cookies
STRONA GŁÓWNA   ARTYKUŁY   MAGAZYN   FORUM   SZUKAJ   GALERIA
Nawigacja
RETROTRAKTOR
  STRONA GŁÓWNA
  ARTYKUŁY
  FORUM
  MAGAZYN
  GALERIA
  LINKI
  KALENDARZ
  EKIPA
  KONTAKT
  POCZTA
  PARTNERZY
  FACEBOOK
  KLUB
  WSPÓŁPRACA
  REGULAMIN

GADŻETY

ŁOCHOWICE
  O NAS
  AKTUALNOŚCI
  GALERIA
  KONTAKT

STARE BUDY
  O NAS
  AKTUALNOŚCI
  GALERIA
  KONTAKT

ARTYKUŁY
  RETROTRAKTOR
  AKTUALNOŚCI
  URSUS
  ZETOR
  LANZ
  CIĄGNIKI
  MASZYNY ROLNICZE
  PROTOTYPY
  RELACJE
  NASZE MASZYNY
  CIEKAWE MIEJSCA
  MODELARSTWO
  DONIESIENIA DAWNEJ PRASY
  WSPOMNIENIA
  PORADY

Ostatnie Artykuły
ATTERT 2014
ŚWIĘTO MIODU, PIWA I...
WIZYTA POLAKÓW Z LITWY
TUCHOLA 2014
OTWARCIE DROGI W MROCZY
Zareklamuj się!
MASSEY FERGUSON 65


Massey Ferguson 65




Po przejęciu większościowego pakietu akcji Fergusona, przez firmę Massey-Harris, podtrzymywano politykę utrzymywania w USA odrębnych sieci dystrybucyjnych dla Fergusona i Massey Harrisa. W 1955 roku, przygotowano następcę Fergusona TE-20, oznaczonego FE-35. Przewagą tego ciągnika w stosunku do poprzednika, była przeprojektowana skrzynia biegów, wyposażona w reduktor planetarny. Traktor ten posiadał dwustopniowe sprzęgło i niezależny WOM.  FE-35 dysponował 6 prędkościami w przód i dwoma do tyłu. Hydrauliczny układ podnośnika otrzymał mocniejszą pompę, co pozwalało uzyskać większe ciśnienie i poprawiało udźwig na jego końcówkach. Natomiast 31 konny silnik benzynowy Continetal, uzupełniony został dieslem z fabryki Harrisa Banner Lane.

 


Model FE-35 pod czerwonymi barwami Massey Harrisa,  kontynuował sukces szarych ciągników z serii TE-20. Najważniejszymi zmianami była przekonstruowana skrzynia biegów z reduktorem.


Niemal jednocześnie, bo w 1955roku, wprowadzono ciągnik F-40, który stanowił odmianę Fergusona FE-35 o podwyższonym prześwicie. W sieci sprzedaży Massey Harrisa traktor ten nosił oznaczenie MH-50. Jednak polityka utrzymywania dwóch odrębnych marek ciągników była bardzo kosztowna. Dlatego w 1957 roku przedsiębiorstwo Massey- Harris- Ferguson, skróciło swoją nazwę do Massey Ferguson. W tym samym roku zarząd firmy postanowił wprowadzić dla wszystkich ciągników barwy i stylistykę Massey Harrisa. Traktory otrzymały czerwoną maskę i szary korpus. Wpłynęło to też, na ujednolicenie modeli F-40 i MH-50, które odtąd budowano pod wspólną nazwą Massey Ferguson 50.


Massey Ferguson 65, technicznie był bardzo zbliżony do traktorów MH-50 i MF-50.


W kolejnym roku, do sprzedaży wszedł Massey Ferguson 65. W stosunku do MF-50, był to model, początkowo napędzany benzynowym silnikiem Continetal o większej pojemności i mocy około 32KM. Jednostka benzynowa, na tle konkurencji stała w przegranej pozycji w stosunku do wydajniejszego i oszczędniejszego diesla. Dlatego producent zdecydował się obok zasilania benzynowego, na zastosowanie ekonomiczniejszego zasilania gazem LPG. Skrzynie biegów, tylne mosty i hydraulika były niemal identyczne jak w modelu MF-50 i MF-35.


Skrzynia biegów stanowiła zunifikowany podzespół ciągników MF. Ten podstawowy model o 6 przełożeniach jazdy w przód i 2 wstecznych, od 1962 roku został rozszerzony o wzmacniacz momentu obrotowego Multi-Power.


Walcowaty kształt obudowy dyferencjału, był jednym z najbardziej charakterystycznych elementów konstrukcyjnych ciągników Fergusona, sięgający początkami czasów modelu TE-20. Tego rodzaju most odnajdziemy nawet w najnowszych traktorach z Ursusa.


Obok konwencjonalnych, czterokołowych ciągników, powstawały odmiany trzykołowe. W tych wersjach kolumna z przednimi kołami o rozmiarach 6,00-16 usytuowana pod przednim wspornikiem, znacznie podnosiła przód traktora. Dlatego w celu jego wypoziomowania, z tyłu zastosowano wyższe opony, zakładane na 38 calową felgę.


Wbrew pozorom to jest ten sam model. Odmiana trzykołowa, spoczywała na kołach tylnych o rozmiarze 11-38, 12-38 lub 13-28. Czterokołowy traktor miał zakładane ogumienie 12-28.


Na takich kołach, prześwit ciągnika pod zaczepem wynosił 36cm , natomiast pod mostem 51cm. Dzięki temu trzykołowy MF-65, doskonale nadawał się do wysokich upraw rzędowych. Dla Massey Fergusona dużym krokiem na przód stało się przejęcie w 1959 roku przedsiębiorstwa silnikowego Perkinsa. Dzięki czemu możliwe stało się zastosowanie w mniejszych modelach 3 cylindrowych jednostek diesla.


Już na pierwszy rzut oka trzykołowy MF-65, jest znacznie wyższy od wersji podstawowej. Kształt wspornika przedniej osi był  podporządkowany kolumnie przednich kół.



Porównując obydwie odmiany, widać, że różnice zaczynają się od silnika w przód.


Bardzo praktyczny system zmiany rozstawu kół. Skośne prowadnice pozwalają zaoszczędzić czas. Do zmiany szerokości kół, nie potrzeba zdejmować obręczy koła z felgi.


Natomiast większy ciągnik MF-65 otrzymał w 1960 roku, czterocylindrowego Perkinsa typu 4A-203, o mocy 44 KM. Była to bardzo trwała i niezwykle oszczędna jednostka wyposażona w rotacyjną pompę wtryskową. Następnie jednym z najmłodszych silników, który dołączył do oferty, był 4 cylindrowy Perkins A4.192, o podobnej do 4A-203 mocy, lecz mniejszej o 2mm średnicy cylindra.


4 cylindrowe silniki Perkinsa, biły na głowę, jednostki benzynowe Continetal.


W 1962 roku, rozszerzona została oferta skrzyń biegów. Od tego momentu można było zamówić MF-65 wyposażonego w przekładnię Multi-Power, ze wzmacniaczem momentu obrotowego. Tego rodzaju skrzynię zaprojektowano w 1960 roku, początkowo dla najmłodszego dziecka koncernu, modelu MF-135. Była ona w zasadzie rozwinięciem podstawowej 6-cio biegówki z reduktorem planetarnym stosowanej w zunifikowanej serii MF-35, MF-50 oraz opisywanym MF-65. Multi-Power był już opisywany w artykule dotyczącym ciągnika MF-135. Warto nadmienić, umożliwiał on zmniejszenie prędkości o około 30% bez zatrzymywania ciągnika. Łączna kombinacja biegów pozwalała otrzymać 12 przełożeń w przód i 4 w tył.


Numery seryjne znajdowały się na tabliczce znamionowej, umieszczonej tuż pod zegarami. Liczby : 673 077 informują, że ten ciągnik wyprodukowano w 1960 roku.


W ciągu ośmiu lat produkcji, powstało ponad 60 tysięcy traktorów MF-65. Ten większy model Massey Fergusona z całą pewnością nie mógł równać się ze światową popularnością z MF-135. Nie mniej jednak cieszył się powodzeniem w USA i wielu krajach Europy Zachodniej.


Rafał Mazur

 

 

 

 

 

 

Wszelkie rozpowszechnianie i kopiowanie poza użytkiem własnym zabronione.