W temacie błotników trochę wiedzy podrzucił mi Dominik, który twierdzi, że moje błotniki (te czerwone) nie powinny być w moim roczniku.
Pogrzebałem jeszcze dokładniej w katalogach i wychodzi na to, że:
- do nr 5900 stosowano błotnik lewy 30119827 i prawy 30119828 - stosować z nimi wsporniki uchwytu 30115507 oraz tzw wspornik nożny (płaskownik) 30115508 (wg katalogu Agromy błotniki ani te akcesoria nie pokrywają się te części ani z Zetorem 4011, ani C-4011)
Nie ma w tym katalogu nic na temat zmian lamp kierunkowskazu oraz tylnych zespolonych.
Domyślam się, że te błotniki są tego rodzaju:
W katalogu części, wydanie czeskie z 1961 roku, widnieją tylko błotniki o ww. numerach, tak samo jak wsporniki i płaskowniki.
W tym katalogu nieco w sprzeczności są jednak ilustracje ukazujące oświetlenie, bo powinny teoretycznie być tylko w wersji takiej jak na powyższych fotografiach skoro błotniki są tylko w pierwszej wersji wymienione
- od nr 5901 do 42693 stosowano błotnik lewy 955504 i prawy 955505 razem ze wspornikami uchwytów takimi jak wyżej tj. 30115507 oraz tzw wspornik nożny (płaskownik) 30115508 + podkładka 10,5 o nr 994441
I tu zagadka o jakie błotniki chodzi? Dominik twierdzi, że bez przetłoczeń na ścianie bocznej (podobnie jak te wyżej przeze mnie pokazane, ale wielkością odpowiadające Zetorowi 4011.
Nie jestem pewny, wrzucam to co udało mi się wypatrzeć na zdjęciach różnych - problem w tym, że tu większość to nie są fotki do których można mieć pewność, że nie ma przetłoczeń i że są to fabrycznie zachowane - chociaż kilka nosi znamiona zadbanych mocno.
- od nr 42694 stosowano błotnik lewy 30115501 i prawy 30115502 wraz ze wspornikami uchwytu 955507 określonymi jako "stosować z błotnikami krótszymi". W tym wariancie wspornik nożny (ten płaskownik przykręcany do mostu) miał nr 30115509 i dodatkowo należało użyć podkładki 11,5 o nr 994543.
Podejrzewam, że różnice w tych wspornikach i płaskownikach oraz podkładkach wynikały z tego, że niektóre płaskowniki były przykręcane śrubą po prostu, a niektóre nasadzane na ten trójkątny wspornik (na jego zatoczoną część) i dociskane śrubą. Mogę się mylić - niech mnie ktoś naprostuje jak źle myślę.
Czyżby ten ostatni typ to były te co ja kupiłem? Biorąc pod uwagę, że mój ciągnik jest z 1962 roku - numer ma kilkanaście tysięcy - to musiałbym szukać tego środkowego typu. Wydaje się to dużo prostsze do zrobienia - ale dalej szukam jeszcze fotek. Może ktoś z Was coś podrzuci?
Zetor 25, Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor 50 Super, Zetor 3011 Major, Ursus C-325, Ursus C-328, Ursus C-4011, Ursus C-308, Dzik 2, Dzik 21, Robi 151, żniwiarka, silniki stacjonarne, snopowiązałki, młocarnia i wiele innych...