Silnik PUCK 1DR10/14 - 1974

Wszystko o stacjonarnych silnikach rolniczych
Awatar użytkownika
Ursus
Posty: 9475
Rejestracja: 16 cze 2006, 11:31
Lokalizacja: Oborniki Śląskie
Kontakt:

Silnik PUCK 1DR10/14 - 1974

Post autor: Ursus » 18 sie 2015, 23:48

Słuchajcie, mam okazję kupić taki silnik.
Możecie mi powiedzieć co to za model i z jakiego roku mniej więcej?

Jaka pompa wtryskowa tu być powinna? Jak to w oryginale wyglądało i gdzie było stosowane?

Z góry dzięki :)

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek



Przeszukałem internet i nigdzie nie trafiłem na nic takiego :(
Zetor 25, Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor 50 Super, Ursus C-325, Ursus C-328, Ursus C-4011, Ursus C-308, Dzik 2, Dzik 21, Robi 151, żniwiarka, silniki stacjonarne, snopowiązałki, młocarnia i wiele innych...

Awatar użytkownika
AndrzejD21
Posty: 409
Rejestracja: 05 mar 2015, 10:56

RE: Silnik jednocylindrowy, pionowy. Jaki typ?

Post autor: AndrzejD21 » 19 sie 2015, 0:57

Właściciel nic o nim nie wie?
Wygląda na silnik stacjonarny chłodzony cieczą diesel.

Szukam i chyba mam:https://www.youtube.com/watch?v=pFKj5tTU0X4
To nie silnik ze zdjęć, ale bardzo podobny.

Awatar użytkownika
Ursus
Posty: 9475
Rejestracja: 16 cze 2006, 11:31
Lokalizacja: Oborniki Śląskie
Kontakt:

RE: Silnik jednocylindrowy, pionowy. Jaki typ?

Post autor: Ursus » 19 sie 2015, 8:27

Właściciel miał go zakładać do samoróbki ze skrzynią z koleby budowlanej. Ma tam teraz silnik Dzika. Ale jednak nie ma siły na te przeróbki, ma też C330 i stwierdził, że mu się nie opłaca to przerabiać, bo skrzynia nie do końca pasuje obrotami.

No i wspomniał tylko, że to kiedyś kupił, ponoć to na barkach czy kutrach było, do napędu chyba wciągarek do kotwic? Twierdził, że polski silnik i być może Andoria, ale nic konkretnego nie wie.

Miał tam pompę od C330 z zaślepioną jedną sekcją, ale ją zabrał.

Silnik ciekawy, cena niewielka, więc pomyślałem, że bym go uratował. Wolałbym jednak wiedzieć co to jest, żeby trochę poczytać, chociaż jakieś fotki pooglądać w necie jak to w oryginale wyglądało.

Zastanawia mnie tuleja cylindra, wygląda jakby była przyciskana tylko głowicą, po bokach jest spory prześwit, jakiś otwór jakby coś brakowało...
Zetor 25, Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor 50 Super, Ursus C-325, Ursus C-328, Ursus C-4011, Ursus C-308, Dzik 2, Dzik 21, Robi 151, żniwiarka, silniki stacjonarne, snopowiązałki, młocarnia i wiele innych...

Awatar użytkownika
AndrzejD21
Posty: 409
Rejestracja: 05 mar 2015, 10:56

RE: Silnik jednocylindrowy, pionowy. Jaki typ?

Post autor: AndrzejD21 » 19 sie 2015, 21:46

Coś się o nim dowiedziałem, to silnik andrychowski, stosowany w maszynach budowlanych.
Tak mi tata powiedział, że ktoś mu o nim opowiadał, że nie do zajechania.

brutal66
Posty: 620
Rejestracja: 17 sie 2011, 20:48

RE: Silnik jednocylindrowy, pionowy. Jaki typ?

Post autor: brutal66 » 20 sie 2015, 4:36

Paweł, jeśli stosowany jako pomocniczy na barkach i kutrach to będzie silnik Puck. Kilka miesięcy temu był na olx za 200zl. Przymierzałem się do zakupu ale szukałem wtedy też motocykla i koniec końców nie kupiłem tego silnika.
Pozdrawiam Tomasz

Awatar użytkownika
Ursus
Posty: 9475
Rejestracja: 16 cze 2006, 11:31
Lokalizacja: Oborniki Śląskie
Kontakt:

RE: Silnik jednocylindrowy, pionowy. Jaki typ?

Post autor: Ursus » 20 sie 2015, 9:13

Dzięki. Szukałem na necie i nie znalazłem w dalszym ciągu takiego :(

Mogę go kupić za 100 zł, ale wolałbym co nieco o nim wiedzieć :(
Zetor 25, Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor 50 Super, Ursus C-325, Ursus C-328, Ursus C-4011, Ursus C-308, Dzik 2, Dzik 21, Robi 151, żniwiarka, silniki stacjonarne, snopowiązałki, młocarnia i wiele innych...

Awatar użytkownika
AndrzejD21
Posty: 409
Rejestracja: 05 mar 2015, 10:56

RE: Silnik jednocylindrowy, pionowy. Jaki typ?

Post autor: AndrzejD21 » 20 sie 2015, 22:13

Jak za stówkę, to kupuj.

Ja bym się nie zastanawiał, ale jak nic o nim nie wiadomo, to ciężko będzie go wyremontować.

vauxhall
Posty: 406
Rejestracja: 05 cze 2008, 22:07

RE: Silnik jednocylindrowy, pionowy. Jaki typ?

Post autor: vauxhall » 05 gru 2015, 13:07

Dosc dlugo nie zagladalem na Forum...Musze odrobic zaleglosci:)
Dzieki Tomkowi ( brutal66) stalem sie wlascicielem tego silnika.

Kiedys juz przewijal sie temat tej konstrukcji, notabene tez podniesiony przez Pawla:

http://www.retrotraktor.pl/forum/viewth ... ad_id=7682

Awatar użytkownika
Ursus
Posty: 9475
Rejestracja: 16 cze 2006, 11:31
Lokalizacja: Oborniki Śląskie
Kontakt:

RE: Silnik jednocylindrowy, pionowy. Jaki typ?

Post autor: Ursus » 05 gru 2015, 21:19

A masz może jakieś książki na ten temat? Ja tego swojego kupiłem, pozbawiłem nieoryginalnych elementów czyli przede wszystkim tego wentylatora z mocowaniem i na razie stoi. Nie mam czasu do niego zajrzeć ani też próbować uruchomić. Podobno pasuje tam pompa wtryskowa od C330 i zaślepić wystarczy jedną sekcję.
Zetor 25, Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor 50 Super, Ursus C-325, Ursus C-328, Ursus C-4011, Ursus C-308, Dzik 2, Dzik 21, Robi 151, żniwiarka, silniki stacjonarne, snopowiązałki, młocarnia i wiele innych...

vauxhall
Posty: 406
Rejestracja: 05 cze 2008, 22:07

RE: Silnik jednocylindrowy, pionowy. Jaki typ?

Post autor: vauxhall » 15 sty 2016, 13:00

Te silniki sa kopia Hatz, Produkowane w Pucku i tez taka maja nazwe.
1-cyl.=11 KM
2-cyl=22KM.
Sluzyly glownie jako naped lodzi rybackich byly tez w jachtach, agregatach spawalniczych, pompach zezowych itp.
W pierwsze wersji byly z pompa wtryskowa CAV i dozownikiem oleju BOSCH,
pozniejsze wersje mialy pompy wtryskowe ZNIN (S-301) oraz dozowniki od pomp prozniowych-beczkowozy.
ostatnia werskja silnika-taka jak Twoja byla pozbawiona juz obudowy regulatora obrotow, pompa wtryskowa byla DDR-owska, podobna do pompy z C-330 ale jednosekcyjna (Jesli pamietam-BARKAS ) -gdy bede w Polsce to podesle zdjecie tej pompy-ale raczej bedzie ona trudno osiagalna.
Mam 2 takie silniki, jeden nawet z oryginalna przekladnia rewersyjna i wymiennikiem ciepla.
Bardzo interesujacy silnik.

Awatar użytkownika
Ursus
Posty: 9475
Rejestracja: 16 cze 2006, 11:31
Lokalizacja: Oborniki Śląskie
Kontakt:

RE: Silnik jednocylindrowy, pionowy. Jaki typ?

Post autor: Ursus » 21 gru 2017, 22:18

Dziękuję za wyjaśnienie. Obecnie odpuściłem sobie nieco ten silnik - postanowiłem skupić się na traktorowych tematach.

Wystawiałem go nawet, dostałem jedną propozycję, zobaczymy co wyjdzie z tego. Jeśli jednak by się tak stało, że zostanie u mnie - to pewnie takiej pompy trzeba będzie szukać, więc podeślij proszę fotkę.

Od poprzedniego właściciela wiem, że chodził on na pompie od trzydziestki :)



*********************************

Odpuściłem, ale wróciłem do tematu ;) Swego czasu trochę szperałem, udało się parę faktów namierzyć :)

Szczegóły mojego gapiostwa na filmiku ;) https://www.youtube.com/watch?v=i2d3zaJri-Y

Trochę go ostatnio rozebrałem, od syna poprzedniego właściciela (bo właściciel już nie żyje niestety) udało mi się dostać koło zębate i piastę - zakładam obecnie pompę od C330. Jak widać ma to szanse wszystko pasować :D

Obrazek
Obrazek


Może coś uda się dzięki Wam więcej ustalić ;)

Vauxhall - masz może fotki tej pompy Barkas? Bo na tym schemacie jest nieco inna niż C330, ale też dwusekcyjna, a Ty wspominałeś o jednosekcyjnej.

Obrazek




********************************************************

Trochę informacji zamieściłem na filmiku :)

https://www.youtube.com/watch?v=isElW_WZZ1M
Zetor 25, Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor 50 Super, Ursus C-325, Ursus C-328, Ursus C-4011, Ursus C-308, Dzik 2, Dzik 21, Robi 151, żniwiarka, silniki stacjonarne, snopowiązałki, młocarnia i wiele innych...

bossmann
Posty: 2156
Rejestracja: 22 paź 2011, 17:59

RE: Silnik PUCK 1DR10/14 - 1972

Post autor: bossmann » 22 gru 2017, 13:14

ja bym na necie znalazł jakiegoś rybaka nad możem i dzwonił do niego i jak nie on to znajomy jego by wiedział co napędza ich łajbe. ... napewno gdzieś tam ktoś to naprawia i wie co i jak tam siedziało.



http://www.naszbaltyk.com/sylwetki-stat ... b-368.html

Awatar użytkownika
Ursus
Posty: 9475
Rejestracja: 16 cze 2006, 11:31
Lokalizacja: Oborniki Śląskie
Kontakt:

RE: Silnik PUCK 1DR10/14 - 1972

Post autor: Ursus » 22 gru 2017, 14:33

Dzięki za link - ale tam wszystkie są Pucki są 4 i 6 cylindrowe. :)
Zetor 25, Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor 50 Super, Ursus C-325, Ursus C-328, Ursus C-4011, Ursus C-308, Dzik 2, Dzik 21, Robi 151, żniwiarka, silniki stacjonarne, snopowiązałki, młocarnia i wiele innych...

bossmann
Posty: 2156
Rejestracja: 22 paź 2011, 17:59

RE: Silnik PUCK 1DR10/14 - 1972

Post autor: bossmann » 22 gru 2017, 16:17

skoro te silniki były w kutrach to muszą być znane. *tup*

Awatar użytkownika
Ursus
Posty: 9475
Rejestracja: 16 cze 2006, 11:31
Lokalizacja: Oborniki Śląskie
Kontakt:

RE: Silnik PUCK 1DR10/14 - 1972

Post autor: Ursus » 01 sty 2018, 14:49

Trochę walczyłem, ale póki co bez większego efektu. Od jutra będę próbował dalej :)

https://www.youtube.com/watch?v=KMH73GwbAHo
Zetor 25, Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor 50 Super, Ursus C-325, Ursus C-328, Ursus C-4011, Ursus C-308, Dzik 2, Dzik 21, Robi 151, żniwiarka, silniki stacjonarne, snopowiązałki, młocarnia i wiele innych...

Magneto94
Posty: 36
Rejestracja: 04 cze 2017, 9:44

RE: Silnik PUCK 1DR10/14 - 1972

Post autor: Magneto94 » 02 sty 2018, 9:27

Przynajmniej ma chęci, bo się odzywa, a to już mały sukces *annoy*

Awatar użytkownika
SEBRIGHT
Posty: 1998
Rejestracja: 23 sty 2007, 13:27
Lokalizacja: Podolany/Dobra (Małopolskie)

RE: Silnik PUCK 1DR10/14 - 1972

Post autor: SEBRIGHT » 02 sty 2018, 10:40

Zaczyna gadać, więc to już jest coś :)
Z tym że tak na słuch wydaje mi się że tak 'miękko' pyka, tzn nie za późny kąt wtrysku aby:?
Zetor 25K - 1953; Dolpima PS290 - 1988 (chyba); Dezamet ... - 1988; Żuk A06 - 1980; MF70 - 1980 i 1989; HakoTrac T6 - 1963; Dzik 2 - 1969; Ursus C-355 - 1972;

Awatar użytkownika
Ursus
Posty: 9475
Rejestracja: 16 cze 2006, 11:31
Lokalizacja: Oborniki Śląskie
Kontakt:

RE: Silnik PUCK 1DR10/14 - 1972

Post autor: Ursus » 02 sty 2018, 17:11

No ma 30 stopni około przed GMP. To jest najpóźniejszy na ile się da ustawić przy zachowaniu ustawienia kół zębatych według znaków. Moim zdaniem to jeszcze za wczesny. Spróbuję ustawić 5-10 stopni przed GMP - ale to już muszę na zębach przestawić. Zobaczymy co wtedy :)
Zetor 25, Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor 50 Super, Ursus C-325, Ursus C-328, Ursus C-4011, Ursus C-308, Dzik 2, Dzik 21, Robi 151, żniwiarka, silniki stacjonarne, snopowiązałki, młocarnia i wiele innych...

Awatar użytkownika
Przemo
Posty: 1002
Rejestracja: 26 lip 2012, 22:48

RE: Silnik PUCK 1DR10/14 - 1972

Post autor: Przemo » 03 sty 2018, 9:28

Pięknie Paweł pierwsze buuuch było teraz mała korekta i musi gadać GRATULUJĘ samozaparcia:D

Awatar użytkownika
Ursus
Posty: 9475
Rejestracja: 16 cze 2006, 11:31
Lokalizacja: Oborniki Śląskie
Kontakt:

RE: Silnik PUCK 1DR10/14 - 1972

Post autor: Ursus » 11 sty 2018, 11:54

No może jak dziś pogoda dopisze to się przekonamy ;)

Tymczasem vauxhall wysłał mi fotkę pompy o jakiej wspominał - Barkas.

Obrazek


Jest ona tu na innym silniku, ale taką widział w Pucku. Nie wiem jak tu wygląda dźwignia gazu - bo pompa zamontowana jest w drugą stronę, a nie widać tego elementu - zastanawiam się czy w ogóle byłaby szansa ją spasować, gdyby tą widoczną stroną musiała być w stronę bloku silnika.



*********************

Wczoraj próbowałem znów zapalić silnik no i bez większego efektu. Przestawiłem mu kąt wtrysku tak na 8-10 stopni przed GMP, tak że w sumie koniec wtrysku występował praktycznie na GMP. No ale nic z tego - nie zapalił. Mam nawet wrażenie, że bardziej opornie mu szło. Udało się raz czy dwa, że obrócił parę razy, ale nie łapał tak jak przy poprzednich ustawieniach. Ciągle mam wrażenie, że bardziej samostart niż paliwo spalał ;)

Będę jeszcze próbował w któryś dzień lekko cofnąć wtrysk i chyba zrobię redukcję do świecy żarowej. Szkoda knotów na takie próby, a świecę podgrzeję i będę próbował :)



**********************


Mimo, że w temacie od jakiegoś czasu nie działo się zbyt wiele - to cały czas próbuję ustalić jak najwięcej faktów nt. silnika.
Wczoraj udało mi się skontaktować z byłym pracownikiem Puckich Zakładów Mechanicznych - czyli przedsiębiorstwa, gdzie w latach 70. powstał mój silnik 1DR 10/14.
Od spadkobierców zakładu - firmy PZM Amex - otrzymałem kontakt do Pana Antoniego - bardzo sympatycznego Pana. Udało mi się na podstawie jego wspomnień ustalić kilka istotnych faktów - zarówno technicznych, jak i historycznych.

Póki co mogę powiedzieć tylko tyle, że większość teorii - odnośnie pompy wtryskowej jak i samego pochodzenia silnika - była najprawdopodobniej błędna.
Silnik nie jest ani wzorowany na silniku Hatz, ani też nie został z niego skopiowany. Polacy wzorowali się - bo nie była to licencja - na morskich silnikach duńskiej marki Callesen. Z tego co na szybko znalazłem w Internecie, to wygląda na to, że firma ta produkowała silniki przez równo sto lat - 1899 - 1999. W jakiś sposób związana jest również z duńską marką Bukh - produkującą traktory kiedyś.

Co istotne to blok, tuleja, panewki, tłok itd - wszystkie te części były wytwarzane na potrzeby konkretnie tych silników, więc raczej nie ma szans dopasowania niczego np. z ciągników. Jedynie pompa wtryskowa (o której poniżej) była adaptowana z C-330 (ew. starszej odmiany).

Pytałem również o pompę wtryskową. Pan Antoni zaprzeczył jakoby fabryka montowała kiedykolwiek inne pompy niż pochodzące od polskich Ursusów. W tym wypadku 1 sekcja była zaślepiona tulejką.
Nigdy nie spotkał się z pompami Barkas ani jakimikolwiek innymi. Inaczej trochę wyglądała sprawa starszych wersji - z pompą jednosekcyjną i inaczej skonstruowanym blokiem. Były to modele Puck 10 i Puck 12. Odpowiednio 10 i 12 konne. Były także 24 konne modele Puck 24, 2-cylindrowe.

Wg. Pana Antoniego dobrze ustawiony silnik tego typu powinien odpalać po porządnym rozkręceniu korbą bez "knotów". Swego czasu silniki tego typu, ale 2 cylindrowe przechodziły specjalne testy przy -20 stopniach, ponieważ był to wymóg żeby zastosować te silniki przy szalupach ratunkowych.

Tak więc postaram się ustawić początek wtrysku zgodnie ze wskazówkami - powinny być punkty. Postaram się ich poszukać na kole zamachowym. Tak czy owak powinno być to ok. 40 mm obwodu przed GMP.
Wtrysk 125-140 atm. Oryginalnie była jeszcze przekładnia łańcuchowa ułatwiająca odpalenie nisko umieszczonego silnika - korba była mocowana do osi na wysokości głowicy. Ponadto Pan Antoni wspomniał, że jej przełożenie wpływało na zwiększenie obrotów silnika względem korby - ale nie pamięta dokładnie przełożenia. Ułatwiało to jednak porządne rozbujanie silnika przed uruchomieniem.
Maksymalnie silnik miał 1200 obr./min.

Pan Antoni obiecał, że popyta kolegów o jakąś instrukcję lub inne materiały.
Zetor 25, Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor 50 Super, Ursus C-325, Ursus C-328, Ursus C-4011, Ursus C-308, Dzik 2, Dzik 21, Robi 151, żniwiarka, silniki stacjonarne, snopowiązałki, młocarnia i wiele innych...

ODPOWIEDZ