Allis-Chalmers 6-12

Dodano dnia: 29/03/2019

Ciągówka Allis Chalmersa została zaprojektowana jako dwukołowy traktor przystosowany do współpracy z kilkoma typami narzędzi. W swoich założeniach miał spełniać rolę prostego, wielozadaniowego ciągnika. Dwukołowa konstrukcja w stosunku do ciągników 4-kołowych była pewną alternatywą. Również stanowiła dość ciekawą alternatywę dla pługów motorowych, które w owym czasie kończyły swoją popularność.
Allis-Chalmers zadebiutował w 1915 roku. Duży prześwit pozwalał na centralne podczepianie maszyn. Siedzisko kierowcy znajdowało się daleko w tyle. Sterowanie ciągnikiem odbywało się przy pomocy długich dźwigni i kolumny kierowniczej.
Oznaczenie techniczne 6-12 było wówczas popularnym opisem parametrów silnika. Cyfra 6 mówiła o mocy 6 KM ciągnika mierzonej na kołach tylnych, natomiast 12-stka była podawana dla parametru 12 KM mocy silnika mierzonej na kole pasowym. W ciągniku zastosowano silnik firmy Le Roi, który w 1920 roku podczas testu w Nebrasce osiągnął jeden z najlepszych wyników oszczędnego spalania paliwa.
Do ciągnika można było podczepić wszystkie rodzaje maszyn ciągnikowych lub konnych bez przeróbek. Czyniło to z niego dość uniwersalną maszynę.
Jednak zainteresowanie ciągnikiem Allis-Chalmers 6-12 nie było zbyt duże. Jednym z powodów była zbyt wysoka cena w porównaniu do czterokołowych ciągników produkowanych masowo, między innymi Fordsona F. W 1915 roku traktor Allis Chalmers był droższy o 100 dolarów od ciągnika Forda z mocniejszym silnikiem. W 1922 roku zaprzestano produkcji ciągówki 6-12. Nie mniej jednak sprzedaż zaległych na magazynie 200 sztuk trwała jeszcze cały następny rok, które sprzedano z dużymi upustami cenowymi. Ogółem w latach 1915-22 zbudowano około 700 sztuk ciągówek typu 6-12.

Rafał Mazur

Zobacz więcej na