Ursus c-356 - Światło na prototypy
- chrapek3011
- Posty: 4008
- Rejestracja: 23 lip 2011, 20:44
Re: Ursus c-356 - Światło na prototypy
I jeszcze...Szreniawa ma 3-cylindrowy...skrzynia zupełnie inna jak 28/330...
Re: Ursus c-356 - Światło na prototypy
W Szreniawie prototyp C328 i C342 mają takie same skrzynie biegów, tylne mosty i podnośniki.
Możliwe, że są to skrzynie i mosty wzmocnione w stosunku do C325, aby mogły przenieść znacznie większy moment obrotowy. Przypuszczam, że wytrzymałyby współpracę z silnikiem czterocylindrowym S-314 o mocy około 60KM.
Możliwe, że są to skrzynie i mosty wzmocnione w stosunku do C325, aby mogły przenieść znacznie większy moment obrotowy. Przypuszczam, że wytrzymałyby współpracę z silnikiem czterocylindrowym S-314 o mocy około 60KM.
Re: Ursus c-356 - Światło na prototypy
Tak dla pewności pytanie, czy w Szreniawie jest prototyp c-328 i c-342, czy są to 2 c-342, a oznaczenie c-328 na jednym to tylko pomyłka?
Re: Ursus c-356 - Światło na prototypy
Prototyp C328 ma silnik dwucylindrowy. Maska ma nieco inny kształt dolnej krawędzi w okolicach akumulatora. Tylne błotniki ma typowe dla C328.
Czy ktoś zwrócił uwagę na zdjęcia prototypów ciągników C336 i C340 zrobionych w czasie testów w Łężanach w 1961r? C336 ma drążek kierowniczy poprzeczny przed przednią osią, tak jak w prototypach C328 i C342. Natomiast w C340 nie ma tam tego drążka.
Czy ktoś zwrócił uwagę na zdjęcia prototypów ciągników C336 i C340 zrobionych w czasie testów w Łężanach w 1961r? C336 ma drążek kierowniczy poprzeczny przed przednią osią, tak jak w prototypach C328 i C342. Natomiast w C340 nie ma tam tego drążka.
Re: Ursus c-356 - Światło na prototypy
Też mi się wydaje że te silniki 3 i 4-ro cylindrowe były stworzone z myślą o tych konstrukcjach jak ten egzemplarz unowocześnionego C-328 i prototypowy C-342.
Tylko Gomułka wszystko zepsuł, jeśli dobrze pamiętam. My to zawsze jesteśmy w du** kopani. I to przez "swojaków"
Tylko Gomułka wszystko zepsuł, jeśli dobrze pamiętam. My to zawsze jesteśmy w du** kopani. I to przez "swojaków"
Re: Ursus c-356 - Światło na prototypy
Za Gomułki uruchomiono produkcję Ursusa C325 zamiast ciągnika Mazowsze na licencji MTZ.
Re: Ursus c-356 - Światło na prototypy
Ale była jakaś wzmianka że nasza delegacja na czele właśnie z Gomułką pojechała do CSSR i padła decyzja żeby uruchomić w Polsce produkcję C-4011. Ogółem chyba chodziło o rozpoczęcie prac nad seria ciężką, a to tak jakoś przy "okazji" przyklepali. Nie znam szczegółów, alfą i omegą nie jestem, więc kłócił się też nie będę
Re: Ursus c-356 - Światło na prototypy
Pewnie panowie na najwyższych stanowiskach dostali "w łapę" aby zakupili licencję na ciągniki serii URI.
Za nim uruchomiono w Polsce produkcję licencyjną Zetora, do Naszego kraju trafiła pierwsza seria Zetorów 3011 Major. W trakcie eksploatacji ujawniły się liczne usterki tych ciągników. Polskie władze, gdy się o tym dowiedziały, postanowiły zrezygnować produkcji licencyjnej Zetorów rodziny URI i nakazał kontynuowanie produkcji ciągników Ursus C325/C328. Jako, że wstrzymano wcześniej prace nad prototypami zunifikowanej serii traktorów Ursus, to postanowiono jednak produkować na licencji ciągniki Zetor 4011. To spowodowało, że w fabryce Ursus budowano dwa zupełnie różniące się modele ciągników.
Za nim uruchomiono w Polsce produkcję licencyjną Zetora, do Naszego kraju trafiła pierwsza seria Zetorów 3011 Major. W trakcie eksploatacji ujawniły się liczne usterki tych ciągników. Polskie władze, gdy się o tym dowiedziały, postanowiły zrezygnować produkcji licencyjnej Zetorów rodziny URI i nakazał kontynuowanie produkcji ciągników Ursus C325/C328. Jako, że wstrzymano wcześniej prace nad prototypami zunifikowanej serii traktorów Ursus, to postanowiono jednak produkować na licencji ciągniki Zetor 4011. To spowodowało, że w fabryce Ursus budowano dwa zupełnie różniące się modele ciągników.
Re: Ursus c-356 - Światło na prototypy
To mnie właśnie dziwi, a licencja jeszcze bardziej. Bo produkowano w pewnym momencie 4 typy ciągników które wspólne miały chyba jedynie część oświetlenia, opony i fotele, część wskaźników. Mając serię "lekką" lub serię "U" byłoby wszystko zunifikowane. Silniki różniły by się tylko ilością cylindrów, wiadomo, wał, wałek rozrządu czy pompa wtryskowa byłaby inna ale reszta by pasowała. A tak, mieliśmy sami wiecie co. Największy potencjał był w serii "U" i najbardziej jej szkoda, szczególnie U-710. Byłby godnym zastępcą C-385, tą całą serię ciężką Czesi by mogli sobie w buty włożyć....
Re: Ursus c-356 - Światło na prototypy
Najbardziej żal mi konstruktorów tych wszystkich prototypów. Napracowali się aby zbudować i przetestować produkt na światowym poziomie, a gdy już był gotowy do produkcji seryjnej, to władza wstrzymywała cały projekt i kupowała licencję na według mnie gorszy produkt.
- chrapek3011
- Posty: 4008
- Rejestracja: 23 lip 2011, 20:44
Re: Ursus c-356 - Światło na prototypy
Pomijając fakty historyczne...tymczasem Czesi produkują a u nas nie ma nic...I z takim stwierdzeniem,że licencja na gorszy produkt to bym jednoznacznie się nie odnosił...co do MF to słabo to wyszło,ale seria ciężka do dziś ma się dobrze i nawet do dziś do kraju wracają Ursusy i Zetory,o których wersjach nie wszyscy słyszeli a już widzieli wcale.
Re: Ursus c-356 - Światło na prototypy
W sumie w Zetorach teraz jest nadal silnik jak w C-385, po głębokich modyfikacjach, a skrzynia i most z serii "lekkiej" więc chyba takie to złe nie jest. Ale wołał wolałbym, żebyśmy produkowali polski ciągnik, całą serię, skoro już była taka szansa.
Ale tak było że wszystkim, prototypów mieliśmy całe masy, to zawsze górę brała licencja, albo w ogóle nie dochodziło do produkcji. Warszawa 210, Syrena 110, Beskid, Wars, Lublin który miał być Nysą już w latach 70-tych... Star 300. Tarpan Honker też miał być produkowany dużo wcześniej.
Ale tak było że wszystkim, prototypów mieliśmy całe masy, to zawsze górę brała licencja, albo w ogóle nie dochodziło do produkcji. Warszawa 210, Syrena 110, Beskid, Wars, Lublin który miał być Nysą już w latach 70-tych... Star 300. Tarpan Honker też miał być produkowany dużo wcześniej.
Re: Ursus c-356 - Światło na prototypy
310 wystawiony na olx (kiedy nie wiem).Niestety tylko taka fotka.
- ursust25a2
- Posty: 39
- Rejestracja: 01 sty 2013, 21:49
Re: Ursus c-356 - Światło na prototypy
Panowie jak dodać zdjęcie w odpowiedzi ?
Re: Ursus c-356 - Światło na prototypy
Przez fotosik,załaduj zdjęcie skopiuj link dla forum i wklej tu.
- ursust25a2
- Posty: 39
- Rejestracja: 01 sty 2013, 21:49
Re: Ursus c-356 - Światło na prototypy
Dzięki za podpowiedz.
https://www.fotosik.pl/zdjecie/979439dd34212589
ursus c-360 trimat przyjrzyjcie się skrzyni
https://www.fotosik.pl/zdjecie/979439dd34212589
ursus c-360 trimat przyjrzyjcie się skrzyni
-
- Posty: 284
- Rejestracja: 01 sie 2014, 22:11
Re: Ursus c-356 - Światło na prototypy
Jakiś egzemplarz samej skrzyni biegów trimat gdzieś chyba przetrwał? Na jakiejś uczelni?
Ciekawe czy istnieje jakaś obszerna dokumentacja, tylko nie wypłynęła, czy wszystko przepadło bezpowrotnie...?
Ciekawe czy istnieje jakaś obszerna dokumentacja, tylko nie wypłynęła, czy wszystko przepadło bezpowrotnie...?
- ursust25a2
- Posty: 39
- Rejestracja: 01 sty 2013, 21:49
Re: Ursus c-356 - Światło na prototypy
Szydelski opisuje w książce przekladnie trimat
Re: Ursus c-356 - Światło na prototypy
Odwzorowałem przekładnię na podstawie rysunku z książki Szydelskiego. Trimat powstał na Politechnice Warszawskiej, zaś reszta przekładni zastosowanej w C-360 TRIMAT w Ursusie. Jedyny Trimat jaki się zachował to ten w ciągniku U710 na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim.