Jaki tłumik do dzika 21 - zamiennik

Wszystkie małe ciągniczki takie jak Ursus C-308, Dzik, Mrówka
roofmaniak
Posty: 37
Rejestracja: 27 lut 2012, 22:23

Jaki tłumik do dzika 21 - zamiennik

Post autor: roofmaniak »

Witam.

Potrzebuję wymienić tłumik w dziku - bo mój się wypalił i przez to maszyna głośno chodzi.

Jakie tłumiki można użyć w zastępstwie do oryginalnego dzikowego tłumika? Chodzi mi o tłumiki z innych ciągników, samochodów itp...

Ma ktoś takowe doświadczenia ze zmianą tłumika i poprawą komfortu pracy silnika (cichsza praca)??

Proszę o pomoc i opinie.
lis
Posty: 47
Rejestracja: 07 wrz 2013, 19:49

RE: Jaki tłumik do dzika 21 - zamiennik

Post autor: lis »

Jeśli itp...to poradzę zrobić tłumik z gaśnicy, w necie są dostępne schematy i sposoby.
Wicher
Posty: 2077
Rejestracja: 27 lis 2011, 14:16
Lokalizacja: Garbów, Lubelskie

RE: Jaki tłumik do dzika 21 - zamiennik

Post autor: Wicher »

Proponowałbym montaż wydechu od motocykla crossowego z silnikiem dwusuwowym o podobnej pojemności, dzięki dyfuzorowi silnik będzie mógł pracować jak należy a dzięki końcówce będzie nieco bardziej cichy.
Rolnik amator, wiejski mechanizator ;)
Awatar użytkownika
Jacek ze Skansena
Posty: 2797
Rejestracja: 17 paź 2006, 11:22

RE: Jaki tłumik do dzika 21 - zamiennik

Post autor: Jacek ze Skansena »

wpisz w Google tłumik do ciągnika Dzik i kup normalny oryginalny tłumik.
dzik96
Posty: 173
Rejestracja: 08 sie 2012, 11:53

RE: Jaki tłumik do dzika 21 - zamiennik

Post autor: dzik96 »

Ja polecam tłumik maluchowski- cichy a nie zmienia parametrów pracy silnika. Wystarczy tylko przerobić kolanko na dzikowskie i już:)
roofmaniak
Posty: 37
Rejestracja: 27 lut 2012, 22:23

RE: Jaki tłumik do dzika 21 - zamiennik

Post autor: roofmaniak »

Kolego dzik96

I właśnie o taką odpowiedź mi chodziło!!!!

Super wielkie dzięki - będę kombinował z tłumikiem z fiata 126p.

Pozdrawiam.
Awatar użytkownika
Jacek ze Skansena
Posty: 2797
Rejestracja: 17 paź 2006, 11:22

RE: Jaki tłumik do dzika 21 - zamiennik

Post autor: Jacek ze Skansena »

No to ci poradził. Powodzenia.
roofmaniak
Posty: 37
Rejestracja: 27 lut 2012, 22:23

RE: Jaki tłumik do dzika 21 - zamiennik

Post autor: roofmaniak »

kolego Jacek ze Skansena

A co nie będzie to działało? Napisz więcej szczegółów czemu taki tłumik ma nie działać prawidłowo?
Awatar użytkownika
Jacek ze Skansena
Posty: 2797
Rejestracja: 17 paź 2006, 11:22

RE: Jaki tłumik do dzika 21 - zamiennik

Post autor: Jacek ze Skansena »

Będzie na pewno działać. Na pewno to bez dwóch zdań.
Awatar użytkownika
marek
Posty: 1534
Rejestracja: 22 gru 2009, 22:06

RE: Jaki tłumik do dzika 21 - zamiennik

Post autor: marek »

Jeżeli znam się na zasadzie działania silnika dwusuwowego , to nie może on mieć swobodnego wydechu jaki zapewnia mu tłumik od malucha. Chodzi o to że w silniku dwusuwowym następuje tzw przepłukiwanie silnika poprzez wstępnie sprężoną pod tłokiem mieszankę dostającą się nad tłok gdy zostają otwarte kanały wlotowy i wydechowy.Ma to na celu usunięcie resztki spalin z komory spalania po poprzednim suwie pracy. Gdy kanał wylotowy do którego podłączony jest tłumik nie posiada ograniczonego przepływu to zbyt dużo mieszanki wylatuje kanałem wydechowym i pozostała nad tłokiem do suwu sprężania jest zbyt uboga co powoduje przeważnie powstanie ,,mostka" na świecy i brak iskry. Gdy chcecie się o tym przekonać to odkręćcie tłumik od dowolnego dwusuwu i zobaczycie jak daleko ujedziecie.
Taki tłumik można oczywiście zastosować ale trzeba zrobić ogranicznik wylotu spalin.Myślę że przy silniku tej pojemności to otwór nakrętki M 10 może M 12.W komarku był to otwór nakrętki M8.http://www.sciaga.pl/tekst/27621-28-sil ... _dzialania
dzik96
Posty: 173
Rejestracja: 08 sie 2012, 11:53

RE: Jaki tłumik do dzika 21 - zamiennik

Post autor: dzik96 »

I tu kolego Marek się mylisz. Tłumik od malucha ma mniejszą przepustowość od oryginalnego. Nie powoduje to jednak ani dławienia silnika ani mostkowania świecy. Ni potrzeba więc regulatora przepływu spalin. Rozciąłem obydwa tłumiki i widzę, że są one nawet podobne w budowie. Dodatkowo tłumik od malucha posiada komorę tak jak to powinno być w tłumiku silnika dwusuwowego. Wszystko śmiga i ma się dobrze.
Pytasz: "Skąd ja to mogę wiedzieć?", a ja odpowiem, że właśnie ja ten tłumik zrobiłem i miałem takie 2 w moich dzikach i sprawowało się to dobrze.
Awatar użytkownika
marek
Posty: 1534
Rejestracja: 22 gru 2009, 22:06

RE: Jaki tłumik do dzika 21 - zamiennik

Post autor: marek »

A ja tam wiem z doświadczenia że odkręcało się rurę wydechową w komarku czy WSK i było fajnie bo głośno, ale taki sprzęt ujechał najdalej może kilometr czy dwa i pomiędzy elektrodami pojawiała się piękna kuleczka mostka.W starych motorach czy komarkach do ograniczenia swobody wylotu spalin stosowano zwiniętą siatkę metalową, którą wyciągało się do przemycia jak zatkała się nagarem. Pierwszy tłumik w Syrenie ,taki trójkątny był w środku wypełniony siatką stalową.Współczesne skuterki dwusuwowe mają bardzo mały otworek wylotowy spalin z tłumika.Czyli coś jest na rzeczy.
Dlaczego Twoje dziki nie podlegały tym regułom? Wyjaśnienie jest bardzo proste. Wystarczy zrobić bogatszą mieszankę paliwa i silnik będzie pracował normalnie. Niestety kosztem zużycia paliwa.
Awatar użytkownika
Marian1231973
Posty: 298
Rejestracja: 11 kwie 2014, 13:56
Lokalizacja: pomorskie

RE: Jaki tłumik do dzika 21 - zamiennik

Post autor: Marian1231973 »

Najlepszy tłumik do dzika to myśliwy.http://www.retrotraktor.pl/images/smiley/hilarious.gif
Zetor 8045, 8011, 5945, 3511, Ursus C-355, C-4011

Pozdrawiam serdecznie
Mariusz
brutal66
Posty: 633
Rejestracja: 17 sie 2011, 20:48

RE: Jaki tłumik do dzika 21 - zamiennik

Post autor: brutal66 »

Dało się jeździć bez tłumika. "Wioskowe cwaniaczki" tuningowali tłumiki w wskach itp.przez obcięcie, przebijania prętem zbrojeniowym itd. Niby zrywniejsze ale według mnie tylko przy ruszaniu a potem to słabsze bo za szybko przedmuchiwało ( to o czym pisał Marek) swiece trzeba było zmieniać co dzień ale w czasach gdy nie było crossow itp. To każdy bawił się jak umiał*clap*

Pozdrawiam Tomasz
Zetor 25A, Ursus C- 385, Dniepr 650, Ładowacz UNHZ 500, Pług PZ1, Piła spalinowa Drużba, Snopowiązałka, Suzuki Intruder VLR 1800, Honda PC800
dzik96
Posty: 173
Rejestracja: 08 sie 2012, 11:53

RE: Jaki tłumik do dzika 21 - zamiennik

Post autor: dzik96 »

Czemu moje dziki nie podlegają tym regułom? Nie wiem. Ani nie są wyjątkowe ani nie kombinowane z mieszanką. Poprostu mając dobrze wyregulowanego dzika na oryginalnym tłumiku założyłem ten i już, bez zbędnego kombinowania. Nie mam problemów z mostkowaniem czy z odpalaniem. Zimny czy ciepły pyk pali od pierwszego strzała. Pali tyle co nic. Kwestia dobrego zestrojenia zapłonu z gaźnikiem. A ciężko porównywać dzika z komarkami- dzik ma duży silnik z chłodzeniem z nadmuchu, a komarek mały, wysilony bez chłodzenia. Mostkowanie nie tylko zależy od wydechu, może być spowodowane złym stanem silnika, złym ustawieniem zapłonu lub gaźnika czy po prostu mieszanką za bogatą w olej. Nie ma się tu co kierować suchą teorią z książek, jest tak jak jest i już:) Poza tym wszyscy znawcy wiedzą, że dzik to jedyna w swoim rodzaju maszyna przecząca wszystkim prawom, nawet Newtona ;)
Najlepiej jest to ujęte w podpisie jednego z forumowiczów: "Teoria nie zawsze idzie w parze z praktyką" czy jakoś podobnie.
Awatar użytkownika
marek
Posty: 1534
Rejestracja: 22 gru 2009, 22:06

RE: Jaki tłumik do dzika 21 - zamiennik

Post autor: marek »

Już Galileusz w 1633r. powiedział ,,a jednak się kręci" i to najważniejsze.Jak mawiał klasyk ,,alleluja i do przodu":D
vauxhall
Posty: 407
Rejestracja: 05 cze 2008, 22:07

RE: Jaki tłumik do dzika 21 - zamiennik

Post autor: vauxhall »

Nie chcialbym nikogo przynudzac jakims wywodem,ale...
Jestem fanem motocykli MZ.Mam ich zreszta ( x) sztuk,kilka modeli.
W latach swojej swietnosci, gdy byly produkowane i wygrywaly szesciodniowki oraz inne zawody, malo kto wiedzial co bylo sekretem mocy tych silnikow (pozniej jeden z zawodnikow uciekl do zespolu Suzuki i zdradzil tajemnice firmowe)-chodzilo o tzw.rezonans, wykorzystano zjawiska akustyczne i dynamike gazow.Uklad dolotowy,a w szcegolnosci wydechowy byly tak dostrojone ze pracowaly jak zawory w silniku 4-suwowym.Konstruktor pracowal w czasie wojny z silnikami pulsacyjnymi z V-1 i doswiadczenia przeniosl na grunt silnika dwusuwowego.
W latach 80-tych najwyzsza klasa sprzetu (relatywnie osiagalna dla normalnego czlowieka w Ostbloku byla ETZ-250.Pomine tutaj opis codziennych szkolnych klotni o wyzszosci MZ nad Jawa,czy tez o osiagach danej MZ.Istotnym szczegolem byl tlumik-prosty (taki sam jak w TS-250) w motocyklach produkowanych do konca 1983, oraz ukosowany w pozostalych rocznikach wzwyz.Nagminne bylo przecinanie i podginanie na nowy model,przy okazji co niektorzy ,,wypruwali flaki,,czyli przegrode z wnetrza tlumika.Mialem ETZ-250 z 1984 roku wiec taka przerobka nie byla konieczna, brat zakupil juz przerobiona, w czasie uzytkowania wyszlo na jaw ze maksymalna predkosc tej Mz to tylko 100km na godz, wspomagane czasem uzyciem ciegna ssania.Podczas normalnej jazdy zuzycie paliwa 7 litrow na 100km.Pomimo usilnych prob poprawy nie poznalismy istoty problemu, MZ zostala sprzedana i temat umarl.Jak sie okazalo pozniej ta przypadlosc mialy wszystkie ktore byly przerabiane.Po latach wrocilem do MZ, doglebnie zapoznalem sie z tematem (pracowalem w firmie tuningujacej Rotaxy do skuterow wodnych i gakartow), powodem niedomagan byl rozstrojony uklad wydechowy.
Ostatnio przywiozlem ladna ETZ-251 Saxon (w modelach 251 tlumik jest krotszy o 9 cm-wiec uklad przeplukiwania-okno wydechowe w tym silniku musialo byc przerobione).
Podczas prob motocykla na szybko zostal zalozony tlumik od modelu 250, wszystko bylo ok, ale przy obrotach powyzej 4,5 tys nastepowalo dziwne zjawisko-falowanie obrotow,przerywanie, tak jakby ktos zamykal i otwieral cyklicznie wylot spalin.Po zalozeniu oryg.tlumika silnik pracowal normalnie.
W silnikach typu Dzik napewno nie istnieje takie wyrafinowanie, jest to tez silnik badz co badz wolnoobrotowy i nie jest az tak wrazliwy na ingerencje w tlumiku, ale uwazam ze jesli ktos wyksztalcony zaprojektowal cokolwiek, to raczej dzielem przypadku jest ze ktos cos poprawil przy pomocy mlotka i spawarki.
Awatar użytkownika
Ciapek
Posty: 80
Rejestracja: 16 paź 2012, 13:16

RE: Jaki tłumik do dzika 21 - zamiennik

Post autor: Ciapek »

~vauxhall dobrze naświetliłeś by nie poprawiać fabryki w zabytkowym silniku.

ps. Panowie przecież dyfuzor (w wolnoobrotowych) na wolnych będzie cichszy od fabrycznego za to głośniejszy na wysokich. Tak samo 2-sów będzie mocniejszy pozbawiony tłumika (dopóki nie wypluje pierścieni) 4-sów nie.

Nie ma sensu zgłębiać temat dla tych dziesiątych mocy konia mechanicznego bez podpierania się wykresami z hamowni itd... przecież można dostać używany lub zastąpić Fiatowskim. Pozdrawiam
matti1989a
Posty: 133
Rejestracja: 16 maja 2015, 0:00
Lokalizacja: Kobylin

RE: Jaki tłumik do dzika 21 - zamiennik

Post autor: matti1989a »

Chciałbym wyciszyć mojego dzika mam założony tłumik od c-330 i pracuje trochę ciszej niż na oryginalnym. Tak dziś na próbę odpaliłem swoją maszynę i przyłożyłem na chwilę oryginalny tłumik do tego od ciągnika i dzik znacznie ciszej parował na wolnych obrotach jak i po dodaniu gazu. Na samym oryginale głośniej niż od c-330. Także myślę żeby oba zespawać ze sobą i jeździć na dwóch ale co to wtedy wyjdzie z mocą? Obecnie mi jej nie brakuje bo gdzieś potrzebuje około połowy gazu do orania. Albo jeszcze coś innego zrobić ?
ODPOWIEDZ