I tak oto historia tego tematu zatoczyła koło, gdyż od sugestii zastosowania silnika z U-310 do C-356 zaczęła się cała ta dyskusja
Ursus c-356 - Światło na prototypy
Re: Ursus c-356 - Światło na prototypy
Re: Ursus c-356 - Światło na prototypy
claas W U-310 był montowany silnik dwucylindrowy S-24 i mocy 30KM. Chyba że miałeś na myśli silnik 3 cylindrowy z U-510 o mocy 45KM?
Zresztą silnik S-33 różnił się od silnika S-34.
Zresztą silnik S-33 różnił się od silnika S-34.
Re: Ursus c-356 - Światło na prototypy
wybaczcie z wrażenia napisałem u-310. S-33 był z U-510. Chociaż de facto powinno być oznaczenie S34. Nie doszło do jakiegoś błędu? tak samo przy S-43?
Re: Ursus c-356 - Światło na prototypy
przy pisaniu dokładnie sprawdzałem żeby się nie pomylić, tak jak pisało w dokumentach tak podałem. Co jest ważne, silniki S-34 i S-43 dotyczą tylko ciągników C-356 i C-386, więc przypuszczam że nieznacznie zmodyfikowano pierwotną konstrukcję silnika prototypowego pod konstrukcję C-355 i C-385


Zastanawia mnie jedynie dlaczego tylko w jednym miejscu w dokumentacji pojawia się symbol S-35c, jest to silnik o mocy 60km.
Dziś jeszcze dotarła do mnie druga instrukcja od prototypów

Ursus C330 1967, Simson SR2 1958, Romet Ogar 200 1987, Romet Ogar 200 1988
Re: Ursus c-356 - Światło na prototypy
Silnik S-33 był zapewne konstrukcją o masywnej misce olejowej ponieważ miał być montowany w ciągnikach bez ramy (półramy) nośnej.
Silnik S-34 miał być montowany w ciągniku U-510, czyli w konstrukcji półramowej.
Nie wiem dlaczego ale na jednym zdjęciu z dokumentacji jest mowa o C-355, który po zmianie silnika na S-33, stanie się modelem C-356. Natomiast na drugim zdjęciu dokumentacji jest informacja, że C-355 z silnikiem S-34 będzie nazywać się C-356.
Silnik S-43 napewno był wersją dostosowaną do ciągnika C-385.
Silnik S-35c, to zapewne silnik S-35 z jakimiś zmianami. Ten silnik miał średnicę cylindra powiększoną do 115mm. W pozostałych silnikach średnica cylindra wynosiła 110mm.
Silnik S-34 miał być montowany w ciągniku U-510, czyli w konstrukcji półramowej.
Nie wiem dlaczego ale na jednym zdjęciu z dokumentacji jest mowa o C-355, który po zmianie silnika na S-33, stanie się modelem C-356. Natomiast na drugim zdjęciu dokumentacji jest informacja, że C-355 z silnikiem S-34 będzie nazywać się C-356.
Silnik S-43 napewno był wersją dostosowaną do ciągnika C-385.
Silnik S-35c, to zapewne silnik S-35 z jakimiś zmianami. Ten silnik miał średnicę cylindra powiększoną do 115mm. W pozostałych silnikach średnica cylindra wynosiła 110mm.
-
- Posty: 141
- Rejestracja: 29 cze 2013, 20:40
Re: Ursus c-356 - Światło na prototypy
Panowie tylko silnik S-43 przecież to silnik 4 cylindrowy zmodyfikowany w stosunku do S-4003 z całosciową glowicą, zmienionym walem korbowym i inna stednica cylindra. Jeden kolega forumowy ma ten silnik w C-360 i dla mnie najbardziej pasuje to do C-356. Trochę dziwi mnie fakt zastosowania tego silnika w C-385,
- ursust25a2
- Posty: 37
- Rejestracja: 01 sty 2013, 21:49
Re: Ursus c-356 - Światło na prototypy
Na temat C-358 w tych papierach nic nie widziałem
Ursus C330 1967, Simson SR2 1958, Romet Ogar 200 1987, Romet Ogar 200 1988
Re: Ursus c-356 - Światło na prototypy
Silnik S-43 powstał za nim powstała ulepszona wersja silnika S-4002, czyli S-4003.
Jeśli silnik S-43 miał powiększoną średnicę cylindra do 110mm, a skok tłoka pozostał taki sam jak w S-4002 (S-4003), czyli 110mm, to pojemność skokowa wzrosłaby z 3120cm3 do 4180cm3.
Silnik S-4002 miał moc 45KM. Silnik S-4003 miał moc 52KM.
Silnik S-44 z U710 miał moc 75KM.
Silnik S-43 zapewnie miał moc taką samą jak silnik S-44, czyli 75KM.
Według mnie silnik S-43 o mocy 75KM i maksymalnym momencie obrotowym około 260Nm, był zbyt mocny na konstrukcję ciągnika C-355.
Jeśli silnik S-43 miał powiększoną średnicę cylindra do 110mm, a skok tłoka pozostał taki sam jak w S-4002 (S-4003), czyli 110mm, to pojemność skokowa wzrosłaby z 3120cm3 do 4180cm3.
Silnik S-4002 miał moc 45KM. Silnik S-4003 miał moc 52KM.
Silnik S-44 z U710 miał moc 75KM.
Silnik S-43 zapewnie miał moc taką samą jak silnik S-44, czyli 75KM.
Według mnie silnik S-43 o mocy 75KM i maksymalnym momencie obrotowym około 260Nm, był zbyt mocny na konstrukcję ciągnika C-355.
-
- Posty: 141
- Rejestracja: 29 cze 2013, 20:40
Re: Ursus c-356 - Światło na prototypy
Tylko on miał 60 km wg tabliczki znamionowej.
-
- Posty: 141
- Rejestracja: 29 cze 2013, 20:40
Re: Ursus c-356 - Światło na prototypy
Zastanawia mnie fakt zamocowania silnika S-43 w C-385. Z zewnątrz był praktycznie jak zwykły silnik c-360
Re: Ursus c-356 - Światło na prototypy
Może silnik S-43 osiągał moc maksymalną przy 2000obr/min, jak to miało miejsce w silniku S-4002.
S-4002 moc maksymalna 45KM przy 2000obr/min.
S-4003 moc maksymalna 52KM przy 2200obr/min.
Przy takim założeniu, silnik S-43 mógłby generować moc maksymalną 60KM przy 2000obr/minutę, a silnik S-44 osiągał moc maksymalną 75KM przy 2300obr/min.
60KM to zdecydowanie za mała moc dla ciągnika C-385 (C-386).
Jest jeszcze jedna możliwość, że silnik S-43 zamontowany do Tego C-360 miał obniżone obroty silnika, co spowodowało obniżenie mocy maksymalnej.
Do ciężkiej serii montowało różne silniki. W Ursusie C-3110 zamontowali silnik 6 cylindrowy Perkinsa a w modelu C-3180 nawet V8 Perkinsa. Więc montaż S-43 do C-385 nie było problemem dla konstruktorów z Ursusa.
-
- Posty: 141
- Rejestracja: 29 cze 2013, 20:40
Re: Ursus c-356 - Światło na prototypy
Tak, wiem o tych silnikach i oczywiście nie wątpię w zdolności konstruktorów. Szkoda, że nie ma jakiś konkretnych zdjęć z poczynań naszych konstruktorów.
Re: Ursus c-356 - Światło na prototypy
Może zachowała się jakaś dokumentacja (rysunki, zdjęcia) w tym archiwum pod Warszawą, o którym wspomniał slyclif?
-
- Posty: 14
- Rejestracja: 21 lis 2020, 10:45
- Lokalizacja: woj. Śląskie
Re: Ursus c-356 - Światło na prototypy
Na 12 stronie tego wątku jest zdjęcie z targów (1969 lub 1970) na którym widnieje ciągnik podobny do C355, ale z oznaczeniem C375. Może jest to właśnie egzemplarz z silnikiem S43?
Re: Ursus c-356 - Światło na prototypy
Całkiem możliwe, że to C-355 z silnikiem S-43. Co ciekawe, to prototyp Ursusa C-385, też miał oznaczenie C-375.
Re: Ursus c-356 - Światło na prototypy
Tylko w dokumencie jest wspomaniane o tym, że do c-355 i 385 miały być zamontowane silniki stricte przeznaczone do ciągników serii U, bo te miały być produkowane przed samymi ciągnikami. Jak produkcja Perkinsów przed składaniem MF-ów.
A wracając do Ursusa 1100, to według mnie początkowo miał być montowany silnik S-64, jednak zmontowano prototyp z silnikiem SW-400 (widoczny na dostępnych zdjęciach) a potem projekt wyewoluował do C-3110 z silnikiem Perkinsa.
A wracając do Ursusa 1100, to według mnie początkowo miał być montowany silnik S-64, jednak zmontowano prototyp z silnikiem SW-400 (widoczny na dostępnych zdjęciach) a potem projekt wyewoluował do C-3110 z silnikiem Perkinsa.
Re: Ursus c-356 - Światło na prototypy
W to nie wątpię, ten kolega co tam był widział nawet pełną dokumentację rysunkową do C-330, problem w tym że tych wszystkich dokumentów jest tyle że aby nic nie przegapić trzeba by tam spędzić kilka jak nie kilkanaście dni
Ursus C330 1967, Simson SR2 1958, Romet Ogar 200 1987, Romet Ogar 200 1988
Re: Ursus c-356 - Światło na prototypy
slyclif wiesz może w jakim archiwum znajduje się ta dokumentacja? Archiwum Państwowe w Warszawie ma kilka filii: Mława, Grodzisk Mazowiecki, Łowicz, Pułtusk, Otwock.