Staliniec T100M3

Wszystko o ciągnikach z ZSRR
Ziemek
Posty: 4
Rejestracja: 22 lip 2020, 7:15

Staliniec T100M3

Post autor: Ziemek » 22 lip 2020, 7:31

Dzień dobry.
Wraz z grupą kolegów zdecydowaliśmy się zakupić maszynę na gąsiennicach. Zaliczka wpłacona, wkrótce sprzęt przyjedzie do nas. W zasadzie bardziej będzie służył do zabawy, niż do jakiejkolwiek roboty (choć praca spychaczem też jest planowana).
Mamy kawałek terenu, gdzie robimy spotkania miłośników pojazdów militarnych, czasem trzeba wyrównać podłoże po harcach niektórych kolegów.
Spychacz, który kupujemy, ma niepodłączoną instalację elektryczną, silnik był wymieniany i poprzedni właściciel nie raczył zamontować prądnicy. Nie była mu potrzebna, jak sam powiedział po ciemku i tak się nie pracuje. Ale my chcemy doprowadzić maszynę do stanu fabrycznego.
I tu pytanie: jakie wskaźniki były stosowane w takich maszynach? Chodzi o wskaźnik temperatury cieczy chłodzącej, ciśnienia oleju i prądu w instalacji? Mogę spróbować podłączyć polskie wskaźniki od Żuka, ale w sumie wolałbym oryginalne.
Znając unifikację części stosowanych w ZSRR pewnie takie same wskaźniki mogły być w Białoruśce albo w T25...
Z góry dziękuję za podpowiedzi. Mam instrukcję do tego modelu, po rosyjsku, ale tam niewiele znalazłem. Lepszy byłby katalog części, którego szukam.

Awatar użytkownika
Bolszewik
Posty: 4257
Rejestracja: 29 mar 2008, 18:12

Re: Staliniec T100M3

Post autor: Bolszewik » 22 lip 2020, 20:34

Na rosyjskich stronach znajdziesz katalog.
Jeśli nie znasz języka Puszkina wpisz w tłumaczu googla.

Ogólnie w "rosyjskim" internecie jest masa instrukcji które są niedostępne lub płatne.

W ten sposób pozyskałem instrukcję do silnika Warszawa-Wola (licencja Henschel), rosjanie używali tych silników kutrach. Serwisówkę do Nissana terrano, oraz katalog do koparki Kubota.

LIczniki były standardowe we wszystkim od Uaza po wyrzutnię SS-22 :mrgreen:
Staram się pisać poprawnie i zrozumiale po polsku.
T-25
bolszewik@retrotraktor.pl

Ziemek
Posty: 4
Rejestracja: 22 lip 2020, 7:15

Re: Staliniec T100M3

Post autor: Ziemek » 23 lip 2020, 7:16

Dzień dobry.
Znam rosyjski, ale wiadomo, po polsku lepiej jakoś to przyswoić.
Jeżeli chodzi o zegary, to będąc wiele razy na bazarach motoryzacyjnych na Ukrainie widziałem mnóstwo różnych zegarów (wskaźników), bywają różnej średnicy i różnych systemów działania.
Jeśli dobrze pamiętam, to UAZ ma wskaźnik ciśnienia oleju elektryczny, podobny do wskaźnika ze Stara 660 czy Żuka, nośniki rakiet (MAZ, ZiŁ-135) mają tak samo.
Z tego, co zdążyłem się zorientować w firmie handlującej częściami do spychaczy, to chyba w T100 był wskaźnik działający bezpośrednio bez udziału elektryki. To samo jest prawdopodobnie z wskaźnikiem temperatury silnika.

MichałŁ
Posty: 6
Rejestracja: 05 sty 2019, 10:44

Re: Staliniec T100M3

Post autor: MichałŁ » 25 lip 2020, 7:38

https://www.youtube.com/watch?v=jb6oAQx4s_0
Staliniec ma wskaźniki ciśnienia paliwa, ciśnienia oleju i temperatury wody. Wszystkie są na kapilary. Poniżej jest amperomierz ładowania i kontrolka ładowania oczywiście elektryczne.

Ziemek
Posty: 4
Rejestracja: 22 lip 2020, 7:15

Re: Staliniec T100M3

Post autor: Ziemek » 26 lip 2020, 15:24

Dzieki, Michal. To zaweza krag poszukiwan.

Ziemek
Posty: 4
Rejestracja: 22 lip 2020, 7:15

Re: Staliniec T100M3

Post autor: Ziemek » 27 lip 2020, 13:15

Jeszcze jedno pytanie: czy alternator GT-1a byl tylko stosowany w Stalincu, czy mozna go "podebrac" z innego ruskiego sprzetu?

ODPOWIEDZ