Akumulatory, prostowniki,

Porady i wskazówki remontowe, adresy sklepów, itp.
Awatar użytkownika
Wiesiek
Posty: 671
Rejestracja: 01 kwie 2007, 22:14

Akumulatory, prostowniki,

Post autor: Wiesiek » 30 maja 2009, 14:40

Witam!
Czy ma ktoś pomysł jak wykonać regulację prądu ładowania w prostowniku.
Mam prostownik dość dużej mocy ok 600VA, ale zepsuł mi się 8 pozycyjny przełącznik na uzwojeniu pierwotnym i klapa! nie można kupić takiego samego lub podobnego. Pomyślałem, aby wykonać jakiś układ elektroniczny. Nie wiem gdzie znależć odpowiednie schematy?

Awatar użytkownika
Bolszewik
Posty: 4197
Rejestracja: 29 mar 2008, 18:12

RE: Akumulatory, prostowniki,

Post autor: Bolszewik » 30 maja 2009, 15:07

Jeśli na pierwotnym to układ elektroniczny będzie zbyt skomplikowany bo musiałby to być prostownik - falownik (bo jeśli puścisz stały prąd na tr. to zrobisz grzałkę)- za dużo roboty.

Można by popróbować tyrystorami obcinać sinusoidę ale wtedy wzrośnie współczynnik tętnień i pętla histerezy będzie zła.

Osobiście to polecał bym zrobić układ na stycznikach. Może on przybrać dwie formy:
1. Analogowy - wystarczy kilka przycisków zwierno-rozwiernych i odpowiednia do pozycji liczba styczników.
Można posłużyć się zamiast zwierno-rozwiernymi przyciskami układem przełączników typu "isostat". To takie jak w starym radiu do zmiany fal włączając jeden automatycznie wyłączasz obwód drugiego. Odpowiednio połączysz styczniki i już. Nie wiem jaki zmieniają się układy zezwojów ale może wystarczy zwykły przełącznik pakietowy do silnika o kilku prędkościach.

2. Można to wszystko zrealizować elektronicznie, ale czy warto ?
Staram się pisać poprawnie i zrozumiale po polsku.
T-25
bolszewik@retrotraktor.pl

chodkii
Posty: 149
Rejestracja: 22 sty 2008, 23:51

RE: Akumulatory, prostowniki,

Post autor: chodkii » 30 maja 2009, 21:04

mozna w szereg włączac zarówki na 220 rożnej mocy i tym sposobem regolowac prąd w uzwojeniu pierwotnym i tym samym prad ładowania

Awatar użytkownika
drandrzej
Posty: 2018
Rejestracja: 29 paź 2007, 23:28

RE: Akumulatory, prostowniki,

Post autor: drandrzej » 30 maja 2009, 21:35

Wiesiek pobadaj jak on przełaczał , zrób fotkę tego przełacznika (albo i kilka), może coś zaradzę

Awatar użytkownika
Bolszewik
Posty: 4197
Rejestracja: 29 mar 2008, 18:12

RE: Akumulatory, prostowniki,

Post autor: Bolszewik » 30 maja 2009, 21:52

Racja, daj fotografię prostownika, styków i rzecz jasna przełącznika.

Najprawdopodobniej najłatwiej byłoby to zrobić na programatorze z pralki automatycznej starego typu. Troszkę było by zabawy żeby znaleźć która końcówka do czego. Problem tylko w tym czy zwoje załączane są po kolei czy zmienia się też ich układ połączeń. Dodatkowo nie wiem czy taki programator wytrzyma mocowo, ale to akurat zawsze można zrealizować na stycznikach.

Pomysł z żarówkami jest niebezpieczny, niepraktyczniy, nieekonomiczny, i ogólnie do bani :no:



http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1262798.html

http://www.allegro.pl/item587382301_prz ... edyny.html

http://allegro.pl/item640849441_przelac ... ezale.html
Staram się pisać poprawnie i zrozumiale po polsku.
T-25
bolszewik@retrotraktor.pl

Awatar użytkownika
Wiesiek
Posty: 671
Rejestracja: 01 kwie 2007, 22:14

RE: Akumulatory, prostowniki,

Post autor: Wiesiek » 30 maja 2009, 22:24

Z tym układem na pierwotnym temat kiedyś przerabiałem, na innym prostowniku. Tak jak piszesz układ obcinał sinusoidę, trafo dziwnie brzęczało i były duże zakłócenia elektromagnetyczne, ale w sumie dość dobrze pracował
Tutaj dobry byłby układ regulacji mocy na wtórnym, wraz z elektronicznym regulatorem i wyłącznikiem,kiedy akumulatory byłyby naładowane.
Jest problem z doborem odpowiedniego tranzystora o tak dużej mocy. O ile wiem takie nawet nie istnieją.
Zapewne będę szukał takiego przełącznika 8 pozycyjnego i powrócę do starego układu.
Prosisz o fotkę, nie zdążyłem rozebrać prostownika, ale jest bardzo prosty w budowie. Pokrętło obraca się dookoła w 8 pozycjach. Przy zmianie pozycji rozłącza jedne styki i załącza drugie. prąd obciążenia 5A
Może ktoś ma schemat układu regulacyjnego do prostownika z oryginalnego fabrycznego prostownika?

Awatar użytkownika
Bolszewik
Posty: 4197
Rejestracja: 29 mar 2008, 18:12

RE: Akumulatory, prostowniki,

Post autor: Bolszewik » 30 maja 2009, 22:37

Pobaw się isostatami lub programatorem 5 A wytrzyma.

Na wtórnym masz małe napięcie, ale duży prąd więc tyrystor/tranzystor będzie duży a co za tym idzie drogi. Przy takiej inwestycji pasowało by zrobić układ pracyzyjnej płynnej regulacji. Tylko po co skoro to prostownik do akumulatorów a nie urządzenie labolatoryjne. To trudne układy bo przy takich mocach zaczynają się problemy. Pamiętam że na pracę dyplomową chłopaki zmajstrowali zasilacz z płynną regulacją prądu 0,1 - 10 A przy 12 V. Układ działał niby poprawnie ale było przebicie na radiatorze i za nic nie dało się go usunąć.
Staram się pisać poprawnie i zrozumiale po polsku.
T-25
bolszewik@retrotraktor.pl

Awatar użytkownika
Wiesiek
Posty: 671
Rejestracja: 01 kwie 2007, 22:14

RE: Akumulatory, prostowniki,

Post autor: Wiesiek » 30 maja 2009, 22:46

W sumie to masz rację!
Tak zrobię, prostownik potrzebny w każdym garazu, tym bardziej mnie teraz kiedy mam problemy z ładowaniem prądnicy.
Jest jeszcze kilka drobnych problemów do rozwiązania, ale o tym będę pisał innym razem.Na razie te tematy odpuszczam, niestety praca zawodowa nie pozwoli mi na pewien okres nimi się zajmować.

Awatar użytkownika
Bolszewik
Posty: 4197
Rejestracja: 29 mar 2008, 18:12

RE: Akumulatory, prostowniki,

Post autor: Bolszewik » 30 maja 2009, 22:53

To powinno Ci pasować:

http://allegro.pl/item646120471_przelac ... ekcje.html

Tylko że nie jestem pewien czy wytrzyma 5 A, musiałbyś założyć przez przekaźniki.
Staram się pisać poprawnie i zrozumiale po polsku.
T-25
bolszewik@retrotraktor.pl

Awatar użytkownika
Wiesiek
Posty: 671
Rejestracja: 01 kwie 2007, 22:14

RE: Akumulatory, prostowniki,

Post autor: Wiesiek » 13 wrz 2009, 20:08

Witam ponownie!
Wpadłem na pomysł ( to jest na razie koncepcja) aby wykonać prostownik z silnika jednofazowego (np od pralki automatycznej) i sprzężonego z nim alternatora samochodowego. Można by to uważać za stacjonarne urządzenie w garażu.Korzyści jakie chciałbym osiągnąć, to bezpieczeństwo ładowania -nie ma możliwości przeładowania baterii, ze względu na wlaściwą regulacje prądu w stosunku do stopnia naładowania.
Zapewne zarzucicie mi rozrzutność , urządzenie będzie miało mniejszą sprawność, co za tym idzie większe zużycie energii, druga sprawa to zapewne poziom hałasu, no ale.....?
Nie wiem co o tym pomyslicie- bedę czekał na Wasze opinie.

Awatar użytkownika
krypton
Posty: 200
Rejestracja: 02 wrz 2009, 21:16

RE: Akumulatory, prostowniki,

Post autor: krypton » 14 wrz 2009, 6:21

To se ne da- jak mawiają nasi południowi sąsiedzi.Obawiam się że silnik od pralki bedzie za słaby w początkowej fazie ładowania akumulatora (nawet 60 A) a wtedy opory stawiane przez alternator będą bardzo duże. Było kiedyś takie urządzenie do badania prądnic i akumulatorów, do którego zapinało się alternator i kręciło nim a na miernikach było widać parametry badanego urządzenia przy różnych obciążeniach i różnych obrotach. Na pełnym obciażeniu sinik 2 kW miał co robić. Pomimo tego że alternator ma moc ok 750W liczy się że potrzebuje ok 2-3 kM mocy zabieranej silnikowi, czyli silnik z pralki będzie miał poważne trudności. Nie wiem czy to się opłaci.
pozdrawiam!!

Awatar użytkownika
Wiesiek
Posty: 671
Rejestracja: 01 kwie 2007, 22:14

RE: Akumulatory, prostowniki,

Post autor: Wiesiek » 14 wrz 2009, 8:12

Dzięki za opinie!
Józef - prostownik jest nadal uszkodzony, więc jesli masz ciekawą propozycje to w sprawie przełącznika to pisz. Ja tylko tyle dodam, że wymontowałem ten przełącznik i okazało się,że był on wykonany na podstawie pakieciaka metodą chałupniczą. Ktoś zastąpił oryginalne styki mikrowyłącznikami i przeszlifował krzywki na osi przełączającej. W sumie dośc sprytnie, tylko mikrowyłaczniki się troszkę zatarły, i nie odłączały

Awatar użytkownika
Bolszewik
Posty: 4197
Rejestracja: 29 mar 2008, 18:12

RE: Akumulatory, prostowniki,

Post autor: Bolszewik » 14 wrz 2009, 20:16

Nie da się ~krypton mniej więcej opisał problem.

Dodam że widziałem "próbę" ładowania akumulatora przez kręcenie go dużą wiertarką. Alternator miał 500W a wiertarka bodaj 750W. Moment rozruchowy silnika pralki automatycznej ma się nijak do silnika komutatorowego wiertarki mimo to po kilku obrotach (gdy nastąpiło wzbudzenie alternatora wiertarka stawała). Alternator to urządzenie niezwykle nieekonomicznie. Jego sprawność zwykle nie przekracza 50% więc moc którą pobiera alternator musisz mnożyć przez 2 do tego zapas mocy. Daje Ci to więc owe 1500 - 2000 W zależnie od modelu.

Alternator ma niską sprawność dlatego że ma uproszczone uzwojenia i duża szczelinę wirnik - stojan. Pierwsze jest zaletą z tego względu że uzwojenia łatwo i tanio wykonać. Drugie jest zaletą gdyż może on pracować w środowisku zapylonym i zawilgoconym.

Pobaw się pakieciakami, albo kup nowy prostownik wyjdzie Ci taniej i bez nerwów.
Staram się pisać poprawnie i zrozumiale po polsku.
T-25
bolszewik@retrotraktor.pl

chodkii
Posty: 149
Rejestracja: 22 sty 2008, 23:51

RE: Akumulatory, prostowniki,

Post autor: chodkii » 14 wrz 2009, 21:16

daj fotki tego prostownika moze mam cos na składzie a wlasnie poządkuje swoje zbiory

Awatar użytkownika
Wiesiek
Posty: 671
Rejestracja: 01 kwie 2007, 22:14

RE: Akumulatory, prostowniki,

Post autor: Wiesiek » 27 wrz 2009, 14:21

Oto fotka tego prostownika. Był on wykonany w roku 1986 przez ucznia technikum elektrycznego.
ObrazekDodaję jeszce jedną fotkę:
Obrazek

Awatar użytkownika
olowaty
Posty: 674
Rejestracja: 29 maja 2008, 12:17

RE: Akumulatory, prostowniki,

Post autor: olowaty » 28 wrz 2009, 11:09

~Wiesiek
Przełącznik jest do kupienia. Tego typu przełączniki stosowane są w spawarkach typu MIG/MAG. Musisz zlokalizować sklep z częściami lub serwis.
Tu masz link:
http://www.badek.com.pl/start/index.php
http://www.bester.com.pl/pl/main.xml
Ale to dolnośląskie.

ODPOWIEDZ