Tylko w przypadku przyczepy D44, D44A i D44B jest problem z określeniem, czy jest to przyczepa ciężarowa samochodowa czy też ciężarowa rolnicza. Ona miała konstrukcję uniwersalną i z stąd cały problem.
Żeby zamącić to ja myślę że przyczepy wychodzące z sanocjkiego Autosanu - D-44A były z grubsza kwalifikowane jako samochodowe.
Natomiast wszystko co powstawało w różnych innych zakładach, nazwijmy to umownie "na licencji", było rolnicze.
Nie ma tu znaczenia czy powstały produkt miał oznaczenie D-44A, D-44B czy D-44. Jeśli powstało w jakimś zakładzie typu POM było dla rolnictwa.
Inna sprawa że przyczepy o takiej ładowności były coraz mniej przydatne do ciężarówek. Jeśli przyczepy nie schodziły do transportu samochodowego to sprzedawano je PGR`om itp. czy ostatecznie rolnikom. W tym przypadku tylko od dobrej woli spedytora zależało czy zrobił >>jakąś<< zmianę/adnotację w dokumentacji przyczepy. Dlatego z biegiem czasu przestano zwracać uwagę na oznaczenia. Potęgował to jeszcze fakt że kilka zakładów tworzyło w zasadzie ten sam produkt pod mniej więcej tą samą nazwą.
Tak, ale przez to jest potem problem z interpretacją w WK i przez stacje diagnostyczne również, bo są mega niedoinformowane w tej kwestii. Spotkałem się też z informacją, że w wersji rolniczej przyczepa miała ładowność 3500 kg, a w wersji ciężarowej 3000 kg. Z uwagi pewnie na większe prędkości jakie rozwijała. Nie ma tu podziału na takie czy takie ogumienie, bo zawsze były na kołach 20calowych, jedynie co to mogli jakieś II kategorii dawać opony. Przy D47 czy D46 już jest wyraźnie w katalogach podział.
W katalogu części D44B z Opola nie ma niestety ani słowa o tym, że to wersja rolnicza lub ciężarowa. Szukam jeszcze instrukcji obsługi.
@Ursus w komentarzu na trzeciej stronie podałem źródła z katalogów ITS i COID. Już w nich jest pewna rozbieżność danych. Na tych katalogach bazują diagności. Diagnosta opierając się na jednym z tych katalogów, uzna przyczepę D44B jako ciężarową skrzyniową samochodową a drugi diagnosta korzystając z innego katalogu uzna przyczepę D44B jako ciężarową skrzyniową rolniczą.
Jak przyczepa D44B ma z tyłu zaczep, gniazdo elektryczne i złącze do przyczep rolniczych, to taką przyczepę można zarejestrować na rolniczą.
Jeszcze coś na temat przyczep D44, D44A i D44B. Jako że jest to stara konstrukcja przyczepy, o uniwersalnym przeznaczeniu i mogła być ciągnięta przez samochód ciężarowy jak i przez ciągnik rolniczy. Było to spowodowane tym, że samochody ciężarowe które ciągnęły przyczepy D44 (głównie Star 25, 28) miały instalację elektryczną 12V i jednoprzewodowy układ hamulcowy, tak jak ciągniki rolnicze.
Jako ciekawostkę podam, że w internecie znalazłem instrukcję obsługi przyczepy D43. Opisana jest jako PRZYCZEPA WYWROTKA SAMOCHODOWO CIĄGNIKOWA.
Z dwuosiowych to wiem tylko o:
- PW-15 o ładowności 1t, nieresorowana, produkowana w drugiej połowie lat 60tych;
- WP (1,5) o ładowności 1,5t, do wózka akumulatorowego, produkowana w latach 70tych.
Kiedyś znalazłem wzmiankę w Internecie o przyczepie D-20 o ładowności 3,5t, dwuosiowa, nieresorowana, produkowana prawdopodobnie w latach 60tych. Nie znam producenta tej przyczepy.
Był jeszcze wóz konno-ciągnikowy WKC-1 o ładowności 3t, nieresorowany, produkowany w latach 60tych.
Inne przyczepy mniejsze od 3P-D44, to chyba tylko jednoosiowe?
Fotki tego wozu nie mam. W książce "System maszyn rolniczych" z 1967 roku jest wzmianka o wozie konno-ciągnikowym WK-1. Natomiast wzmianka o wozie konnym WK-1 i WKC-1 była w jakimś katalogu czy informatorze maszyn rolniczych ale nie w Informatorze Agromy. To była starsza publikacja, chyba z lat 50tych i parę lat temu była na sprzedaż.
Przyczepa PW-15, to przyczepa do wózka transportowego, np.: WT-1, WA-2. Napewno podobna do wózka WP.
Czy mógłbym prosić o wymiary ramy D-44:
- długość,
- szerokość zewnętrzna,
- szerokość wewnętrzna,
- odległość górnej powierzchni ramy od ziemi przy standardowym ogumieniu.
u kuzyna stoi ciekawa przyczepa D-3 z 66, bo tyle udało się odczytać na szybko z tabliczki, resor przy tylnym zaczepie, hamulce prawdopodobnie był najazdowy, choć niczego na tarczach kotwicznych żadnych pozostałości nie widać, Ile może ważyć rama z kołami bez góry?
Bolszewik pisze: ↑28 mar 2021, 10:08
Czy mógłbym prosić o wymiary ramy D-44:
- długość,
- szerokość zewnętrzna,
- szerokość wewnętrzna,
- odległość górnej powierzchni ramy od ziemi przy standardowym ogumieniu.
Kilka danych z instrukcji Jeśli coś Ci tu braknie to mogę u siebie domierzyć - tą odległość ramy i szerokość wewnętrzną postaram się
WItam. Mam przyczepe dane z dowodu starego : to ładowsnosc 3000kg masa własna 1600kg rok produkcji 1964 model jest własnie nie dokonca czytelny D-30 ALBO D-3 ALBO 0-3t .
Pomoze ktoś mi ustalic dane do zarejstrowania? Przyczepa podobno miala kiedys borty drewniane i hamulec najazdowy. Posiada tylny zaczep resorowany i koła 20 cali na 6 śrub, przyczepa sztywna.