint na kierownicy około 5/8 🤣

ODPOWIEDZ